همشهری آنلاین: یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از چهره‌ها و برگزیدگان جامعه از جمله مقامات سیاسی، مدیران، علما و استادان دانشگاه و گروه‌های مرجع خواست تا بیش از همه ملتزم به اخلاق باشند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با انتقاد از بی‌توجهی به اخلاق در جامعه، خواستار تشکیل «پارلمان اخلاق» شد و افزود: ما پارلمان حقوق و قانونگذاری را با عنوان مجلس شورای اسلامی در کشور داریم اما یک خلاء اساسی داریم و به پارلمان اخلاق هم نیازمندیم تا موازین اخلاقی را ضبط کنیم و آن را در جامعه به جریان بیندازیم.

وی افزود: متاسفانه ارزان‌ترین کالا در جامعه ما عِرض (آبروی) مردم است و مردم نسبت به هم جهات اخلاقی را رعایت نمی‌کنند؛ البته اقشار فراوانی هستند که به برکت انقلاب و حاکمیت ولایت فقیه اخلاقیات را رعایت می‌کنند اما توقع ما تحقق اخلاق علوی در جامعه است و معتقدیم که ما باید در دنیا نماد اخلاق باشیم زیرا پیامبر (ص) برای همین امر مبعوث شده بودند.

حجت‌الاسلام رشاد از دروغ، غیبت و افترا و دورویی به عنوان شایع‌ترین بیماری‌ها در جامعه نام برد و یادآور شد: این وضع مطبوعات ماست، هیچ میزانی در آن وجود ندارد، به راحتی تهمت می‌زنیم بی‌ آنکه چیزی اثبات شده باشد و این بداخلاقی است.

وی شیوع عرفان‌واره‌ها در کشور را به دلیل وجود خلاء‌های اخلاقی دانست و خاطرنشان کرد: ما باید مردم را تغذیه کنیم و باور کنیم که اخلاق ضلعی از اضلاع هندسه دین است در حالی که خیلی از ما هنوز این را باور نکرده‌ایم و تصور می‌کنیم، می‌شود متدین بود اما اخلاقی نبود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: به عنوان مثال فساد اقتصادی صرفاً نقص قانون نیست بلکه گاهی خلاف اخلاق است؛ البته برخی عناوین فساد اقتصادی جنبه‌ فقهی و حقوقی دارد و خلاف شرع است اما برخی از آنها هم صرفاً خلاف اخلاق است.

وی با طرح این پرسش که «فجایع انتخاباتی که در جامعه رخ می‌دهد از کجا ناشی می‌شود؟» اضافه کرد: بخش عمده‌ای از این موضوع از بداخلاقی‌ها نشأت می‌گیرد؛ بداخلاقی‌هایی که از سوی برخی چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی رخ می‌دهد. باید به این امر بپردازیم که چرا جامعه ما از نظر اخلاقی دچار انحطاط است.

مدرس حوزه علمیه قم همچنین به فضلای حوزه‌های علمیه توصیه کرد: فضلای حوزه‌ها در قم و مشهد رسوب نکنند بلکه به تهران مهاجرت کنند زیرا تهران به عنوان پایتخت انقلاب و ام‌القرای جهان اسلام در معرض آسیب‌های اخلاقی است و به فضلا نیاز دارد.

رشاد همچنین از ائمه جمعه خواست تا یکی از خطبه‌های نماز جمعه خود را به موضوع اخلاق اختصاص دهند.

وی که از شاگردان مرحوم آقامجتبی تهرانی است، ضمن گرامیداشت چهلمین روز درگذشت این عالم فقید، او را از شاگردان برجسته امام (ره) و پشتوانه انقلاب دانست و یادآور شد: آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی نزدیک به نیم قرن بر اخلاق اصرار ورزیدند و همان قدری که به عنوان یک فقیه به فقه اهتمام داشتند در قریب 50 سال دروس اخلاق و سلوک ایشان هم دایر بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «در جامعه ما در حق اخلاق به عنوان یکی از اضلاع دین تفریط شده است»، گفت: تبعیض در دین به معنی پذیرش بخشی از آن و عدم پذیرش بخشی دیگر جایز نیست و موجب ناکارایی دین و رسالت انبیاء می‌شود یعنی اگر ما فقط به عقاید در درون معتقد باشیم اما به احکام در بیرون ملتزم نباشیم این ناقص و چه بسا مضر خواهد بود.

رشاد تاکید کرد: حکومت و نظام اسلامی تنها این رسالت را ندارد که قانون بگذارد و آن را اجرا کند بلکه حکومت موظف است موازین اخلاقی را هم در جامعه اعمال کند زیرا اگر اخلاق به حاشیه رانده شود، جامعه به سوی سکولاریسم کشیده می‌شود و در این صورت احکام و شریعت به قانونی بی‌ روح تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه «التزام به اخلاق، تحقق فقه و حقوق اسلامی را ضمانت می‌کند» تصریح کرد: در برخی عرصه‌ها اگر از برخورد حقوقی، قضایی و فقهی کاری برنیاید، این اخلاق است که مشکل را حل می‌کند. مثلاً ما در جامعه هر قدر قانون بگذاریم و افرادی را مامور کنیم باز هم ممکن است که یک کاسه بخواهد تخلف کند زیرا گرانفروشی، بی‌انصافی و بی‌توجهی به طبقات محروم شاید در برخی مناطق جرم نباشد اما به لحاظ اخلاقی ممنوع است. لذا باید حقوق، فقه و اخلاق را یکجا ببینیم و بدانیم که حتی گاهی اخلاق کارایی بیشتری دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از اخلاق به عنوان مایه آرامش و امنیت اجتماعی و روانی نام برد و گفت: این غم را به کجا ببریم که ما مسلمانان در جهان متهم به بی‌اخلاقی هستیم در حالی که پیامبرمان برای اخلاق مبعوث شده است. باید تاسف بخوریم از اینکه این ضلع از دین در جامعه ما مغفول مانده است.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه «اخلاق در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در قلمرو معرفت، سهم خود را احراز نکرده است»، یادآور شد: نه در دانشگاه و نه در حوزه آن چنان که باید به مباحث معرفتی اخلاق پرداخته نشده است و ما حق اخلاق را در مقام نظر و عمل ادا نکرده‌ایم.

وی از مراجع، علما و استادان حوزه و دانشگاه خواست در کنار دروس فقه و خارج، درس اخلاق هم برقرار کنند.

کد خبر 201492
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز