گروه بین‌الملل: کمتر از یک هفته پس از حمله به مقر پلیس عراق در شهر کرکوک، این بار دو منطقه شیعه‌نشین در این کشور با چهار خودروی بمبگذاری‌شده هدف حمله قرار گرفت تا در میان تنش‌های سیاسی، خشونت‌ها در این کشور هم به اوج برسد.

عراق

همزمان با هشدار عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره تلاش‌ برای تجزیه عراق و زیر سؤال بردن حاکمیت این کشور روز گذشته انفجار چهار خودروی بمبگذاری شده در دو بازار محلی در مناطق شیعه‌نشین عراق در مجموع کشته شدن حداقل ۳۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۸۰ نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

به گزارش رویترز، دو خودروی بمبگذاری شده در بازار فروش پرندگان کاظمین منفجر شد که بر اثر آن حداقل ۱۶ نفر کشته و بیش از ۴۴ نفر دیگر زخمی شدند. این انفجار در ساعت اوج شلوغی این بازار در روز جمعه رخ داد و به همین‌خاطر بسیاری از کشته‌شدگان را مردان جوان و کودکان تشکیل می‌دهند. در حمله تروریستی دیگری هم دو خودروی بمبگذاری شده در بازار میوه و تره‌بار شهر حله در ۱۰۰کیلومتری جنوب بغداد منفجر شدند که کشته شدن حداقل ۱۵ نفر دیگر را به‌دنبال داشت.

بازارها روز جمعه در عراق به‌صورت معمول بسیار شلوغ هستند و به همین‌خاطر گروه‌های تروریستی برای بالا بردن آمار تلفات حملات خود در این مناطق اقدام به انفجار بمب یا عملیات انتحاری می‌کنند. این در حالی است که کمتر از یک هفته پیش هم حمله یک بمبگذار انتحاری و تهاجم مردانی مسلح به مقر پلیس در شهر کرکوک در شمال عراق، باعث کشته شدن حداقل ۳۳ نفر و زخمی شدن بیش از ۷۰نفر دیگر شده بود. مسئولیت حملات اخیر را به‌صورت رسمی گروهی بر عهده نگرفته اما گروه‌های مسلح سنی‌ که گفته می‌شود با القاعده در ارتباط هستند، مسئول خشونت‌هایی مشابه در عراق بوده‌اند.

افزایش حملات در میان تنش سیاسی

حملات تروریستی عراق در حالی طی هفته‌های گذشته افزایش یافته که این کشور شاهد تنش شدید میان گروه‌های سیاسی است. اختلاف‌های سیاسی میان دولت عراق و گروه‌های سنی و کردها افزایش یافته و این کشور با خطر گسترش ناآرامی‌ها روبه‌روست. به‌دنبال ادامه این وضعیت، سیدعمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره خطر تجزیه این کشور به‌دلیل رکود به‌وجود آمده در روند سیاسی هشدار داد.

وی هشدار داد که در چنین شرایطی احتمال تجزیه عراق یکپارچه وجود خواهد داشت؛ وضعیتی که بر هر بخشی از این کشور یک گروه خاص سیطره پیدا کرده و اجازه مشارکت و ایفای نقش به گروه دیگر را نمی‌دهد. رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق بعضی مقام‌های عراقی را به تلاش برای تجزیه کشور متهم کرد و گفت: امروز همه از لزوم حفظ وحدت عراق و انسجام جامعه عراق سخن می‌گویند، اما بعضی از مسئولان به عمد یا غیرعمد برای تجزیه عراق زمینه‌سازی‌ می‌کنند.

حکیم تأکید کرد که حاکمیت فدرالی راهکار مشکل کنونی عراق است اما حاکمیت فدرالی غیرمنضبط در سایه فضای متشنج کنونی، موجب خواهد شد که کشور به لبه پرتگاه کشیده شود.رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق همچنین با اشاره به اینکه تاریخ به کسانی که برای تجزیه عراق تلاش می‌کنند رحم نخواهد کرد، گفت: تکلیف شرعی ما ایجاب می‌کند که زنگ خطرها را به صدا درآوریم و از روی آوردن به گزینه‌های تقسیم پرهیز کنیم. وی بار دیگر از گروه‌های سیاسی عراق خواست تا برای حل و فصل مشکلات این کشور به گفت‌وگوی صادقانه و سازنده روی آورند.

آتش‌افروزی کشورهای خارجی

علاوه بر اختلاف‌های گروه‌های سیاسی عراق، بازیگران خارجی هم نقش پررنگی در افزایش تنش‌ها در این کشور برای بی‌ثباتی پیدا کرده‌اند. درحالی‌که مسئله استخراج و فروش نفت یکی از اختلاف‌های عمده دولت مرکزی عراق با مقام‌های منطقه خودمختار کردستان این کشور است، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که این کشور حتی با مخالفت آمریکا به معامله‌های نفتی خود با منطقه کردستان عراق ادامه می‌دهد. دولت اردوغان طی ماه‌های گذشته موضع‌گیری‌های تندی علیه مالکی داشته و نخست‌وزیر عراق، آنکارا را به دخالت در امور داخلی این کشور و تلاش برای بی‌ثباتی در منطقه متهم کرده است. ترکیه همچنین به طارق الهاشمی معاون فراری رئیس‌جمهور عراق که به‌خاطر دست داشتن در عملیات تروریستی به اعدام محکوم شده، پناه داده است.

کد خبر 200644
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز