گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: با اختصاص بودجه، خانه‌های بین راهی برای معتادان بهبودیافته تا پایان سال در استان‌های کشور تأسیس می‌شود.

فرید براتی‌سده، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اعلام این خبر گفت: با بودجه‌ای که در اختیارمان قرار گرفته می‌توانیم در دو،سه‌ استان کشور خانه‌های بین‌راهی برای معتادان بهبودیافته تأسیس کنیم.او با اشاره به اینکه این خانه‌ها تا پیش از پایان سال راه‌اندازی می‌شود، افزود: در حال حاضر در استان البرز دو خانه‌ بین راهی در حال راه‌اندازی است و پیش‌بینی می‌کنیم که در دو استان دیگر هم تا پیش از پایان سال این خانه‌ها را برای بهره‌برداری آماده کنیم ‌اما انجام این کار در استان تهران احتمالا به سال آینده‌ موکول خواهد شد.

براتی‌سده در حاشیه ششمین جلسه کمیته کشوری پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: خانه‌های بین‌راهی، مکان‌هایی است که برای اسکان موقت معتادان بهبودیافته تأسیس می‌شود و بهبودیافتگانی که جایی برای زندگی ندارند می‌توانند مدت معینی را در این خانه‌ها زندگی کنند، به این ترتیب احتمال اینکه افراد دوباره به چرخه اعتیاد برگردند کاهش پیدا می‌کند. معتادان بهبودیافته در مدت زمانی که در خانه‌های بین راهی ساکن هستند با کمک مددکاران به جست‌وجوی شغل می‌پردازند و با به‌دست آوردن شغل‌ مناسب شرایط برای بازگشت آنها به اجتماع به‌عنوان یک فرد سالم مهیا می‌شود.

به‌گفته‌ معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، قدر مسلم یکی از حلقه‌های مفقوده در درمان اعتیاد، حمایت نشدن از معتادان بهبودیافته و این نوع حمایت‌های اجتماعی را سازمان بهزیستی به تنهایی نمی‌تواند انجام دهد بلکه باید تمامی‌ سازمان‌های ذی‌ربط در این کار شرکت کنند، ‌البته باید به این نکته هم توجه شود که حمایت اجتماعی از معتادان بهبودیافته نیازمند اختصاص بودجه مناسب است که بخشی از این بودجه نیز صرف برنامه‌ریزی برای اسکان افراد فاقد مکان و آماده‌سازی‌ خانه‌های بین راهی خواهد شد.

غفلت از پیشگیری

اگر چه درمان و کنترل آسیب‌های اجتماعی ازجمله اقدامات لازم برای سلامتی جامعه است اما پیشگیری مهم‌ترین رکن در یک جامعه سالم به شمار می‌آید؛ مادامی‌که مسئولان دستگاه‌های مختلف نسبت به پیشگیری دقت کافی نداشته باشند ورود افراد به چرخه آسیب‌های اجتماعی بیشتر و بیشتر می‌شود.

کاظم نظم‌ده، ‌رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، درباره اجرای برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: اجرای برنامه‌های پیشگیری نیازمند تعامل و همکاری دستگاه‌های متفاوت از وزارت‌آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و وزارت کشور تا ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و مجلس شورای اسلامی و صدا و سیما و رسانه‌هاست. به همین دلیل هم اجرای این نوع برنامه‌ها با دشواری‌های خاصی روبه‌روست.

او افزود: ما به‌دنبال این هستیم که تفکر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را نزد دستگاه‌های متفاوت و مسئولان جا بیندازیم و قوه مقننه را با قوه مجریه در این زمینه هماهنگ کنیم تا از دل این هماهنگی یک برنامه منسجم و همه‌جانبه بیرون بیاید و بتوانیم آن را با همکاری تمامی سازمان‌ها و نهادهای مسئول اجرا کنیم.

نظم‌ده توضیح داد: در حال حاضر جلسه کمیته کشوری پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی هر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و با حضور نمایندگان عضو این کمیسیون برگزار می‌شود و در این جلسه نمایندگانی از وزارت کشور،‌ ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، وزارت بهداشت، صدا و سیما، ‌وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، سازمان بهزیستی و ‌وزارت ورزش و جوانان حضور دارند.

کد خبر 202191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز