شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: عراق همچنان نا آرام است و از این ناآرامی بیشتر از همه شبه‌نظامیان و گروه‌های افراط‌گرا که به‌دنبال خشونت و کشتار بیشتر هستند سود می‌برند.

عراق

تظاهرات در استان الانبار حدود یک‌ماه قبل و به‌دنبال بازداشت محافظان وزیر دارایی شروع شد و تقابل سیاستمداران شیعه، سنی و کردها را به‌دنبال داشت. هرچند در صحنه سیاست گروه‌های عراقی اختلاف‌های جدی دارند اما همه آنها می‌دانند که بی‌ثباتی و ناآرامی در این کشور بیشتر از همه به کام گروه‌هایی است که کشتار و حمله برنامه روزانه‌شان است.

شبه نظامیان القاعده در عراق روز گذشته ویدئویی را منتشر کردند که در آن مجموعه‌ای از حملات علیه نیروهای ارتش این کشور را طی حملات خود به پست‌های ایست بازرسی و مقرهای نظامی در استان‌های دیالی و الانبار به تصویر کشیده‌اند. مخالفان دولت مالکی می‌گویند که در تیراندازی نیروهای عراقی به سوی معترضان پنج نفر کشته شده‌اند و به همین‌خاطر شیخ احمد ابوریشه، رئیس شورای بیداری الانبار تهدیده کرده است که نیروهای دولتی هدف حمله قرار خواهند گرفت.

این در حالی است که روز شنبه مردان مسلح در فلوجه دو سرباز ارتش را کشته و سه نظامی دیگر را ربودند. علاوه بر القاعده، در سایه این ناآرامی‌ها گروه‌های شبه‌نظامی دیگری هم در عراق جان گرفته‌اند. گروه موسوم به ارتش آزاد عراق با الگوبرداری از شورشیان سوریه در الانبار و فلوجه دست به انجام عملیات می‌زنند و یکی از فرماندهان آن در گفت‌وگو با روزنامه دیلی‌استار چاپ لبنان گفته که قصد این حملات سقوط رژیم نوری مالکی است. واقعیت این است درحالی‌که نیروهای امنیتی و ارتش عراق مجبور به فعالیت برای کنترل ناآرامی‌ها هستند گروه‌های افراط‌گرا با فراغ بال بیشتری نسبت به گذشته توانسته‌اند حملات خود را گسترش دهند. از ابتدای سال‌جاری میلادی در حملات شبه‌نظامیان حداقل ۱۷۰ نفر کشته شده‌اند.

گسترش خشونت‌ها باعث شد تا نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به تازگی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی البغدادیه به صراحت اعلام کند که اعضای القاعده و نیروهای بعثی پشت پرده ناآرامی‌های اخیر قرار دارند. مقام‌های ارشد امنیتی عراق در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفته‌اند که ناآرامی‌ها،به گروه‌های تروریستی فرصت و مجالی داده است که هیچ وقت تصور آن را هم نمی‌کردند. کشورهای خارجی که به‌دنبال تغییر چینش سیاسی عراق و سقوط دولت این کشور هستند هم در این میان‌ هیزم بر آتش ناآرامی‌ها می‌ریزند. ترکیه در ماه‌های گذشته بارها به صراحت علیه مالکی فعالیت کرده است.

یکی از فرماندهان گروه موسوم به ارتش آزاد عراق هم گفته است که قطر، عربستان و امارات از مهم‌ترین حامیان این گروه هستند. ترکیه در آموزش و مسلح‌کردن شورشیان سوریه نقش جدی دارد و حالا برخی گزارش‌ها از آموزش نیروهای ارتش آزاد عراق و حتی همکاری آنها با شورشیان سوریه خبر داده‌اند. شبه نظامیان القاعده به تازگی با انتشار پیامی از تظاهرات در استان‌های سنی حمایت کرده‌اند و عزت ابراهیم الدوری، معاون فراری صدام، دیکتاتور عراق هم با نمایان‌شدن پس از مدت‌ها، بر ادامه ناآرامی تأکید کرده است. سیاستمداران سنی عراق به خوبی می‌دانند که اوضاع در این کشور به سوی وضعیت قرمز پیش می‌رود و به همین‌خاطر سازمان‌دهندگان تظاهرات تلاش دارند به هر شکلی خود را از خشونت‌ها و گروه‌های تروریستی جدا کنند.

سیاستمدارانی که به ناآرامی‌های موجود دامن می‌زنند دانسته یا ندانسته مسیری را برای حملات گروه‌های تروریستی هموار می‌کنند که هیچ راه بازگشتی از آن متصور نیست. عراقی‌ها به خوبی می‌دانند آتش این ناآرامی‌ها درصورت کنترل نشدن اوضاع همه عراق را فرامی‌گیرد و تنها مذاکره برای بازگشت ثبات است که می‌تواند فرصت را از شبه نظامیان و افراط‌گراها بگیرد.

کد خبر 199105
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز