گروه اقتصادی: تورم بخش مسکن در معاملات خرید و فروش 32.3درصد و در اجاره 36.5درصد برآورد شد. این گزارشی است که مرکز آمار ایران در تابستان سال‌جاری منتشر کرد؛ گزارشی که نشان می‌داد تورم در بخش مسکن اختلاف فاحشی نسبت به تورم 24درصدی شهریورماه 91دارد که از سوی بانک مرکزی اعلام شده بود.

با وجود این تا‌کنون گزارش رسمی از قیمت‌ها در این بخش در نیمه دوم سال منتشر نشده اما اخبار غیررسمی از نقاط مختلف کشور حاکی از تداوم رشد قیمت‌ها در معاملات مسکن است. این در حالی است که مسئولان در وزارت راه و شهرسازی که گویی تصمیمی برای شناخت صحیح از اوضاع بازار ندارند، به سیاست رصد کردن از داخل اتاق‌های دربسته ادامه داده و می‌گویند که تورم بخش مسکن هنوز به نرخ تورم نرسیده است.

به گزارش همشهری ابوالفضل صومعلو که مدت‌هاست کمتر حاضر به مصاحبه با خبرنگاران می‌شود، در تازه‌ترین اظهارنظر خود گفته است: با توجه به تغییرات قیمت در کشور، بخش مسکن به مرحله نگران‌کننده و نرخ تورم نرسیده است. معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از این نیز در سال گذشته بر همین نکته تأکید داشت و اوضاع بازار مسکن را بسیار آرام و قیمت‌ها در این بخش را رو به کاهش توصیف کرده بود. ابزار وزارت راه و شهرسازی برای نیل به این هدف هم سیاست شکست خورده تعزیراتی کردن بازار مسکن بود که علاوه بر سال گذشته، در سال‌جاری هم نتوانست کارنامه خوبی از خود برجای بگذارد.

با وجود این صومعلو به دفاع از عملکرد وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن پرداخته و با خوب توصیف کردن آن به احداث واحدهای مسکونی مهر اشاره کرده و گفته است: به روایت برخی کارشناسان چنین برنامه عمرانی در کشور وجود نداشته و می‌توان گفت که حدود 50هزار میلیارد تومان فقط در بخش تسهیلات و آورده درنظر گرفته شده است که این روند قابل‌توجه بوده و توانسته‌ایم آن دسته از مردمی را که درآمد پایین داشتند با حداقل آورده صاحبخانه کنیم. او در گفت‌وگو با ایسنا با استناد به پیش فرض تداوم آرامش در بازار مسکن، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود بازار مسکن در سال آینده روند آرام خود را ادامه دهد و احتمال اینکه با افزایش قیمت وام مسکن شوکی در بازار مسکن ایجاد شود، نیست.

کد خبر 200660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز