همشهری آنلاین: همزمان با ادامه اعتراضات سازمان های بین المللی حقوق بشر به یونان مبنی بر لزوم پایان بدرفتاری با مهاجران، پلیس این کشور همچنان به تعقیب، دستگیری و بازجویی گسترده آنان ادامه می دهد.

روزهای سخت مهاجران در یونان

به گزارش ایرنا، براساس گزارش ها و اطلاعات انتشار یافته، اعتراض کمیسیون مهاجران سازمان ملل و اتحادیه اروپا به یونان، هنوز نتوانسته این کشور را مجاب کند که دستور کار روزانه پلیس برای تعقیب، دستگیری، ضرب و شتم و بازجویی از مهاجران در خیابان ها پایان دهد.

اعتراضات سازمان های بین المللی نه تنها باعث کاهش شدت برخورد نیروهای امنیتی با مهاجران نشده، بلکه هر روز بر دامنه برخورد های آمیز پلیس با مهاجران افزوده می شود.

از حدود پنج ماه پیش که حزب راستگرای دموکراسی نوین قدرت را در چارچوب تشکیل دولت ائتلافی نجات ملی یونان در دست گرفت، در چارچوب دستور وزارت حفاظت شهروندان و نظم عمومی، برخوردهای پلیس با مهاجران شدت یافت و با اجرای طرح ˈاکسنوس زوسˈ شمار زیادی از ماموران که بیشتر جوان و معتصب هستند، برای برخورد و جمع آوری مهاجران بکار گرفته شده اند.

ماموران با موتورهای پرقدرت، شمار زیاد و راکب همراه، درتمام شهر های بزرگ بویژه خیابان های مرکزی به صورت گروهی و گشت های شبانه روزی، هر فرد تیره پوست با احتمال غیراروپایی بودن را جلب می کنند و مورد اهانت و بازجویی قرار می دهند.

در حالیکه حضور گسترده ماموران برای برخورد با مهاجران گسترده و همیشگی شده است، آمارها نشان می دهد که موارد دزدی، جنایت و حمله به مراکز دولتی بگونه بی سابقه ای افزایش یافته است و این موضوع که ماموران ضد مهاجرت برای مبارزه با این پدیده ها اقدام نمی کنند، انتقاد برانگیز شده است.

بر اساس گزارش اداره پلیس یونان، گروه ویژه ˈاکسنوس زوسˈ فقط روز جمعه در خیابان های مرکزی آتن، 965 مهاجر را دستگیر و فورا بازرسی و بازجویی کردند و 203 آنان به اداره پلیس منتقل که 30 نفر به جرم حضور غیرقانونی و طرح اتهامات دست داشتن در قاچاق مواد مخدر و انسان بازداشت شدند.

بر اساس گزارش پلیس، از پنج ماه پیش که عملیات ضدمهاجران آغاز شده، 80 هزار و 73 نفر در سراسر کشور، بازجویی و بازرسی شده اند که چهار هزار و 538 نفر آنان برای ادامه تحقیقات بازداشت و چندین نفر با اتهام نقض قوانین مانند ورود غیرقانونی، حمل مواد مخدر و دزدی، زندانی شده اند.

کمیسیون مهاجرت سازمان ملل متحد، کمیسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا و دیگر سازمان های بین المللی بارها یونان را به نقض آشکار حقوق مهاجران متهم کرده و از این کشور خواسته اند که حقوق پذیرفته شده و مصوب بین المللی را رعایت کند.

نمایندگان این سازمان ها، اماکن نگهداری اجباری مهاجران را بسیار نامناسب خوانده و از دولت یونان خواسته اند برای بهبود نسبی شرایط حتی با امکانات حداقلی اسکان اقدام کند.

افزایش تبعیض نژادی در یونان اعتراض سازمان های بین المللی را برانگیخته است، زیرا برخوردهای خشونت بار نژادپرستانه و نژادپرستان فقط شامل مهاجران نمی شود، بلکه از این هم فراتر رفته و نژادهای مختلف یونانی را نیز هدف قرار گرفته است.

بی تفاوتی پلیس برای مقابله و جلوگیری از حملات افراد و اعضای گروه تندرو به مهاجران باعث شده، افراد گروه نئونازی نژادپرست مقابل چشمان مردم و در حالی که پلیس نظاره گر است، علیه افراد اقدام کنند و آنان را مورد ضرب و شتم قرار دهند و اگر مهاجری نیز درصدد دفاع برآید، بلافاصله توسط نیروهای امنیتی مضروب و دستگیر می شود.

بیشتر شدن رفتارهای نژاد پرستانه علیه مهاجران و برخی اقوام مختلف در یونان، سبب شده سازمان های بین المللی و مسئولین امنیتی این کشور نیز زنگ خطر بروز بحران و ناامنی اجتماعی را به صدا درآورند.

در همین زمینه سازمان های بین المللی بارها به دولت یونان در مورد عملکرد گروه تندرو نئونازی موسوم به فجر طلایی با شهروندان خارجی مقیم یونان و بی تفاوتی نیروهای امنیتی در برابر نژادپرستی خشونت بار این گروه تندرو، اعتراض کرده و از آتن خواسته اند، از ادامه این اقدامات پیشگیری کنند.

براساس گزارش ها، افزون بر حملات افراد این گروه، به تازگی نیز نیروهای امنیتی بطور شبانه به منازل مهاجران هجوم برده و آنان را بازجویی و دستگیر می کنند.

یک مهاجر پاکستانی تازه دستگیر شده نیز اعلام کرده است که پلیس در مراجعه شبانه برای بازجویی و دستگیری وی به منزلش،پس از ضرب و شتم، چهار هزار یورو پول را با خود برده است.

نمایندگان کمیسون امور مهاجرت سازمان ملل متحد و تعدادی از نمایندگان حقوق بشر اتحادیه اروپا پس از دریافت شکایت های بدرفتاری نیروهای امنیتی با مهاجران مقیم این کشور به تازگی به آتن و دیگر شهرها سفر و از اردوگاههای نگهداری مهاجران دیدن کردند.

همچنین سازمان های بین المللی رفتار گروه تندرو نئونازی با مهاجران را ضد بشری خوانده و بی تفاوتی نیروهای امنیتی در جلوگیری از ضرب و شتم روزانه و رو به افزایش مهاجران توسط اعضای این گروه افراطی را محکوم کرده و خواستار برخورد با این پدیده شده اند.

همزمان با فشارهای آزادانه ضدمهاجر نژادپرستان، نیروهای امنیتی نیز شبانه روزی در آتن و دیگر شهرهای یونان با هدف یافتن کوچگترین بهانه ای، مهاجران را جلب و بازجویی می کنند تا آنان را دستگیر کرده و تحویل کمپ های ویژه انتظار اخراج قرار دهند.

مقامات یونانی پس از مدت کوتاهی از دستگیری مهاجران، نسبت به اخراج آنان اقدام می کنند که این امر نیز با اعتراض شدید سازمان های بین المللی روبرو شده است.

براساس گزارش ها، گروههای متعصب نژادپرست یا گروههای جمعیتی که مشکلات مالی زیادی را بر اثر بحران اقتصادی تجربه می کنند، از نگاه خود عاملان ایجاد فقر یا سلب کنندگان فرصت شغلی را در کوچه و خیابان مجازات می کنند.

بسیاری از کارشناسان هرچند اجرای ریاضت های اقتصادی تحت فشار اتحادیه اروپا، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (تروئیکا) در یونان را که منجر به گسترش فقر و ناامیدی شده است، در بروز این رفتارها بی تاثیر نمی دانند، اما بر این نکته تاکید دارند که علت اصلی رشد روز افزون اقدامات نژادپرستانه در این کشور بی توجهی دولت و ماموران امنیتی و نبود یک برخورد قضایی جدی با این موضوع است.

براساس بررسی سازمان های غیردولتی و گزارش سازمان های بین المللی، یونان که به کشوری مهاجرپذیر و مهمان نواز شهرت داشت، اکنون از رشد تبعیض نژادی وافراط گرایی بی سابقه رنج می برد و جان و زندگی مهاجران مقیم به مخاطره افتاده است.

این روزها مهاجران حتی دارندگان مجوز اقامت در یونان بیش از پیش هدف خشونت های افراط گرایان قرار می گیرند و مقابل دیدگان نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم واقع می شوند که شماری کشته و زخمی نیز بر جای گذاشته است، اما مسئولان حاضر به اعتراف رسمی در این زمینه نمی شوند تا از گسترش اعتراضات بین المللی علیه آتن جلوگیری کنند.

در این حال، یونان دارای شدیدترین قوانین در مورد مهاجران می باشد و پس از حتی 20 سال اقامت قانونی ممکن است مجوز اقامت تمدید نشود و به تدریج زمینه اخراج فراهم شود.

یونان بدون توجه به قوانین اتحادیه اروپا، حتی از اجرای قوانین مصوب پارلمان این کشور در مورد مهاجران، خودداری می کند و بیشتر این باور ایجاد شده که هدف از وضع این قوانین بدون اجرا، نمایش خارجی آن است.

از سوی دیگر، ‌سختگیری های دولت یونان در قبال مهاجران در حالی افزایش یافته که بر اساس گزارش چندی پیش پلیس، ورود مهاجران غیرقانونی به حد صفر رسیده است و شمار زیادی از مهاجران نیز به رغم اینکه سال های زیادی حدود 40 درصد از حقوق ماهانه خود را برای بیمه و بازنشستگی به دولت یونان پرداخت کرده اند، دواطلبانه این کشور را ترک می کنند.

کد خبر 201639
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز