سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه بورس: یک کارشناس بازار سرمایه با ارائه یک تحلیل جامع نسبت به شرایط کنونی بازار سرمایه ایران اعلام کرد:

طرح

در شرایط کنونی تورم، افسار بازار سرمایه را در دست گرفته، چرا که انتظار سودآوری سرمایه‌گذاران نسبت به تورم افزایش یافته است.به گزارش همشهری، بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را37.2 اعلام کرد. به‌طور کلی شاخص‌های بازار سهام همزمان با رشد تورم افزایش می‌یابند اما در طول روز‌های گذشته این رویه در بازار سهام تکرار نشد.

در همین رابطه حسین اسدی نیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری ضمن تشریح شرایط کنونی بازار سهام در پاسخ به این پرسش که آیا تورم کنونی یک تهدید برای بورس تهران تلقی می‌شود یا یک فرصت گفت: در شرایط کلی همگام با افزایش قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات سود شرکت‌های بورس هم متناسب با آن رشد می‌کند اگرچه این موضوع ارتباط مستقیم با افزایش هزینه تولید دارد اما به‌طور کلی تورم منجر به رشد شاخص‌ها می‌شود اما نکته‌ای که در شرایط کنونی در بازار سهام وجود دارد افزایش انتظار سرمایه‌گذاران برای به‌دست آوردن سود بیشتر است.

وی توضیح داد: به‌طورمثال در شرایطی که میزان تورم بیش از 35درصد است به‌دست آوردن سود 30درصدی برای سرمایه‌گذاران جذاب نیست و همین موضوع منجر به خروج نقدینگی از بورس می‌شود بنابراین کارکرد کنونی تورم برای بازار سهام بیشتر بازدارنده بوده است.

وی افزود: در شرایط کنونی اثرات منفی تورم نسبت به اثراتی که منجر به رشد شاخص‌ها می‌شود بر بازار سرمایه غالب است و افسار شاخص‌ها را در دست گرفته است چرا که بورس تهران با درنظر گرفتن نسبت قیمت به درآمد که در حال حاضر5.3 مرتبه است فرصت‌های بسیار زیادی برای سودآوری دارد.وی تأکید کرد: با بروز یک ابر تورم در اقتصاد ایران، اقتصاد ایران به سمت دلاریزه شدن پیش رفت و همین موضوع به بورس هم سرایت کرد و در حال حاضر یکی از مشکلات بورس موضوع تسعیر نرخ ارز است.

مشکل تسعیر ارز

اسدی نیا در ادامه به مشکل کنونی شرکت‌های بورس پرداخت و گفت: مشکل اصلی شرکت‌های بورس با توجه به سه نرخی شدن قیمت ارز، محاسبه قیمت ارز در گزارش‌های مالی است چرا که شرکت‌های بورس نمی‌دانند مبلغ فروش محصولات خودرا باید با چه نرخی تسعیر کنند و این به یک مشکل در گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه گزارش شرکت‌های بورس بر همین اساس محافظه کارانه درنظر گرفته می‌شود، گفت: به اعتقاد من در حال حاضر وقت آن است که سازمان حسابرسی وارد عمل شود. برای ایجاد شفافیت در گزارش‌های مالی شرکت‌ها سازمان حسابرسی باید بخواهد تا نرخ تسعیر اعلام و در گزارش‌ها لحاظ شود.

ترس بورس از کسری بودجه دولت

وی در ادامه از ترس شرکت‌های بورس از بروز کسری بودجه دولت خبر داد و گفت: دولت مجبور است فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها را اجرا کند چرا که اگر فاز دوم اجرا نشود دولت با کسری شدید بودجه مواجه می‌شود و پس از آن برای تأمین بودجه خود ممکن است مثل همیشه؛ دست‌اش را در جیب شرکت‌ها کند و‌ این موضوعی است که شرکت‌های بورس از آن واهمه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در حال حاضر کسری بودجه دولت بزرگ‌ترین تهدید بالقوه بورس است، تصریح کرد: یکی از دلایل اینکه گزارش‌های مالی 9ماهه شرکت‌های بورس بسیار محتاطانه منتشر شده بود همین موضوع بود، چراکه شرکت‌ها دیگر خیلی اعتمادی به سیاست‌ها و قوانینی که قرار است در آینده به تصویب برسد ندارند.

کد خبر 200325
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز