پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
۰ نفر

گروه سیاسی - آرش کارآزما: «اصلا تبلیغات انتخاباتی چی هست؟»؛ این پاسخی بود که دیروز اسفندیار رحیم‌مشایی به کسانی که شعار «زنده باد بهار» را ورود زود هنگام دولت به تبلیغات انتخاباتی می‌دانند، داد.

اندکی آن‌طرف‌تر هم محمود احمدی‌نژاد به شیوه خاص خود پاسخ منتقدان را داد که «شما بگویید زنده باد پاییز»! با این حال دیروز در پاستور از امیری‌فر تا مشایی و احمدی‌نژاد همه دست‌به‌کار رمزگشایی از «بهار» بودند. ابتدا منکر هرگونه هدف انتخاباتی از بیان این شعار شدند و درنهایت هم اینگونه مطرح کردند که منظور از بهار، امام زمان(عج) بود.

در بهارستان اما تفسیر وکلای ملت از شعار زنده باد بهار تفاوت‌های اساسی با آنچه دولت می‌گوید، دارد. اگر پیش از این محمد کوثری بیان شعار زنده باد بهار را از زبان رئیس‌جمهور و آن هم در یک مراسم رسمی، مصداق ورود زود هنگام به تبلیغات انتخاباتی و تخلف دانسته بود و احمد سالک، نماینده اصفهان هم با شنیدن شعار آقای احمدی‌نژاد، به یاد شعار «بهار عربی» افتاد، این بار نوبت نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه بود که با صدای بلند فریاد بزند که «بهاری که بوی انحراف می‌دهد نیامده خزان است».
اما ماجرای بهار چیست و از کجا شروع شد؟

اوایل سال‌جاری بود که برخی رسانه‌ها از نهایی شدن شعار زنده باد بهار در دولت با هدف بهره‌گیری از آن در جهت حمایت از اسفندیار رحیم مشایی که گفته می‌شود احتمالا کاندیدای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال92 خواهد بود، خبر دادند. پس از آن بود که محمود احمدی‌نژاد ابتدا در صحن سازمان ملل متحد در نیویورک و سپس در مراسم 22بهمن از این شعار استفاده کرد. چند روز بعد هم‌زمانی که احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌‌مشایی از سفر مصر باز می‌گشتند، انتشار تصاویری از استقبال چند ده‌نفری از این دو یار غار که در آن استقبال‌کنندگان پلاکارد‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها شعار زنده باد بهار نقش بسته بود، حساسیت‌ها را نسبت به این موضوع افزایش داد؛ همان‌جا که مشایی دست طرفدارانش را بوسید و بلافاصله تأکید کرد که «این حضور من در میان شما انتخاباتی نیست و تلقی انتخاباتی از آن نشود».

حالا اسفندیار رحیم مشایی که سال 88 در پشت صحنه تمام مناظرات محمود احمدی‌نژاد حضوری فعال داشت و پیش از این هم کریمی اصفهانی از قول او درباره روش تبلیغاتی‌اش برای انتخابات سال آینده نوشته بود که «احمدی‌نژاد شهر به شهر خواهد آمد و برای من تبلیغ خواهد کرد» می‌گوید که نمی‌داند تبلیغات انتخاباتی چیست. عباس امیری‌فر، رئیس شورای سیاستگذاری نهاد ریاست‌جمهوری هم اساسا کاندیداتوری مشایی را تکذیب کرد و گفت: مشایی به من گفته کاندیدا نمی‌شود. با این حال انتقاد از استفاده رئیس‌جمهور از تریبون 22 بهمن برای طرح یک کار تبلیغاتی - انتخاباتی هنوز ادامه دارد.

کد خبر 201408
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز