شیشه گران شده اما دسترسی به مواد‌مخدر در تهران کمتر از پنج دقیقه طول می‌کشد؛ همچنین سوءمصرف مواد‌مخدر در مردان ۱۳برابر زنان است.

معتادان

وضعیت نفوذ مواد‌مخدر به لایه‌های گوناگون جامعه را می‌توان از این خبرها و گفته‌های تازه قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران و همچنین رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت سنجید.قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر از کاهش قیمت مخدر شیشه نسبت به سال‌های گذشته خبر داد اما در عین حال گفت: قیمت مخدر شیشه در دو ‌ماه گذشته با توجه به ضرباتی که به شبکه‌های تولید مواد صنعتی وارد شده است، افزایش یافته، اما در حال حاضر قیمت این مخدر ویرانگر به یک میلیون تومان و میزان دسترسی به آن در تهران به کمتر از پنج دقیقه رسیده است.

طه طاهری درباره میزان ناخالصی‌های موجود در تریاک نیز اظهار کرد: از گذشته شبکه‌های توزیع‌کننده مخدر تریاک مواد خالص را در اختیار مشتری قرار نمی‌دادند و هم‌اکنون نیز آن را با مواد دیگری ترکیب می‌کنند و به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند که باید میزان ناخالصی آن را از طریق بررسی‌های آزمایشگاهی احصا کرد.رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران هم خبر داد: قیمت مواد‌مخدر مانند تریاک، هروئین و کراک دو برابر شده و مصرف شیشه به‌علت هشدارهای مناسب رسانه‌ها کم شده است.

محمداسماعیل علی‌پور به فارس گفت: به‌دلیل اینکه شاهد افزایش قیمت مواد‌مخدر مانند تریاک، هروئین و کراک هستیم به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنیم که اکنون بهترین زمان برای شروع درمان است.او ادامه داد: هزینه مواد‌مخدر دو برابر شده است و چون افراد مصرف‌کننده هزینه بیشتری را صرف خرید مواد‌مخدر خواهند کرد در نتیجه آسیب‌های بیشتری به خانواده‌هایشان وارد می‌شود. علیپور تأکید کرد: به‌علت افزایش قیمت مواد‌مخدر، قاچاقچیان در شرایطی هستند که دچار مشکل شده و به‌دنبال فعالیت‌هایی خواهند بود که دسترسی به مواد را راحت‌تر و مواد جدید را روانه بازار کنند.

او ادامه داد: در شرایطی که قاچاقچیان مواد‌مخدر برای فروش دچار مشکل شده‌اند و هزینه‌هایشان بالا رفته افراد وابسته به مواد باید از این فرصت استفاده کنند.رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران در مورد مواد محرک مانند شیشه نیز گفت: توصیه‌هایی که از سوی رسانه‌ها درباره عوارض این مواد مطرح شده اثر خود را داشته است به‌طوری که گرایش به مصرف شیشه و سونامی‌ای که از آن صحبت می‌شد در حال فروکش است.

او ادامه داد: بنابراین توصیه‌ای که می‌توان کرد این است که افراد مراقب فروشندگان مواد محرک باشند چرا که افرادی که این مواد را مصرف کرده‌اند بعد از مدتی متوجه عوارض سنگین آن شده‌اند و تصمیم به ترک آن گرفتند.علی‌پور گفت: اما مهم این نکته است که افرادی که تاکنون شیشه و مواد محرک مصرف نکرده‌اند متوجه عوارض ناشی از آن باشند و هیچ‌گاه به سمت آن نروند.

از سوی دیگر رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت خبر داد: سوءمصرف مواد‌مخدر در مردان ۱۳برابر زنان است و با وجود اینکه مراجعه زنان به مطب‌های روانپزشکی بیشتر است اما میزان بستری مردان در بیمارستان‌های روانپزشکی بیشتر است.
عباسعلی ناصحی در نشستی خبری که فارس خبر آن را منتشر کرد، گفت:‌ اگر چه مراجعه زنان برای مشکلات روانی و گرفتن مشاوره به مطب‌ها و مراکز درمانی بیشتر از مردان است ولی وقتی وارد بیمارستان می‌شویم آمار بستری شدن مردان بسیار بیشتر از زنان است.

او با اشاره به اینکه مردان توجه کمتری به سلامت خود دارند، گفت: پیشگیری و توجه به بهداشت فردی در مردان کمتر رعایت می‌شود اما آنها با استرس کاری بیشتری مواجه هسنند در عین حال تغذیه، خواب و استراحت کافی در مردان مغفول مانده است.
ناصحی با بیان اینکه مردان بر این باورند که نسبت به زنان آسیب‌ناپذیرند، افزود: همین طرز تفکر سبب می‌شود تا مراجعه به پزشک را نشانه ضعف بدانند و از طرفی مردان تا حد زیادی از مرگ ترس بیشتری دارند و همین امر باعث می‌شود تا دیرتر به پزشک مراجعه کنند.

به گفته ناصحی طبق آماری که پژوهشگاه علوم انسانی جهاد دانشگاهی اعلام کرده شیوع سوءمصرف مواد‌مخدر در جمعیت 15 تا 64ساله کشور2.65درصد گزارش شده که 91درصد از این آمار مربوط به مردان است و می‌توان گفت نسبت شیوع مصرف مواد در مردان 13برابر زنان بوده است.

کد خبر 202008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز