همشهری آنلاین: صدها هزار تن از مردم عراق بکه رای هشتمین هفته متوالی در اعتراض به سیاست‌های نخست وزیر این کشور در شماری از شهرها به‌ویژه شهر سنی‌نشین فلوجه تظاهرات کردند، خواهان برکناری دولت مالکی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترتی شبکه خبری الجزیرة، صدها هزار تن از مردم عراق روز جمعه (27 بهمن) بار دیگر در اعتراض به سیاست‌های دولت نوری مالکی، نخست وزیر این کشور تظاهرات گسترده‌ای را در شماری از شهرها و استان‌های این کشور برگزار کردند.

در این تظاهرات که برای هشتمین هفته متوالی در عراق برگزار می‌شد، شرکت کنندگان با تجمع در میدان العزة و الکرامة در شهر الرمادی واقع در استان سنی‌نشین الانبار و سر دادن شعارهای "ای بغداد صبر کن" سیاست‌های دولت نوری مالکی را به شدت محکوم کردند.

خطیب نماز جمعه استان الانبار نیز تاکید کرد که مخالفان برای رسیدن به بغداد تاکید دارند.

همچنین جمع زیادی از تظاهرکنندگان نسبت به اقدام دولت عراق برای ممانعت از رسیدن مخالفان به بغداد ابراز ناخرسندی کرده و اعلام کردند تظاهرات آن‌ها مسالمت‌آمیز است.

شرکت کنندگان همچنین اعلام کردند که پیشنهاد برگزاری نماز جمعه متحد در منطقه الاعظمیة در بغداد را لغو نکرند بلکه تنها این تصمیم به تاخیر افتاده است.

همچنین بنا به گزارش شبکه خبری الجزیرة، به‌رغم اینکه سازمان دهندگان این تظاهرات اعلام کردند هدفشان از این تظاهرات پاسخگویی دولت به خواسته‌های مخالفان است، جمع زیادی از تظاهرکنندگان نیز با سر دادن شعارهایی برکناری نظام حاکم در عراق را خواستار شدند.

در شهر الفلوجه و میدان الحق در مرکز سامرا و شهر جلولاء در استان دیالی نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد. بنا به گزارش کمیته‌های مردمی ناظر بر سازماندهی این تظاهرات، انتقال تظاهرات به بغداد در پاسخ به خواسته هیات علمای مسلمین عراق بوده است.

این در حالی است که دولت عراق با ایجاد تدابیر امنیتی شدید در مناطق مختلف بغداد از ورود تظاهرکنندگان به پایتخت این کشور ممانعت کرده است.

در همین راستا صالح المطلق، معاون نوری مالکی نیز در دیدار خود با استاندار الانبار و جمعی از سران قبیله‌های عراقی عنوان داشت: بحران عراق بحرانی دشوار است، اما معتقدیم سیاستمداران کشور قادر به عبور از آن هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: چیزی که امروز عراق با آن روبه‌روست از اشغال عراق نیز خطرناک‌تر است اما باید تاکید کنم که به عقیده من ملت عراق توانایی عبور از این بحران و حفظ وحدت ملی را دارند.

معاون مالکی همچنین تاکید کرد: اهالی استان سنی‌نشین الانبار باید منافع ملی را بر منافع شخصی مقدم داشته و راه را به روی طرح‌های غیر قابل اجرایی که اندیشه اهالی این استان را به خود مشغول کرده، ببندند.

از سوی دیگر یاسین المطلق، از اعضای فهرست العراقیه نیز از پارلمان این کشور درخواست کرد سفارت آمریکا و دفتر سازمان ملل در بغداد تعطیل شود و نمایندگان آمریکا و سازمان ملل از عراق اخراج شوند.

وی در بیانیه خود اعلام کرد: آمریکا و سازمان ملل در حمایت از حقوق بشر و روند دموکراسی در عراق شکست خوردند و وجود آن‌ها در عراق در واقع بر اقدامات غیر قانونی در عراق مشروعیتی غیر مستقیم می‌بخشد. ما از تظاهرکنندگان می‌خواهیم که به درخواست‌های خود تعطیلی سفارت آمریکا و دفتر سازمان ملل در بغداد را نیز بیافزایند.

کد خبر 201626
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز