گروه اقتصادی- رضا کربلایی: بانک مرکزی رسما از رسیدن نرخ تورم در آذرماه امسال به 27.4درصد خبر داد. افزایش1.3درصدی نرخ تورم در پایان آذرماه نسبت به‌ماه پیش از آن نشان از تندترشدن آهنگ رشد تورم در کشور دارد.

افزایش1.3درصدی نرخ تورم در پایان آذرماه نسبت به‌ماه پیش از آن نشان از تندترشدن آهنگ رشد تورم در کشور دارد. نرخ تورم 27.4درصدی بالاترین نرخ تورم در 16سال اخیر پس از ثبت رکورد 29.4درصدی در سال 1374به‌شمار می‌رود. کارشناسان اقتصادی با اشاره به نبود سیاستی روشن برای مدیریت نقدینگی مازاد و سرگردان، یکی از ریشه‌های اصلی شدت‌گرفتن نرخ تورم در ماه‌های اخیر را ناشی از افزایش قیمت ارزهای معتبر خارجی در کشور عنوان می‌کنند.

دیروز سایت بانک مرکزی اعلام کرد: خلاصه نتایج به دست‌آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر‌اساس سال پایه 1383در آذرماه 1391نشان می‌دهد که این شاخص به عدد 390.9رسید و نرخ تورم در 12ماه منتهی به آذرماه 1391 نسبت به 12‌ماه منتهی به آذرماه 1390معادل 27.4درصد شده است. هرچند بانک مرکزی اشاره به تورم نقطه به نقطه نکرده اما ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه از مرز 37درصد هم گذشته است.بررسی روند نرخ تورم در ماه‌های اخیر تأیید می‌کند که نرخ تورم از فروردین‌ماه تا پایان آذرماه دست‌کم 5.6درصد بیشتر شده است. نمودار، نوسان نرخ تورم را در فاصله سال‌های 1384تا 1390و 9ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد.

افزایش نرخ تورم و دردسر تعیین حقوق و دستمزد

جدی‌ترین چالش پیش روی مردان اقتصادی دولت حالا این است که در سایه سیاست‌های انفعالی برای مهار تورم چگونه سطح دستمزد کارگران و حقوق کارمندان دولتی را تعیین کنند که بتواند فشار ناشی از گرانی‌ها و دشواری‌های معیشتی را کاهش دهد؟
برخی نمایندگان مجلس می‌گویند که دولت به‌دلیل کاهش میزان درآمدهایش پیشنهاد افزایش حداکثر 10درصدی حقوق کارمندان را مطرح کرده اما نمایندگان مجلس چندان با این پیشنهاد دولت موافق نیستند.

نمودار

افت درآمدهای نفتی دولت باعث شده تا کسری بودجه حدود 50هزار میلیارد تومانی رنگ واقعیت به‌خود بگیرد؛ هرچند سخنگوی اقتصادی دولت گفته که دغدغه‌ای بابت پرداخت حقوق کارمندان وجود ندارد. همزمان اختلاف نظر بین نمایندگان کارفرمایان، کارگران و دولت برای تعیین سطح دستمزد کارگران در سال آینده زودتر از همه سال‌ها بالا گرفته است.

کد خبر 197433
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز