علی شاکری: با قهرمانی در سیزدهمین دوره مسابقات بسکتبال غرب آسیا، یک جام دیگر به جام‌های قهرمانی بسکتبال ایران و کاپیتان پرافتخارش، صمد نیکخواه بهرامی اضافه شده است؛ کاپیتانی که باوجود داشتن 29سال سن صحبت از خداحافظی را زود می‌داند و می‌گوید که فعلا به خداحافظی نمی اندیشد.

ورزش - والیبال

 او همچنان منتظر بالابردن جام‌های دیگری با دستان قدرتمندش روی سکوهای قهرمانی است و یکی از آرزوهایش کسب سومین قهرمانی با تیم ملی در مسابقات جام ملت‌های آسیاست. صمد نیکخواه بهرامی در گفت‌وگو با همشهری از عملکرد تیم ملی بسکتبال در بازی‌های غرب آسیا، موقعیت مهرام در مرحله پلی‌آف لیگ برتر و همچنین آینده تیم ملی در مسابقات جام‌ملت‌های آسیای 2013 مانیل گفت که ماحصل این گفت‌وگو را در زیرمی‌خوانید.

  • پیروزی مقابل لبنان آن هم پس از باخت هشت ‌ماه پیش در امان اردن چقدر دلچسب بود؟

خیلی به ما چسبید، به‌خصوص اینکه پیش روی تماشاگران علاقه‌مند به بسکتبال کشورمان که برای برد ما سنگ‌تمام گذاشته بودند، حاصل شد. بازی حساسی بود و دو تیم نیز با وجود صعود قبلی به مسابقات جام ملت‌های آسیا فقط به‌دنبال شکست دادن هم بودند.

  • قبول داری که بازی با تیم‌های عراق و اردن و پیروزی با فاصله برای تماشاگران چندان لذتبخش نبود؟

بله، اما بازی با لبنان به دلیل نزدیکی قدرت دو تیم و حضور بازیکنانی برجسته در ترکیب دو‌تیمی که در آسیا جزو مدعیان هستند برای تماشاگران جذاب بود و خوشحالم که توانستیم شرمنده تماشاگرانی نشویم که کمتر پیش‌آمده در داخل کشور از نزدیک شاهد بازی‌های تیم ملی باشند.

  • از دید شما که سال‌هاست لبنان را می‌شناسید این تیم نسبت به مسابقات دوره پیش در اردن و کاپ آسیا چقدر تفاوت پیدا کرده بود؟

لبنانی‌ها در این دوره تیم قدرتمندی را به تهران اعزام کرده بودند و برخلاف کاپ آسیا در ژاپن که تیم جوانی به میدان فرستاده بودند تقریبا همه با‌تجربه‌های خود را به این مسابقات آورده بودند. شاید آنان نیز مثل ما برخی از بازیکنان جوان و معمولی خود را به همراه نداشتند، اما تمامی بازیکنان کلیدی‌شان در ترکیب این تیم بازی کردند و غایبان تأثیر‌گذاری نداشتند که بشود گفت جای آنان خالی بوده است. البته در تیم ملی ایران جای حامد حدادی خالی بود، هر چند که حالا اصغر کاردوست نیز به‌عنوان جانشینی شایسته برای حدادی در پیشانی خط حمله ایران می‌درخشد.

  • با وجود میزبانی ایران باز هم داوری‌ها حاشیه‌ساز بود و حتی صدای بچیروویچ را هم درآورد و کم مانده بود باعث نیمه‌کاره ماندن بازی‌ها شود؟

متأسفانه این ضعف سال‌هاست که در مسابقات مختلف بسکتبال غرب آسیا دیده می‌شود و باید گفت که داوران این منطقه به موازات پیشرفت بسکتبال آن چندان رشد و پیشرفتی نداشته‌اند. در همین بازی‌ها هم بازیکنان لبنانی به دلیل احاطه به زبان عربی، بارها و بارها داوران را وادار به اتخاذ تصمیمات غلطی کردند که اوجش را در بازی پایانی مقابل ایران به‌خوبی می‌شد دید که با فول‌های نابجایشان برای تیم ایران مشکل‌آفرین شده بودند و این تازه در شرایطی بود که ما میزبان بودیم و فکر کنید که اگر این بازی‌ها در اردن یا لبنان برگزار می‌شد چه اتفاقی می‌افتاد.

  • استقبال تماشاگران را چگونه دیدی؟

به‌نظرم خوب بود اما نه ایده‌آل. طبیعی است که بسکتبال ایران این پتانسیل را دارد که در بازی‌های مهم تماشاگران بیشتری را هم به دور خود جذب کند اما دوری راه، کوچکی سالن و از همه مهم‌تر کمبود تبلیغات، این اجازه را از حضور بیشتر تماشاگر گرفت ولی باز هم برای یک روز غیرتعطیل خوب بود و ما و آنها توانستیم انرژی مثبتی به همدیگر منتقل کنیم.

  • شما هم در پایان، از نقش مثبت میزبانی ایران در این قهرمانی یاد کردید و حضور تماشاگران را ستودید؟

این یک واقعیت است که ما در خانه و در حضور تماشاگران خودی با آرامش و اعتمادبه‌نفس بیشتری بازی می‌کنیم و با تشویق‌های آنان انگیزه‌های بیشتری برای درخشیدن داریم. تماشاگران بسکتبال در سال‌های اخیر یا نتایج درخشان ما را در مسابقات مختلف فقط در اخبار شنیده یا در روزنامه‌ها خوانده و یا هم بعضا از طریق تلویزیون دیده‌اند که آن هم در برخی مواقع با کم‌لطفی روبه‌رو بوده است. تازه یک گلایه هم دارم، در کشورما اگر نگویم چوب لای چرخ میزبانی می‌گذارند ولی آن همدلی و همبستگی راکه در میزبانی دیگر کشورها دیدم شاهد نبودیم.

  • خیلی‌ها فکر می‌کردند با توجه به عدم‌تأثیر این رقابت‌ها در صعود تیم ملی بسکتبال به جام ملت‌های آسیا که قبلا در کاپ آسیا قطعی شده بود، شاید بهتر بود فدراسیون تیم دوم یا جوان‌تری را به میدان می‌فرستاد. شما هم با این دیدگاه موافق هستید؟

در بحث سیاستگذاری مسابقات همه‌‌چیز به تصمیم مسئولان فدراسیون بستگی دارد و من به‌عنوان بازیکن وظیفه دیگری دارم و آن هم این است که پس از فراخوانی به تیم ملی برای آن هدف بجنگم و برایم نیز این قهرمانی بسیار لذتبخش بود.

  • فکر می‌کنید تا چه اندازه تعداد اندک جوانانی که در ترکیب تیم ملی بودند در این بازی‌ها رضایت‌بخش بوده است؟

راستش من اصلا با تقسیم‌بندی تیم ملی به بازیکنان پیر و جوان مخالفم و معتقدم تیم ملی جایی است که چه بازیکنان جوان و چه مسن باید با کمترین پرت و اشتباه بازی کنند و بازیکنان جوان هم باید بدانند که قبل از آنان این پیراهن بر تن بازیکنان بزرگی بوده است. تیم ملی ایران جزو مدعیان اصلی قهرمانی در آسیاست و بازی کردن در آن باید برای همه یک افتخار محسوب شود. از دید من امیر صدیقی و صالح فروتن بسیار خوب و مؤثر ظاهر شدند.

  • پس از دید شما تیم ملی فعلی صاحب پشتوانه‌های خوبی برای آینده است؟

ببینید! الان تیم ملی در هر پست دارای دو تا سه بازیکن خوب و نزدیک به هم است و بارها در سال‌های اخیر پیش آمده که من یا آفاق یا حتی حامد حدادی که در لیگ معروف NBA شاغل است در تورنمنت‌های مختلف غایب بوده‌ایم و اتفاق چندانی نیفتاده است. من خودم معتقدم که یک تیم هرگز نباید به یک یا دوبازیکن متکی باشد و خوشبختانه هم‌اکنون تیم ملی در مقایسه با حریفان از این نظر چند قدم جلوتر است. هر‌چند با نبود بازیکنانی مؤثر کارایی تیم کم می‌شود اما نباید ناامید شد و بازیکنان جانشین باید حداکثر استفاده را از این موقعیت ببرند.

  • به‌نظر شما طی چند‌ماه گذشته بین تیم فعلی که قهرمان غرب آسیا شده و تیمی که در ژاپن قهرمان کاپ آسیا شد چه پیشرفتی حاصل شده است؟

البته برای این رقابت‌ها مربیان تیم ملی با توجه به مسابقات لیگ چندان فرصتی برای انجام تغییرات نداشتند و در مدت سه روز تا شروع بازی‌ها سعی‌شان بر هماهنگی و مرور تاکتیک بود اما برای کاپ آسیا سه‌ماه فرصت داشتند. با این اوصاف به‌نظرم با توجه به شناخت بچیروویچ از بازیکنان، در کار گلزنی، تیم ملی موفق‌تر از کاپ آسیا بود و این در حالی بود که در کاپ آسیا تیم ایران در دفاع خیلی خوب ظاهر شده بود.

  • فکر می‌کنید که با شرایط فعلی، تیم ملی این بخت را داشته باشد که در مسابقات جام ملت‌های آسیای 2013مانیل برای سومین بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شود؟

من فکر می‌کنم تیم ملی توانایی کسب سومین قهرمانی را در جام ملت‌های پیش‌رو و راهیابی مجدد به جام جهانی دارد، مگر آنکه بازهم بدشانسی گریبانگیر این تیم شود.

  • آیا تا به امروز شده که کاپیتان تیم ملی به خداحافظی از تیم ملی فکر کند؟

خیر، باور کنید تاکنون هرگز این موضوع به فکرم خطور نکرده و به این موضوع نیز اصلا فکر نکرده‌ام. من تازه 29سال دارم و هنوز به قهرمانی‌های زیادی در بسکتبال و حضور در جام جهانی و دوباره به المپیک فکر می‌کنم. برای بازی‌کردن بسکتبال خستگی نمی‌شناسم و موفقیت در آن برای من همچنان لذتبخش است.

  • بهترین بازیکن ایران و بهترین بازیکن بازی‌های غرب آسیا از دید صمد نیکخواه کدام بازیکن بوده است؟

همه بازیکنان ایران بهترین بودند و نمی‌توانم انگشت روی نفر خاصی بگذارم، چرا که همه از دوستان خوب من محسوب می‌شوند.

  • رقابت‌های این فصل لیگ برتر بسکتبال را چگونه ارزیابی می‌کنید و آیا این بخت را برای مهرام متصور هستید که بتواند برای پنجمین بار قهرمان لیگ شود؟

بازی‌ها به مرحله سرنوشت‌ساز پلی‌آف رسیده. واقعیت این است که امسال رقابت سخت تری برای قهرمانی پیش‌روی مدعیان است ولی این نکته را بگویم که ما فقط به قهرمانی فکر می‌کنیم و چیزی جز قهرمانی ما را ارضا نخواهد کرد؛ هر چند تیم مهرام از نظر بازیکن شاید نسبت به تیم‌هایی چون پتروشیمی بندرامام و فولاد ماهان سپاهان کمبودهایی داشته باشد.

کد خبر 201256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز