جمعه ۳۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین-علی ملائکه: آیشوارا رای، هنرپیشه زن معروف بالیوود، که در فیلم جدیدش نقش یک قربانی خشونت خانگی را بازی می‌کند، می‌گوید این فیلم می‌تواند شاخص نقطه اوجی در زندگی کاریش باشد.

فیلم "به جان آمده" بر اساس زندگی نامه "کیرانجیت آهلوالیا" زن هندی مقیم انگلیس تهیه شده است که در سالل 1989 پس از 10 سال تحمل کتک‌ها و و خشونت‌های شوهرش، سهوا او را به آتش کشید و به این دلیل به زندان رفت.

منتقدان سینمایی که در فیلم‌های قبلی خانم رای - ملکه زیبایی سابق جهان - از مهارت‌های بازیگری او ایراد گرفته بودند، این بار از رای 32 ساله به خاطر بازی خوبش که چهره‌ای واقعی از یک زن ستمدیده را ترسیم کرده است، تقدیرکرده‌اند.

پوستر فیلم به جان آمده

خود آهلوالیا هم از بازی رای راضی است و به یک روزنامه هندی گفته است: "او درد و رنج من را در چهره‌اش نشان داده است."

جاگموهان مندها کارگردان فیلم درباره این فیلم می‌گوید: "جاذبه  بازی رای می‌تواند تماشاگران را به تماشای فیلمی بکشاند که بر خلاف فرمول‌های سنتی سینمای هند – که معمولا شامل ماجراهای عاشقانه ابکی است- ساخته شده است."

پیش‌بینی می شود که فروش این فیلم بیش از حد  انتظارات قبلی باشد، به خصوص که عروسی رای با آبیشک باچان پسر آمیتا باچان، هنرپیشه افسانه‌ای هند، در راه است..

هم رای و هم باچان از موفق‌ترین هنرپیشه‌های موفق بالیوود هستند و ازدواج آنها باعث جلب توجه گسترده رسانه‌ها شده است. اخرین فیلمی که این دو هنرپیشه در آن همبازی بودند (Dhoom 2) پرفروش‌ترین فیلم هند در سال گذشته شد و 1.56 میلیارد روپیه (37 میلیون دلار) فروش کرد.

زنی که دوباره متولد شد

زندگینامه آهلوالیا که با نام "حلقه آتش" منتشر شد، بیان می‌کند که چگونه تهدید شوهر این زن درباره داغ‌گردن او با اهن گداخته باعث تحریک او به کشتن شوهرش شد.

این زن خانه‌دار پنجابی و مادر دو کودک که از رفتارهای خشن شوهر الکلی‌اش به جان آمده بود و در جریان یک آتش‌سوزی غیرعمدی او را به قتل رساند، با حکم حبس ابد روانه زندان می‌شود.

در آنجا زن انگلیسی هم‌سلولش (که میراندا ریچاردسون نقش او را در فیلم بازی می‌کند) از شنیدن ماجرای او متاثر می شود و از طریق برادرش که "مشاور ملکه" - وکیل سلطنتی در نظام قضایی انگلیس - است، از حکم او تقاضای استیناف می‌کند.

 در همین حال وضعیت این زن مورد توجه گروهی از زنان آسیایی که  یک سازمان غیردولتی را در آنگلیس اداره می‌کنند، قرار می‌گیرد و آنها با سازمان دادن راهپیمایی‌هایی توجه رسانه‌ها را به وضعیت او جلب می‌کنند.

در نهایت دستگاه قضایی انگلیس با صدور حکمی که در رویه قضایی این کشور به عنوان پرونده "ویرجینیا بر ضد آهلوالیا" ثبت شد، اصطلاح "تحریک"(provocation) را درباره یک زن کتک‌خورده و تحت خشونت دوباره تعریف کرد و رای به آزادی او داد.

آهلوالیا -زنی که زندگی او در فیلم به‌جان آمده بازسازی شد

آهلوالیا پس از آزادی به فرزندانش پیوست و بعدها به دلیل تلاش‌هایش در مقابله با خشونت خانگی همسر نخست‌وزیر انگلیس جایزه‌ای به او داد.

خشونت‌های خانگی اعم از جسمی، روانی یا اقتصادی شایع‌ترین نوع خشونت در جهان است و د رتمام فرهنگ‌ها، نژادها، مذاهب و طبقات اجتماعی رخ می‌دهد. بیشترین افراد قربانی‌های خشونت خانگی زنان 15 تا 44 ساله هستند.

کد خبر 20010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز