همشهری آنلاین: پژوهشکده هنر «همایش ملی هنرهای آیینی در ایران» را 8 اسفند در تهران و 13 اسفند در تبریز برگزار می‌کند.

پوستر فرهنگی


به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرهنگستان هنر، این همایش با همکاری فرهنگستان هنر، پژوهشکده هنر، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار می‌شود و در نخستین روز خود، سه نشست علمی خواهد داشت.

در بخش نخست این همایش محمد علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر سخنرانی می‌کند سپس دبیر علمی همایش شهاب پازوکی به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری این همایش می‌پردازد.

در نخستین نشست علمی علی‌اکبر فرهنگی مقاله‌ای با عنوان «مبانی فرهنگ توده‌ای و عامه و پیشرفت اجتماعی»، جهانگیر نصری اشرفی مقاله‌ای با عنوان «موسیقی رشته اتصال اجزاء پیکره تشریفات آیینی» و علیرضا قاسم خان مقاله‌ای با عنوان «سینمای مستند و آیین‌های نمایشی» را به ریاست امیرکاووس بالازاده ارائه می‌کنند.

بخش دوم نشست‌های علمی با ارائه مقالاتی از حسین سلطان زاده درباره «بازتاب نقوش گیاهی آیینی در تزئینات معماری ایران»، مهدی محمد زاده درباره "بررسی تصویرگری واقعه کربلا در نسخ مصور حدیقه‌السعداء" و ضحا و سمیه فلاح نیا درباره «بررسی انسان شناختی نقش شیر سرهای سقانفار سید رزاق روستای شیاده بابل» به ریاست بهرام امیر احمدیان ادامه می‌یابد.

«ویژگی‌های ادبیات آیینی با تاکید بر مراسم تولد نوزاد در فرهنگ مردم خراسان جنوبی» از محمد مهدی ناصح، «ضحاک، اسطوره و آیین تا تاریخ» از قطب‌الدین صادقی و «جلوه‌های هنری- آیینی انواع ذکر در فرهنگ مردم ترکم» از شاهپور قجقی‌نژاد نیز به ریاست جلال‌الدین رفیع‌فر عناوین مقالاتی است که در سومین نشست این همایش ارائه می‌شود.

«همایش ملی هنرهای آیینی در ایران» سه شنبه 8 اسفند از ساعت 10 تا 19 در تالار ایران فرهنگستان هنر به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552 برگزار می‌شود.

شرکت در این همایش برای تمامی علاقمندان آزاد است.

 

کد خبر 202296

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز