مراسم اختتامیه بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر به دبیری سعید الهی شب گذشته 30بهمن‌ماه در تالار ایوان شمس با حضور نمایندگان ارگان‌ها و نهادها، محمد حسینی وزیر ارشاد، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و محمدرضا عباسیان دبیر سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

مراسم اختتامیه تجلی اراده ملی


به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم که اجرای آن برعهده محمد سلوکی بود، پس از صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دبیر جشنواره فیلم فجر عنوان کرد که نهادها امسال مشارکت فعال‌تری داشته‌اند و ما نیز انتظار داریم نهادها و حتی بخش خصوصی سالانه حضور پررنگ‌تری در برگزاری این بخش داشته باشند. وی افزود: با مشارکت شما عزیزان ما شاهد رشد بیشتری در سینما خواهیم بود. این تشویق‌ها می‌تواند باعث شود نقاط قوت در سینما افزایش یابد تا گام‌های بلندتری برای نمایش این زیبایی‌ها برداشته شود.

حسینی ادامه داد: اگر می‌گوییم سینما باید معرف فرهنگ، تمدن و انقلاب اسلامی باشد باید همه با هم کمک کنیم تا این ارزش‌ها و زیبایی‌ها روی پرده به نمایش درآید تا در سینمای‌مان عدالت و امیدآفرینی به تصویر کشیده شود و تلخی‌ها کمتر باشد؛ این با کمک همه شکل می‌گیرد. البته در بحث اجتماعی فیلمساز باید یک معضل را بررسی و گره‌گشایی و طبابت کند. وی در ادامه عنوان کرد: زمانی شعر و خطابه تأثیر زیادی داشته و البته هنوز هم دارد اما امروز فقط کلام نیست که به کمک می‌آید بلکه تصویر و سینما چه‌بسا نافذتر و ماندگارتر است. وزیر ارشاد با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره امسال خوب برگزار شد. پذیرفتن این مسئولیت هم یک هنرمندی است. نفس برگزاری هم هنر است. جا دارد از دست‌اندرکاران این جشنواره تشکر کنم. وی ادامه داد: گاهی نامهربانی‌ها و بی‌انصافی‌هایی وجود دارد اما کسی که مسئولیت‌پذیر است باید صبور باشد. کسانی که ما را به سیاست‌کاری متهم می‌کنند، بیانیه شدیداللحن در قالب فیلم‌های خود صادر می‌کنند. در هر صورت همه اینها را هم ما به جان می‌پذیریم.

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر آنقدر حوادث جذابی داشت که خیلی مایل نیستیم تا برخی ضعف‌ها را مطرح کنیم اما ناچارم در آخرین ایستگاه این رویداد به چند مورد اشاره کنم. وی افزود: سینما امروز به‌شدت مورد حمایت دستگاه‌ها و نهادهاست اما نیاز به حمایت جدی دیگری از سوی سینماگران دارد که مورد غفلت واقع شده است. متأسفانه امروز رقابت‌ها و برخی رفتارهای صنفی به سینما ضربه می‌زند اما امیدواریم کم‌کم این روحیه اصلاح شود. رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: وقتی افراد وارد جشنواره فجر می‌شوند یعنی همه قواعد آن را پذیرفته‌اند اما آفت اعتراض به داوری‌ها هر سال تکرار می‌شود. اگر اعتراض به داوری دارید بهتر است داوران در مجامع دیگر و رسانه‌ها رأی مدنظر خود را بیان کنند مانند یکی از منتقدان که در روزنامه‌ای لیستی از فیلم‌های مورد نظر خود را منتشر کرد. این کار بهتر از متهم‌کردن داوران است. شمقدری در ادامه افزود: اشکال دیگر این است که چرا جایزه اجنبی را بارها بوسه می‌زنیم و سیمرغ وطنی را خوار می‌کنیم؛ این رفتار پسندیده نیست خصوصا برای کسانی که الگوی جوانان هستند. وی با اشاره به فیلم مهرجویی گفت: جا دارد از داریوش مهرجویی تشکر کنم. این فیلمساز چند‌ماه قبل از جشنواره پروانه ساخت فیلم خود را دریافت کرد و با سرعت و شوق و ذوق فیلم ساخت و به جشنواره ارائه کرد اما جایزه نگرفت با این حال حرف و حدیثی نیز از او نشنیدیم؛ این رفتار پسندیده است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به جایزه جعفر پناهی در جشنواره برلین افزود: ما اعتراض خودمان را به جشنواره برلین اعلام کرده و فکر می‌کنیم مسئولان این جشنواره باید رفتار خود را اصلاح کنند. این رفتارها در تعاملات فرهنگی و سینمایی درست نیست. شمقدری تأکید کرد: برخی افراد که اندک هستند بدون مجوز فیلم می‌سازند و آن را به خارج از کشور ارائه می‌کنند درحالی‌که همه می‌دانند در ایران برای ساختن فیلم و نمایش آن در خارج از کشور باید مجوز دریافت کرد. قطعا چنین کارهایی جرم محسوب می‌شود و رفتار آنها غیرقانونی است اما نظام فعلا در مقابل این رفتار‌ها صبوری می‌کند.

وی گفت: سازمان سینمایی حوزه نظامی و انتظامی نیست و برخورد با رفتار غیرقانونی کار ما نیست. امیدواریم پس از تشکیل صنوف سینمایی همه بنشینیم و راهکاری پیدا کنیم که چنین اتفاقاتی نیفتد. قطعا فیلم بدون مجوز مورد تأیید ما نیست.

رئیس سازمان سینمایی افزود: ممکن است جشنواره برلین عنوان کند که در دفاع از آزادی این کار را انجام داده اما در همان اروپا گنترگراس در سال‌های قبل که جایزه نوبل ادبیات را گرفته بود به جرم یک سخن و حقگویی ضد‌اسرائیلی تحت فشارهای زیادی قرار می‌گیرد اما برلین به‌گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند.وی در پایان خاطرنشان کرد: در نخستین فرصت این فیلم را در جمع کارشناسان، سینماگران و اصحاب رسانه می‌بینیم تا متوجه شویم عیار خرس نقره‌ای برلین چقدر است.

برگزیدگان مراسم تجلی اراده ملی

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور: «گهواره‌ای برای مادر ساخته» پناه برخدا رضایی
شورای فرهنگ عمومی: «رسوایی» ساخته مسعود ده نمکی
شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت: «زیباتر از زندگی» انسیه شاه حسینی
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی: «تنهای تنهای تنها» احسان عبدی‌پور، «کلاس هنرپیشگی» علیرضا داوودنژاد، «دربند» پرویز شهبازی و «حوض نقاشی» مازیار میری
وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: «خسته نباشید» محسن قرائی‌مقدم و زیباتر از زندگی
معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی نهاد ریاست‌جمهوری: رسوایی
جمعیت هلال احمر: «فرزند چهارم» وحید موسائیان
بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران: حوض نقاشی، گهواره‌ای برای مادر و «دهلیز» بهروز شعیبی
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس: زیباتر از زندگی، مستند «آخرین روزهای زمستان» حسین مهدویان، «بزرگمرد کوچک» صادق دقیقی و تنهای تنهای تنها
سازمان بهزیستی کشور: دهلیز
معاونت حمل‌ونقل و ترافیک: «ابرهای ارغوانی» سیامک شایقی
روابط عمومی پاسداران انقلاب اسلامی: تنهای تنهای تنها و تهیه‌کننده آخرین روزهای زمستان حبیب‌الله والی‌نژاد
ستاد اقامه نماز: گهواره‌ای برای مادر و «سربه‌مهر» هادی مقدم دوست
جشنواره همایش روحانی در قاب سینما: گهواره‌ای برای مادر
بنیاد شهید و امور ایثارگران: زیباتر از زندگی
سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری: خسته نباشید محسن قرائی و مستند «نغمه‌های محمّدی» به تهیه‌کنندگی محمدعلی حسین‌نژاد
مرکز ملی فرش ایران: خسته نباشید و «ترنج» مجتبی راعی
بسیج جامعه زنان کشور: اکبر عبدی بازیگر فیلم رسوایی
سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس سپاه و بسیج: مستند آخرین روزهای زمستان و زیباتر از زندگی
معاونت اجتماعی ناجا: «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» پوران درخشنده
ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه: دهلیز
کانون ایرانی مدرسان سینما: ترنج و هیس...
سازمان بسیج دانشجویی: دهلیز
جنبش عدالتخواه دانشجویی: تنهای تنهای تنها
دفتر تحکیم وحدت: تنهای تنهای تنها
جمعیت دفاع از ملت فلسطین: «فرشتگان قصاب»

کد خبر 202234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز