جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با ترور یکی از مخالفان سرشناس دولت در تونس، پرده از چهره به ظاهر آرام این کشور برافتاد و درحالی‌که دیروز اعتصاب عمومی پایتخت را فلج کرد، نخست‌وزیر پیشنهاد تشکیل دولتی تکنوکرات را داد اما جنبش حاکم نهضت، تصمیم نخست‌وزیر هم‌حزبی خود را رد کرد تا بدین‌ترتیب نخستین شکاف میان این حزب اسلامگرا علنی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با تشییع جنازه شکری بلعید، رهبر مخالفان چپگرای دولت در تونس، اتحادیه کل کارگری تونس ازجمله نهادها و کانون‌های فعال سیاسی، دیروز اعتصابی را در پایتخت آغاز کرد. آخرین اعتصاب عمومی این اتحادیه صاحب نفوذ در فرایند سیاسی تونس، 14ژانویه 2011و تنها به‌مدت دو ساعت بود که در پی آن زین‌العابدین بن علی، رئیس‌جمهور مخلوع تونس رسما کشور را ترک کرد و نظام حاکم سرنگون شد.

اعتصاب عمومی دیروز تونس در گیرودار شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی این کشور و همزمان با برگزاری تظاهرات‌های گسترده علیه بیکاری و فقر - دو عامل درگرفتن انقلاب در تونس - آغاز شده است. شکری بلعید از رهبران مخالف در دو نظام سابق و کنونی، روز چهارشنبه در تیراندازی یک فرد مسلح در مقابل منزلش در پایتخت ترور شد. از همان روز ناآرامی‌ها و اعتراضات گسترده مناطق مختلف کشور را فراگرفت و تونس که تنها کشور آرام انقلاب‌های عربی تلقی می‌شد، به صحنه درگیری و زد وخورد میان معترضان و نیروهای امنیتی بدل شده است.

در همان روز ترور شکری بلعید، نخست‌وزیر ضمن منحل‌کردن دولت، پیشنهاد تشکیل دولتی مرکب از شخصیت‌های تکنوکرات را داد اما با مخالف هم‌حزبی‌های خود مواجه شد تا نخستین ترور سیاسی پس از انقلاب در تونس، نخستین شکاف و دو‌دستگی در جنبش حاکم نهضت را هم علنی سازد. حمادی الجبالی که دبیرکل جنبش نهضت هم هست، چهارشنبه شب تأکید کرد که دولتی غیرحزبی برای اداره امور کشور تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تشکیل خواهد داد. وی تصریح کرد که این تصمیم را درپی شکست احزاب در دستیابی به توافقی برای ترمیم کابینه اتخاذ کرده است. نخست‌وزیر تصریح کرد که به هنگام اتخاذ این تصمیم با احزاب حاکم و احزاب مخالف رایزنی نکرده و تنها وجدان و مسئولیتش در برابر خدا و ملت، عامل اتخاذ این تصمیم بوده است.

اما در مقابل، همقطارانش در جنبش اسلامگرای نهضت که به همراهی حزب کنگره و یک حزب دیگر دولت را در اختیار دارند، پیشنهاد حمادی الجبالی را رد کردند. صبحی عتیق، رئیس فراکسیون پارلمانی جنبش نهضت در پارلمان، در واکنش به این تصمیم، تصریح کرد که چنین تصمیمی بدون رایزنی با ائتلاف سه‌گانه حاکم یا جنبش نهضت اتخاذ شده است اما در واکنشی متفاوت با جنبش نهضت، ریاست‌جمهوری تونس ایده تشکیل دولت وفاق ملی را تأیید کرد. عدنان منصر، سخنگوی ریاست‌جمهوری تونس تصریح کرد که المنصف المرزوقی استعفای نخست‌وزیر و جزئیات تشکیل دولت تکنوکرات پیشنهادی از سوی نخست‌وزیر را دریافت نکرده اما با ایده تشکیل دولت وفاق ملی مرکب از شخصیت‌های تکنوکرات موافق است.

در گرماگرم این رویارویی‌ها، اتحادیه کل کارگری تونس اعلام کرد که حسین العباسی دبیرکلش روز پنجشنبه به‌صورت تلفنی تهدید به قتل شده است. احمد نجیب الشابی، رئیس حزب جمهوریخواه و مخالف دولت هم اعلام کرد که نامش در فهرست شخصیت‌های تهدید به ترور شده، قرار دارد اما از حمایتی رسمی برخوردار است.

وی تصریح کرد که وزارت کشور از چهار‌ماه پیش این موضوع را به او اطلاع داده است. در همین چارچوب، عدنان منصر سخنگوی ریاست‌جمهوری اعلام کرد که دستگاه امنیتی ریاست‌جمهوری حمایت امنیتی شخصیت‌های سیاسی و رهبران احزاب را فراهم کرده است. اما در شهر قفصه در جنوب غربی تونس هم شماری از معترضان شبانه به یکی از مراکز پلیس حمله برده و آن را به آتش کشاندند. در همین شهر، یک کودک در درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی کشته شد.

کد خبر 200643
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز