یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: در ظاهر استفاده از تلفن همراه در مدارس توسط دانش‌آموزان ممنوع است ولی دبیر‌کل شواری عالی آموزش و پرورش اذعان دارد که برخی دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس استفاده می‌کنند.

تلفن همراه

استفاده از تلفن همراه با وجود ممنوعیت در مدارس بیشتر شده و این موضوعی است که نمی‌توان آن را کتمان کرد؛ مهدی نوید‌ادهم درباره رواج استفاده از موبایل به‌ویژه در دوره‌های راهنمایی و متوسطه تأکید کرد: ممکن است در برخی مدارس و حتی بین برخی از دانش‌آموزان این تخلف انضباطی وجود داشته باشد، اما استفاده از موبایل در ساعت آموزش و در مدارس ممنوع است.

مسئولان آموزش و پرورش به‌خوبی آگاه هستند که دانش‌آموزان از تلفن همراه در مدارس استفاده می‌کنند و هر روز امکان جلوگیری از ورود تلفن همراه به مدارس وجود ندارد.در همین حال دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برابر قانون مصوب این شورا، ورود موبایل و استفاده دانش‌آموزان از آن در هر شرایطی در مدارس ممنوع است به ایسنا گفت: ممنوعیت ورود موبایل به مدارس حتی در کشورهای مهد تکنولوژی و سازندگان موبایل نیز اجرا می‌شود.

وی درباره موبایل دانش‌آموزی و اخبار ضد‌و نقیضی که گاهی از سایت‌های مختلف در این‌باره منتشر می‌شود، گفت: ورود موبایل به مدرسه ممنوع است و این موضوع به صراحت در قانون شورای‌عالی آموزش و پرورش ذکر شده است.نویدادهم افزود: در بسیاری از کشورهایی که سازنده موبایل و مهد تکنولوژی هستند نیز ورود موبایل به مدارس ممنوع است.

وی با بیان اینکه موبایل شمشیر دولبه است، تأکید کرد: قطعا موبایل به‌عنوان یکی از ابزار ارتباطی و تکنولوژی محاسنی دارد، پس نمی‌توان افراد را از تکنولوژی جدا کرد اما معایبی نیز دارد که نمی‌توان این معایب را نادیده گرفت.نویدادهم ادامه داد: در بررسی‌های مختلفی که در کشورهای متعدد و ایران صورت گرفته، بسیاری از خانواده‌ها با به همراه داشتن موبایل برای دانش‌آموزان مشکل دارند و آسیب‌های آموزشی و تربیتی که موبایل در محیط مدرسه دارد، بسیار بیشتر از محاسن آن است، پس این منع قانونی کاملا بجا و در همه پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی لازم‌الاجراست.

ورود تلفن، با هماهنگی

چند‌ماه پیش بحث ارائه سیم‌کارت‌‌های رایگان تلفن همراه به دانش‌آموزان در مدارس براساس قرارداد یک شرکت خصوصی با یکی از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش به بهانه اجرای یک برنامه فرهنگی مطرح و بر همین اساس سیم‌کارت‌های رایگان در برخی مدارس توزیع شد.پس از طرح موضوع در رسانه مسئولان آموزش و پرورش این موضوع را انکار کردند و این ماجرا بین یکی از اپراتورهای تلفن همراه با آموزش و پرورش ادامه داشت.

بررسی طرح موبایل دانش‌آموزی

کشمکش بر سر سیم‌کارت دانش‌آموزی ادامه داشت تا اینکه چند‌ماه پیش وزیر آموزش و پرورش از بررسی کارشناسی طرح موبایل دانش‌آموزی خبر داد که پیش از این پیشنهاد شده بود و در همین حال وزیر ارتباطات هم گفت: سیاست این وزارتخانه در ارائه سیم‌کارت دانش‌آموزی همان سیاست آموزش و پرورش است.

مسئولان وزارتخانه آموزش و پرورش و ارتباطات در جمع خبرنگاران در مورد توزیع رایگان سیم‌کارت‌های یکی از اپراتورهای موبایل کشور در مدارس و انتقادات صورت گرفته در این زمینه از اجرای طرح موبایل دانش‌آموزی در کشور خبر دادند و اظهار امیدواری کردند که با اجرای این طرح مخاطرات داشتن موبایل توسط دانش‌آموزان به حداقل برسد.

وزیر آموزش و پرورش در این‌باره اعلام کرد که آنچه میان وزارتخانه‌های ارتباطات و آموزش و پرورش توافق شده بود ارائه لوح‌های فشرده قرآنی در مدارس بود که به‌دلیل اینکه بخش خصوصی اجرا‌کننده این طرح، به‌دنبال درآمدزایی بود همراه با جوایز این لوح‌های فشرده، نسبت به ارائه سیم‌کارت میان دانش‌آموزان نیز اقدام کرد که این اقدام به‌صورت تفاهم‌شده نبود.

حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر توزیع موبایل دانش‌آموزی که تنها قابلیت تماس‌های اضطراری را داشته باشد اظهار کرد: این پیشنهاد توسط کارشناسان آموزش و پرورش در حال بررسی است و چنانچه مشکلات قبلی را نداشته باشد و از هر حیث مورد موافقت قرار گیرد زمان اجرای آن اعلام خواهد شد.

پیش از آن نیز معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود که این سازمان براساس طرح پلیس فتا پیشنهادی به اپراتورهای تلفن همراه داده که براساس آن سیم‌کارت‌های مختص دانش‌آموزان و کودکان عرضه شود که تنها قابلیت دریافت و تماس با پدران و مادران و شماره‌های اضطراری و ضروری را داشته باشد.

به هر روی دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و متوسطه به وفور از تلفن همراه در مدارس استفاده می‌کنند و دلخوش‌کردن به ممنوعیت استفاده از تلفن همراه تنها بر مشکلات می‌افزاید. البته برخی از کارشناسان معتقدند که باید این موضوع به‌صورت دقیق و کارشناسی بررسی شود. وقتی قانونی از سوی دانش‌آموزان زیرپا گذاشته می‌شود درحالی‌که باید از همان دوران اطاعت از قوانین را بیاموزند چه پیامی دارد؟

کد خبر 200010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز