گروه اقتصادی: سایه سیاست و حاشیه آفرینی‌های سیاسی این روزها بدجوری بازار کالاهای اساسی، خودرو، لوازم خانگی و .... را در بر گرفته است.

اقتصاد

توان معیشتی مردم این روزها در حالی‌که مجادلات سیاسی بین قوای مجریه و مقننه به اوج خود رسیده در حال کاهش است. گزارش میدانی خبرنگار همشهری از بازار حاکی از شتاب گرفتن دوباره قیمت‌ها در نتیجه بی‌تفاوتی و بی‌تدبیری نهادهای رسمی تنظیم بازار است. گزارش رسمی بانک مرکزی نیز حکایت از بالارفتن آهنگ رشد تورم دارد به گونه‌ای که نرخ تورم در دی ماه به مرز 29درصد رسید.

از سوی دیگر گرچه مسئولان دولتی از تداوم تخصیص ارز مرجع برای واردات این کالاها خبر داده و اعلام می‌کنند که امکان واردات کالاهای اولویت نخست با ارز مبادله‌ای نیز فراهم شده است اما فعالان بخش خصوصی و برخی وارد‌کنندگان تأمین نشدن بموقع ارز مرجع یا مبادله‌ای برای واردات را عامل نابسامانی‌های اخیر بازار قلمداد می‌کنند.

گرانی لجام‌گسیخته گوشت و مرغ

بررسی قیمت خرده‌فروشی گوشت قرمز گوسفندی و گوساله در سطح شهر بیانگر رشد بی‌رویه قیمت‌ها طی یک هفته گذشته است؛ به‌نحوی که قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی لاشه از 24هزارو 500تومان در هفته گذشته به بیش از 27هزار تومان در دو روز گذشته افزایش یافته است.

همچنین قیمت گوشت مرغ به شش‌هزار و 700تومان در روز گذشته رسید و حتی سامانه 124نیز قیمت روز گذشته گوشت مرغ را شش هزارو 500تا شش هزار و 700تومان اعلام می‌کرد.

عرضه نامحدود گوشت مرغ

مدیرکل تأمین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: در نشست روز گذشته کار‌گروه تنظیم بازار عرضه نامحدود مرغ منجمد با نرخ مصوب چهار هزار و 800تومانی تا ساماندهی قیمت‌ها به تصویب رسید.علی پور‌کاوه همچنین از احتمال عرضه گوشت قرمز ذخیره‌سازی شده در شبکه‌های منتخب خبر داد و افزود: ستاد تنظیم بازار در حال رایزنی در مورد چگونگی تنظیم بازار گوشت قرمز است.

دلایل افزایش قیمت گوشت

سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران هم افزایش قیمت گوشت قرمز طی 10روز گذشته را ناشی از افزایش قیمت‌ها به بهانه حذف ارز مرجع واردات این محصول قلمداد و اعلام کرده است این افزایش قیمت‌ها ارتباطی به دامداران و تولید‌کنندگان ندارد.

حذف برنج از اولویت ارز مرجع

علاوه بر مواد پروتئینی با وجود عرضه برنج‌های وارداتی قیمت برنج داخلی و خارجی و بسیاری از کالاهای اساسی مانند حبوبات و غلات و روغن نباتی نیز در بازار افزایش یافته است؛ به‌نحوی که نرخ برنج ایرانی در خرده‌‌فروشی‌های سطح شهر از چهار هزار تومان به حدود هفت هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین با وجود تأکید مسئولان وزارت صنعت و سخنگوی مرکز مبادلات ارزی مبنی بر واردات برنج با ارز مبادله‌ای روز گذشته معاون مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت از حذف برنج از اولویت یک کالاهای دریافت‌کننده ارز مرجع برای واردات خبر داده است. ساسان خدایی با بیان اینکه براساس آخرین تصمیمات گرفته‌شده، برنج از اولویت یک به اولویت سه منتقل شده و سود بازرگانی آن نیز از 24به 12درصد کاهش یافته است به ایسنا گفت:

ثبت سفارش واردات برنج با ارز مبادله‌ای آغاز شده و مرکز مبادلات ارزی نیز از این پس به واردکنندگان برنج ارز مبادله‌ای می‌دهد. به جز برنج هیچ تغییر دیگری در اولویت‌های یک و دو صورت نگرفته است.

کد خبر 200342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز