همشهری آنلاین: دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در قاهره آغاز شد، رئیس‌جمهوری مصر ضمن تشکر از تلاش‌های سنگال به عنوان رئیس پیشین اجلاس اعلام کرد مصر ریاست دوازدهمین دوره اجلاس سران کشورهای اسلامی را بر عهده می‌گیرد و در راستای تحقق چشم‌اندازهای ملت‌های اسلامی و عدالت و پیشرفت مسلمانان تلاش خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر در ابتدای سخنرانی خود بر تحکیم همکاری و هماهنگی میان کشورهای عربی، اسلامی، آفریقایی و کل جهان بر اساس احترام متقابل و تلاش برای ایجاد آینده‌ای بهتر تاکید کرد.

وی گفت: در این راستا تلاش می‌کنیم تا اهداف بزرگ امت اسلام را تحقق ببخشیم و از تمامی امکاناتمان برای پشت سر گذاشتن مشکلات استفاده کنیم.

مرسی با بیان اینکه جهان اسلام و امت‌های مسلمان با عناوین مختلف بحران روبرو هستند، گفت: باید در زمینه دستیابی به پیشرفت در تمامی زمینه‌ها، هماهنگی و تلاش همسویی داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به مسائل کشورهای اسلامی گفت: بهبود وجهه اسلام و مسلمانان و جوامع اسلامی امری ضروری است چرا که بسیاری از کشورها که در این زمینه دخیل هستند به وجهه اسلام خدشه وارد کرده‌اند و به رغم اذعان ما بر اینکه مسلمانان هیچ ارتباطی به افراطگرایی ندارند اما همواره اتهاماتی به اسلام مطرح می‌شود لذا ما باید برای احیای ارزش‌های والای متمدنانه اسلامی تلاش کنیم و به تعریف صحیح اسلام و مبادی آن بپردازیم.

رئیس‌جمهوری مصر در ادامه از کشورهای جهان خواست تدابیر لازم و قوانین مناسب را برای رویارویی با هر گونه اعمال خشونت علیه اقلیت‌های مسلمان به دلیل عقاید و ریشه و نژادشان اتخاذ کنند.

وی ضمن تاکید بر گفت‌وگو میان جهان اسلام و دیگر جوامع عنوان داشت که چنین مذاکراتی موجب تحقق احترام متقابل می‌شود و احترام به اقلیت‌ها در کشورهای مختلف معیاری برای پیشرفت کشورهاست.

وی در ادامه به مسائل سیاسی اشاره کرد و بار دیگر عنوان داشت: مساله فلسطین مساله محوری است و باید در جهت تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس و بازگرداندن حقوق مشروع فلسطینی‌ها تلاش کنیم البته مصر در همه دوره‌ها در جهت ایفای نقش خود تلاش کرده و همواره متعهد به حمایت از ملت فلسطین بوده است. همچنین ما از برادرانمان در نوار غزه که تحت محاصره هستند نیز حمایت می‌کنیم.

مرسی با اشاره به مساله شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی گفت: باید جامعه جهانی را وادار کنیم تا گام‌های عملی برای تحقق شهرک‌سازی‌ها بردارد چرا که صلح در منطقه بدون تحقق شهرک‌سازی‌ها محقق نمی‌شود. در نشست عصر امروز نیز مساله شهرک‌سازی‌ها یکی از مسائل مورد نظر ما خواهد بود.

وی در ادامه به اوضاع سوریه اشاره کرد و گفت: باید هرچه سریعتر خونریزی‌ها در سوریه متوقف شود و این مساله با توجه به حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه امری ضروری است. نظام سوریه باید از تاریخ درس بگیرد و بداند که این ملت‌ها هستند که می‌مانند.

مرسی به تلاش مصر در خصوص بحران سوریه و تشکیل کمیته چهار جانبه بعد از نشست مکه اشاره کرد و گفت: هدف ما همواره مخالفت با دخالت خارجی در سوریه بوده است و ما نمی‌خواهیم که هیچ یک از گروه‌های سوری بر اساس مسائل نژادی و طایفه‌ای از مشارکت در روند سیاسی کنار گذاشته شوند لذا کشورهای منطقه باید گام‌های عملی را برای حفظ وحدت سوریه بردارند و ما بر حمایت از ائتلاف مخالفان سوریه تاکید می‌کنیم. وضعیت سوریه هر روز خطرناک‌تر می‌شود هر روز بر تعداد آوارگان این کشور افزوده می‌شود.

وی به وضعیت کشور مالی اشاره کرد و گفت: حفظ تمامیت ارضی، وحدت ملی مالی از وظایف ماست و باید در جهت حل و فصل ریشه‌های بحران این کشور وارد عمل شویم.

رئیس‌جمهوری مصر با اشاره به وضعیت مسلمانان میانمار گفت: تلاش‌های جامعه جهانی برای کمک به مسلمانان میانمار باید جدی‌تر باشد و دولت میانمار به مسئولیتش در قبال اقلیت مسلمان در منطقه راخین عمل کند و سازمان ملل از سیاست یک بام و دو هوا دست بردارد و هر چه سریعتر تبعیض نژادی علیه مسلمانان میانمار متوقف شود.

وی گفت: از کشورهای شرکت‌کننده می‌خواهم در زمینه ایجاد یک راهکار فعالانه و اثرگذار برای حل تمامی بحران‌های کشورهای اسلامی در راستای تحقق منافع ملت‌ها و استقلال در تصمیم‌گیری‌ها و عدم دخالت خارجی در امور کشورهای اسلامی گام بردارند.

اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این اجلاس تصریح کرد: من از مقامات مصری به دلیل میزبانی از این کنفرانس قدردانی می‌کنم. خدا را شکر می‌کنم که من اکنون در این کنفرانس حضور دارم. من از پادشاه عربستان قدردانی می‌کنم که دو کنفرانس فوق العاده برگزار کرد. از عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه به دلیل میزبانی نشست اقتصادی سران قدردانی می‌کنم.

اکمل الدین احسان اوغلو تصریح کرد: ما در شرایط دشواری قرار داریم. این شرایط ما را فرامی‌خواند تا به ارزش‌ها پایبند باشیم و این لحظه‌ای است که باید خود را فراموش کنیم و برای حل و فصل مشکلات باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم.

وی در ادامه افزود: شراره انتفاضه که در سیدی بوزید ایجاد شد، به سرعت در مصر و لیبی نیز شکل گرفت. اما این انتفاضه‌ها ناگهانی و به یک باره به وجود نیامد بلکه عوامل قبلی وجود داشت و بر اساس خواسته‌های مردم این انقلاب‌ها شکل گرفت.

وی تصریح کرد: امید می‌رود که سازمان همکاری اسلامی که بیشترین قدرت را برای برآورده کردن خواسته‌های مردم دارد، مسئولیت‌هایش بیشتر و گسترده‌تر شود. هفت سال قبل به طرح پادشاه عربستان ما برنامه‌هایی را آغاز کردیم که نقشه راه خود را از آن گرفتیم. سازمان همکاری اسلامی تنها رویکرد دولتی ندارد و این سازمان کمیته حقوق بشر را تشکیل داد تا نیازهای زمانه را پاسخ دهد.

اکمل الدین احسان اوغلو اظهار کرد: طی سال‌های گذشته جهش‌های بزرگ در راستای حمایت از حقوق زن صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: سازمان همکاری اسلامی امروز شریک اصلی در راستای فائق آمدن بر اسلام هراسی است تا از این طریق جهل و نادانی از بین برود و سازمان‌ همکاری اسلامی توانست کشورهای غربی را در این خصوص با خود هم رای سازد.

وی تصریح کرد: در شرایطی که جهان با بحران‌های طبیعی و انسانی روبروست، ما به فکر تاسیس نهادهای بزرگتر برای حمایت از مردم این کشورها هستیم.

کد خبر 200471
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز