همشهری آنلاین: قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به ضرورت اصلاح مصوبه سن معاینه فنی خودروها گفت: کاهش سن معاینه فنی خودروها 20 تا 30 درصد موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود، این در حالی است که میزان مراجعه خوردوها به مراکز معاینه فنی کاهش پیدا کرده است.

technical exam

علی محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: از دو سال گذشته که سن معاینه فنی خودروها از دو سال به پنج سال افزایش پیدا کرد سازمان محیط زیست با این موضوع موافق نبود و مخالفت خود را بارها در جلسات مختلف با نمایندگان به کمیسیون‌های مربوطه در مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در ادامه تصریح کرد: انتظار ما این است که نمایندگان به منظور کاهش آلودگی هوا مصوبه 5 سال سن معاینه فنی را به دو سال برگردانند.

وی با اعلام اینکه کاهش سن معاینه فنی خودروها 20 تا 30 درصد موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود، اظهار داشت: در سال گذشته مراکز معاینه فنی خودروها با یک سوم ظرفیت کار می‌کردند و این در حالی است که میزان مراجعه خوردوها به مراکز معاینه فنی کاهش پیدا کرده است.

قائم مقام سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: قطعا کاهش مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی، آلایندگی خودروها را سبب می‌شود لذا خودروها هر دو سال نیازمند بررسی فنی و تعویض قطعات کنترل آلاینده‌ها هستند. خودرویی که پس از 5 سال به این مراکز مراجعه می‌کند قطعا خودرویی است که به استهلاک افتاده و این امر می‌تواند موجب افزایش آلودگی هوا شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت از محیط زیست بررسی هرچه سریعتر کاهش سن معاینه فنی خودروها از 5 سال به دو سال را خواستار شد و تأکید کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌کنیم که هر چه سریعتر دو فوریت کاهش سن معاینه فنی را در صحن علنی مجلس بررسی کنند.

شاعری یادآور شد: همچنین نیروی انتظامی هم از اصلاح مصوبه کاهش سن معاینه فنی خودروها استقبال خواهد کرد و مردم نیز از این اقدام رضایت خواهند داشت.

طرحی برای مبارزه با آلودگی هوا

همچنین مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز درباره کاهش سن معاینه فنی خودروها گفت: این موضوع از جمله موضوعاتی است که مد نظر فراکسیون محیط زیست قرار دارد و با جدیت در کمیسیون‌های مربوطه بررسی می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: طرح کاهش سن معاینه فنی خودروها را در قالب طرح کاهش آلودگی هوای کلانشهرها بررسی کرده‌ایم تا در نهایت از پنج سال به دو سال کاهش پیدا کند. طرح مبارزه با کاهش آلودگی هوا در قالب دو فوریت در مجلس تهیه شده و به چاپ رسیده است که به احتمال زیاد هفته آینده در صحن علنی مطرح خواهد شد.

افزایش سن الزام معاینه فنی خودروهای تهران اسفندماه ۸۹ همزمان با تغییر کلی قانون راهنمایی و رانندگی از دو بە ۵ سال افزایش یافت. این مساله مورد اعتراض بسیاری از کارشناسان محیط زیست و شهرداری تهران واقع شد اما تاکنون با وجود تعاملات صورت گرفته هنوز اصلاح نشده است.

 

کد خبر 200123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز