همشهری آنلاین: عضو هیئت انتخاب و داوری دومین دوره فیلم های مستند جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی در عرصه تولید فیلم مستند و همچنین نمایش فیلم های شاخص خارجی با موضوع هنرهای تجسمی در کنار دیگر مستندهای داخلی، منجر به تولید آثار قابل قبول در بخش سینمایی جشنواره تجسمی می‌شود.

نمایشگاه نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، کوروش پارسانژاد، عضو هیئت انتخاب و داوری بخش فیلم های مستند این دوره از جشنواره بیان کرد: برپایی جشنواره های موضوعی یک حُسن دارد و آن به نوعی ترغیب و ایجاد اشتیاق در نسل جوان برای ارائه آثارشان و جلب توجه است.

از سوی دیگر اینگونه جشنواره ها به سطح سواد بصری عموم کمک می‌کند که این بسیار خوب است.

وی به بخش فیلم های مستند جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد و گفت: این بخش با دیگر بخش های جشنواره تفاوت دارد و این تفاوت در مراحل تولید است که فیلم مستند مرحله طولانی تری برای تولید طلب می‌کند.

اما به طور کلی در دنیای امروز، بهتر است مرزبندی بسیار مشخصی بین هنرها قائل نشویم.

پارسانژاد ادامه داد: تولید فیلم مستند تجسمی کاربردهای ویژه خود را دارد.

معرفی هنرمندان تجسمی، آشنایی با سبک های هنری، بررسی دوره های خاص هنری و پژوهش درباره هنرهای تجسمی در قالب فیلم مستند می‌تواند تاثیرگذار و افزایش اطلاعات بیننده در زمینه تجسمی را به دنبال داشته باشد که این خوب و لازم است.

این هنرمند در ارزیابی خود از فیلم های شرکت کننده در دومین دوره فیلم های مستند تجسمی جشنواره گفت: درمجموع انتظار حضور فیلم‌های بهتر و باکیفیت تری داشتم.

مستندهایی که بیشتر مورد توجه هیئت انتخاب بود، توسط کارگردانانی ساخته شده که نسبت به دیگر شرکت کننده ها حرفه ای تر بودند.

پارسانژاددر ادامه صحبت های خود با ابراز نگرانی از احتمال کاهش فیلم های مستند در دوره های آتی جشنواره، افزود: در دو دوره برگزاری بخش فیلم های مستند تجسمی محدودیتی در سال ساخت فیلم‌ها گذاشته نشده؛ از این رو اگر برای دوره‌های آتی این محدودیت درنظرگرفته شود، ممکن است با محدودیت و کمبود فیلم‌های مستند دراین بخش مواجه شویم که در این زمینه باید فکری شود تا شاهد دایره وسیعی از ساخت فیلم مستند با موضوع هنرهای تجسمی باشیم.

وی اشاره ای نیز به بازار عرضه فیلم های مستند کرد و گفت: شرایط عرضه عمومی فیلم های مستند همچون دیگر بخش های جشنواره باید فراهم شود تا در معرض دید عموم قرار گیرد و مخاطبان نیز با آن ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال فیلم های کوتاه قبل از آغاز نمایش فیلم های بلند سینمایی در سالن های سینما به نمایش درآید و یا شبکه تخصصی مستند سیما آن ها را برای عموم نشان دهد.

بخش فیلم های مستند پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر هفته آینده در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 202089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز