دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

ترجمه-امیررضا نوری‌زاده: جان‌وین به درستی مهمترین شمایل سینمای وسترن شناخته شده است.

در ژانری که عده‌ای آن را سینمایی‌ترین گونه هنر هفتم می‌دانند؛ جان‌وین بیش از هر بازیگری در قامت کابوی ظاهر شد. بازیگری که بارها با دو کارگردان برجسته سینمای وسترن یعنی هوارد هاکز و جان‌فورد همکاری کرد.

علاقمندان سینما چهره وین را در وسترن‌های خاطره‌انگیزی چون «دلیجان»، «جویندگان»، «دختری با روبان زرد»، «ریوبراوو» و «الدرادو» به یاد می‌آورند. چهره ایتان ادواردز که سرسختانه به جستجوی برادرزاده‌اش برخاسته بود (جویندگان) و کلانتر چنس ریوبراوو که  با دو وردست که یکی دائم‌الخمر بود و دیگری پیرمردی فرتوت، یک تنه در برابر آدم‌های شرور ایستاد.

مردانگی دلخواه جان‌فورد و عزت نفس مطلوب هاکز، بیش از هر بازیگر دیگری در سیمای جان‌وین متبلور می‌شد.وین این اسطوره محبوب سینمای وسترن، با فیلم آغازگر و جریان‌ساز «دلیجان» در قامت هفت‌تیرکشی جوان به شهرت رسید  و سالها بعد با «آخرین تیرانداز»، بر پایان دوران کابوی‌‌ها صحه گذاشت.

 در شصتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن، استودیو وارنر در نظر دارد تا به مناسبت یکصدمین سال تولد جان وین، اسطوره سینمای وسترن، مراسم خاصی را در حاشیه این جشنواره برگزار کند. بخش عمده این مراسم اختصاص به اکران دو نسخه جدید از وسترن‌های جان‌وین به نام‌های ریوبراوو و هوندو است. این دو فیلم در روز تولد وین (26می) به اکران درخواهد آمد.

نوپردیس یکی از مدیران بخش تولید استودیو وارنر که مدیریت این برنامه بزرگداشت را برعهده دارد، در این زمینه می‌گوید: ریوبراوو فیلم مهمی در تاریخ سینماست و البته جان وین یکی از مهمترین بازیگران استودیو وارنر محسوب می‌شده است، بنابراین این مراسم در واقع بزرگداشت بخش مهمی از تاریخ سینماست.

این سومین بار است که نسخه بازسازی شده ریوبراوو اکران می‌شود ولی این بار تفاوت عمده‌ای با دفعات قبل دارد. در دفعات قبل، تلاش برای رنگی شدن فیلم به شکل غیرحرفه‌ای صورت گرفت و نتیجه کار کاملا مصنوعی شده بود. متاسفانه فیلم ریوبراوو برروی نگاتیوی فیلمبرداری شده بود که براثر گذشت زمان، کیفیت اصلی خود را از دست داد. اما برای نسخه تازه فیلم در سال 2007، از ابزار دیجیتال جدید استفاده شد.

گرچه هاوارد هاکز برای فیلم ریوبراوو جایزه انجمن کارگردانان آمریکا به عنوان بهترین کارگردان سال را دریافت کرد ولی فیلم توسط آکادمی اسکار نادیده گرفته شد و این در شرایطی بود که وسترن فرد زینه‌مان به نام ماجرای نیمروز هفت سال پیش از آن در 7 شاخه نامزد دریافت اسکار شده بود . امروز اما، منتقدان و صاحبنظران، فیلم‌ هارکز را به مراتب ارزشمندتر از اثر زینه‌مان می‌دانند.

تاد مک‌کارتی منتقد نشریه ورایتی و نویسنده کتاب «هاوارد هاکز: روباه خاکستری هالیوود» معتقد است آنچه باعث ساخت فیلم ریوبراوو توسط هاکز شد، نفرت و انزجاری بود که او از فیلم زینه‌مان داشت. خود هاکز نیز در مورد فیلم می‌گوید: فکر نمی‌کنم یک کلانتر خوب کسی باشد که مثل یک جوجه سر در قفا در شهر بگردد و درخواست کمک کند و در نهایت همسرش او را نجات دهد.

هاکز در عوض ضمن تمجید از شخصیت جان‌وین در ریوبراوو، داستان فیلم را «یک نقطه‌نظر کاملا حرفه‌ای» می‌داند و ادامه می‌دهد: «این فیلم دقیقا نقطه مقابل داستانی بود که در ماجرای نیمروز مرا آزار داد. این فیلم موفق بود و همه مردم آن را پسندیدند».

فیلم دیگر این برنامه، وسترن هوندو است که در فاصله 53 سال از اکران آن، چندان توسط علاقمندان دیده نشده است. این فیلم رنگی در جشنواره کن به صورت سه‌بعدی به نمایش درمی‌آید و علاقمندان این فرصت را خواهند داشت تا تجربه کاملی از تماشای این فیلم مهجور داشته باشند.

 گرچن وین، دختر جان وین و مدیر شرکت فیلمسازی جان‌وین (بایتاک) در این زمینه می‌گوید: اگر شما تا به حال فیلمی از جان‌وین را تماشا نکرده باشید، هوندو می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد چرا که بازی او در این فیلم در اوج است.

جان‌وین در زمان اکران این فیلم فراتر از ستاره گیشه بود و چند فیلم را تهیه کرده بود و به گفته گرچن وین، این توانایی را داشت که قبل از اکران حق کپی‌رایت فیلم و نحوه اکران آن را در اختیار بگیرد. فیلم هوندو در شهر چی‌هواهوا مکزیک فیلمبرداری شد، در شرایطی که اکثر کارگردانان در آن زمان حومه لس‌آنجلس را به عنوان لوکیشن فیلمهایشان انتخاب می‌کردند.

انتقال لوکیشن به مکزیک، مشکلات زیادی را برای سه‌بعدی شدن فیلم بوجود آورد و وجود دوربین‌های ویژه در صحرا تا حدی دردسرساز شد. جان وین در نامه‌ای برای جک وارنر هشدار داد که شاید این فیلم موفقیتی در اکران بدست نیاورد.

 اما مسئولان استودیو همچنان بر سه‌بعدی بودن فیلم تاکید می‌کردند چون قصد داشتند افرادی را که درخانه‌ها نشسته بودند و تلویزیون تماشا می‌کردند، به سینماها بکشانند و تصویر سه‌بعدی هنوز چیزی بود که تلویزیون نمی‌توانست در اختیار بینندگان بگذارد.

گرچن ‌وین، معتقد است که نسخه دیجیتالی سه بعدی هوندو که در هفته آتی در کن به نمایش درمی‌آید، به مراتب بهتر از نسخه اصلی فیلم است: «آن نسخه هرگز تاثیری بر من نداشت ولی اکنون با فرمت دیجیتال پیشرفته می‌توانید این حس را داشته باشید که با جان‌وین سر میز غذا نشسته‌اید.»


منبع: ورایتی 16 می 2007

کد خبر 22552

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز