همشهری آنلاین: نتایج نظرسنجی های انجام شده در اکوادور نشان می‌دهد ˈرافائل کورئاˈ رییس جمهوری کنونی این کشور امریکای جنوبی که از دوستان نزدیک جمهوری اسلامی ایران در این منطقه به شمار می‌رود در انتخابات سراسری روز یکشنبه با رای بالایی بار دیگر به این سمت انتخاب خواهد شد.

اکوادوری ها در انتخابات ریاست جمهوری یکشنبه به دوست ایران رای می دهند

به گزارش ایرنا، رسانه های مختلف منطقه امریکای لاتین گزارش داده اند طبق نظرسنجی های مختلف، کورئا موفق خواهد شد اکثریت آرا را در همان مرحله اول این انتخابات بدست آورد و فقط یک فاجعه سیاسی می تواند مانع از تحقق پیروزی او شود.

موسسه نظرسنجی ˈپرفیلس د اوپینیونˈ اکوادور بر اساس آخرین نظرسنجی خود گزارش داده است که بیش از 62 درصد از جمعیت 6/11 میلیون نفری دارای حق رای در انتخابات روز یکشنبه این کشور شرکت خواهند کرد و از این تعداد، فقط 15 درصد به رقبای کورئا رای خواهند داد که مهمترین آنها، ˈگییرمو لاسوˈ بانکدار غربگرا است که پیش بینی می شود 9 درصد آرا را بدست آورد.

نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که شش رقیب دیگر کورئا در انتخابات فردا که در میان آنها ˈآلوارو نوبواˈ از صادرکنندگان معروف موز در اکوادور و ˈلوسیو گوتیرزˈ رییس جمهوری سابق این کشور قرار دارند، بین 2 تا 4 درصد آرا را کسب خواهند کرد و در مقابل، حزب ˈاتحاد کشورˈ به رهبری کورئا خواهد توانست علاوه بر پست ریاست جمهوری، اکثریت 134 کرسی مجلس این کشور را در اختیار بگیرد.

کورئا یک اقتصاددان 49 ساله است که از زمان به قدرت رسیدن در اکوادور طرحهای گسترده ملی سازی و بهبود وضعیت زندگی مردم را در کشورش به اجرا گذاشته است و از مخالفان سرسخت امپریالیسم امریکا در امریکای لاتین به شمار می رود.

او که طرحهای خود را در چارچوب ˈانقلاب شهروندیˈ به پیش می برد، همچون ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری ونزوئلا به ˈانقلاب بولیواریˈ و لزوم توجه دولت به توده های مردم و حفظ استقلال کشور معتقد است. کورئا در طول شش سال اخیر حضور دولت در اقدامات عمومی را افزایش داده و سرمایه گذاریهای عمده ای در زمینه بهبود وضعیت بهداشت و آموزش در اکوادور انجام داده است.

او همچنین ضمن بهبود وضعیت حقوقی و درآمد کارمندان و کارگران، بیش از دو میلیون نفر را تحت پوشش خدمات اجتماعی دولتی قرار داده و با افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت، به اوضاع این کشور 15 میلیون نفری با بیش از 283 هزار کیلومتر مربع مساحت در ساحل شرقی اقیانوس آرام سامان داده است.

کورئا در انتخابات ریاست جمهوری سال 2006 میلادی با 67/56 درصد آرا در دور دوم انتخابات بر رقیب خود،ˈ آلوارو نوبواˈ پیروز شد اما پس از اصلاح قانون اساسی و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 2009 میلادی توانست با کسب 99/51 درصد آرا در همان دور اول انتخابات توانست زمام قدرت را به دست گیرد.

او در سال 2010 با توطئه پلیس برای کودتا روبرو شد اما نیروهای وفادار به وی در ارتش بلافاصله وارد عمل شده و این توطئه را خنثی کردند.

رییس جمهوری اکوادور که بارها بر حق ایران در زمینه پیشبرد برنامه هسته ای صلح آمیز خویش تاکید کرده و پس از اعلام تصمیم امریکا مبنی بر انجام اقداماتی برای جلوگیری از توسعه نفوذ ایران در منطقه امریکای لاتین،به صراحت گفته است که به روابط خود با جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داد، در جریان تبلیغات انتخاباتی نیز بر تداوم سیاستهای خود برای حفظ استقلال کشورش و توسعه روابط خود با همه کشورهای آزادیخواه جهان تاکید کرد.

کورئا در جریان آخرین سخنرانی تبلیغات انتخاباتی خود در روز پنجشنبه گذشته در جمع هزاران تن از هوادارانش در شهر کیتو - پایتخت - گفت: ˈما پیروز خواهیم شد و رای ما کمتر از 65 درصد نخواهد بود .ˈ

وی افزود: رای مردم در این انتخابات به فرد نیست بلکه به یک پروژه سیاسی به نام ˈانقلاب شهروندیˈ است که اکنون افسانه‌ای شده است .

رییس جمهوری اکوادور که وعده داده است پس از پیروزی در انتخابات کنونی و به پایان رساندن این دوره، از زندگی سیاسی کنار خواهد کشید، از مردم کشورش خواست بطور گسترده در پای صندوق‌های رای حضور یابند و ˈدیوان سالاری حزبیˈ را شکست دهند.

او یادآوری کرد که مخالفان دولت او، ˈدموکراتˈ نیستند بلکه همان کسانی هستند که در توطئه کودتای 30 سپتامبر 2010 علیه او به نتیجه نرسیدند و حالا می خواهند در انتخابات به هدف خود دست یابند.

بنا به گزارشها، کورئا در حالی این سخنان را بیان می کرد که یک موج سبز - رنگ تبلیغات انتخاباتی وی - او را همراهی می‌‌کرد و هوادارانش از ساعتها پیش از آغاز سخنرانی، در زیر بارانی شدید در کیتو - پایتخت- وی را تشویق می‌‌کردند .

از سوی دیگر، ˈگییرمو لاسوˈ نامزد انتخاباتی از حزب ˈجنبش ایجاد فرصت ˈ که مهمترین رقیب کورئا اما با فاصله ای بسیار دور از او قرار دارد در پایان تبلیغات انتخاباتی خود در شهر ˈ گوایاکیلˈ در مرکز اکوادور تاکید کرد: در صورت پیروزی در انتخابات، اقتصاد را آزاد خواهد کرد و در مورد فساد دولت‌های قبلی‌ به تحقیق خواهد پرداخت .

دیگر نامزدها نیز وعده هایی چون افزایش مالیات برای ثروتمندان، کاهش مالیات افراد عادی، بهبود شغل دولتی ، مبارزه با خشونت و ثبات اقتصادی را به مردم داده اند، اما با اقبال آنها مواجه نشده اند.

کد خبر 201643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز