گروه محیط زیست - محمد باریکانی: صدها تن از عشایر کشور از ایل‌ها، طایفه‌ها و تیره‌های گوناگون عشایری از سراسر ایران به تهران آمدند تا با برگزاری کوچ نمادین خود از میدان ونک تا پارکینگ صداوسیما در طولانی‌ترین خیابان پایتخت صدایشان را به گوش ساکنان پایتخت و کلانشهرهای کشور برسانند.

کوچ عشایر - میدان ونک - جام جم

عشایر کشور، عصر دیروز سوار بر ده‌ها راس اسب برخیابان‌های آسفالت پایتخت در خط ویژه اتوبوس‌های تندرو خیابان ولیعصر تاخت و تاز در دشت‌های سرسبز را به شهر آوردند. آنها شترهایشان را در دوسوی خیابان به ساربان‌ها سپردند تا نمایی از کوچ بیابانی را به پایتخت بیاورند. سگ‌های گله با آن گوش‌های بریده شده به دور گله‌های گوسفند و بز می‌چرخیدند تا تصویری شوند از نگهبانی ایل به هنگام کوچ. آن‌سو کودکان سوار بر شتر و الاغ بالاتر از میدان ونک، جلوتر از دام‌ها حرکت می‌کنند و مردان قشقایی و بختیاری از طایفه‌های بزرگ عشایر به نوای سرنا و دهل دستمال‌های رنگی را به دور سر می‌چرخانند و به رقص می‌آیند و هلهله‌کنان صدایشان را به گوش مردم این شهر می‌رسانند. این کوچ نمادین مقدمه‌ای برای جشنواره صدای عشایر بود که از امروز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا می‌شود تا علاقه‌مندان به فرهنگ ایل و عشایر با خرده فرهنگ‌های عشایری و ظرفیت‌های گردشگری عشایر آشنا شوند.نخستین کوچ نمادین عشایر 10استان کشور در تهران در شرایطی برگزار شده است که نخستین جشنواره گردشگری عشایری کشور فردا میزبان علاقه‌مندان به جاذبه‌های گردشگری عشایر است.

هلهله ایل در جمعه آفتابی

عشایر دو ایل بزرگ و اصلی بختیاری و قشقایی کشور به همراه سایر ایل‌های عشایری کشور در نمایشی که برای جامعه شهری کشور چندان آشنا نبود با به همراه داشتن صدها راس اسب، ده‌ها نفر شتر، چند راس الاغ و صدها راس گوسفند و بز و سگ‌های گله صدای عشایر کشور را به گوش پایتخت رساندند. عشایر استان‌های چهارمحال و بختیاری، سمنان، تهران و فارس، به همراه عشایری از استان‌های جنوبی، شرقی، غربی و شمالی کشور در قالب جامعه محلی استان‌ها دیروز مسیر ونک تا پارکینگ صداوسیما را در همهمه و هیاهوی رقص و آواز و سازهای محلی و شادمانی شهروندان تهرانی پیمودند.

سیروس نصیری مدیرکل سازمان امور عشایری استان تهران که در کنار عشایر استان تهران در حال پیمودن مسیر کوچ نمادین عشایر کشور بود با اشاره به‌وجود سه هزار خانوار عشایر در استان تهران با دارا بودن 600هزار راس دام و تولید 55هزار تن گوشت مورد استفاده این استان به همشهری گفت: عشایر استان تهران در قالب شش ایل و 55طایفه سابقه حضور 400ساله در تهران و دیگر مناطق این استان دارند. به گفته نصیری عشایر استان تهران از ساوجبلاغ تا دماوند گستره حضور دارند.

مدیرکل امور عشایری استان تهران همچنین با اشاره به تلاش‌ها برای ورود گردشگری به زندگی عشایر در کشور و استان تهران گفت: گردشگری عشایری استان تهران در سال گذشته با مصوبه‌ای که به‌منظور فعال شدن این بخش صورت گرفت تلاش شد با همکاری اداره محیط‌زیست استان تهران و اداره کل منابع طبیعی در دشت لار ساماندهی شود.

وی همچنین از ارائه طرح گردشگری عشایری استان تهران در جلسه آینده عشایری این استان خبر داد و گفت: طرح گردشگری عشایری استان تهران در کوچ ییلاقی عشایر این استان از 15خردادماه آینده تا 15شهریورماه به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود تا گردشگرانی که تمایل به ورود به مناطق ییلاقی را دارند به‌صورت سازماندهی شده و با رعایت موازین زیست‌محیطی به این مناطق وارد شوند.

وی همچنین با تأکید بر محدود بودن مراتع استان تهران و محدود بودن دامپروری به‌دلیل ظرفیت محدود مراتع، توسعه گردشگری عشایری را از موضوعات جدی در حوزه عشایر استان تهران خواند. ایل کلهر، شاهسوند، عرب، عرب‌صحنایی و هداوند ازجمله ایل‌های موجود در استان تهران هستند که دامنه حضور آنها از دشت ورامین تا ساوجبلاغ و دماوند کشیده شده است.

ایجاد اشتغال در گردشگری عشایر

نجات نوربخش معاون امور عشایر استان مرکزی نیز که به همراه عشایر این استان از ساوه، زرندیه و دلیجان در کوچ نمادین عشایر در تهران حضور داشت به همشهری گفت: عشایر استان مرکزی از شش ایل و دو طایفه مستقل تشکیل شده‌اند که سه‌هزارو500راس گوسفند و بز و 16هزار راس دام سنگین(گاو) دارند. عشایر استان مرکزی در کوچ نمادین صدای عشایر در پایتخت 200راس گوسفند، 10نفر شتر و یک راس اسب را در خیابان ولیعصر تهران با خود همراه کردند. به گفته معاون امور عشایر استان مرکزی که خود از تیره قاوالر طایفه یاردانلو ایل شاهسوند است، ورود عشایر به موضوع گردشگری می‌تواند آنها را از اقتصاد تک محصولی که وابسته به دام است رها سازد و موجب درآمدزایی و ایجاد اشتغال درون ایل شود.

نوربخش با اشاره به اینکه در برخی کشورهای فاقد منابع معدنی جهان گردشگری موجب درآمدزایی آنها شده است، گفت: با توجه به ارتباط مستقیم گردشگری با ایجاد اشتغال، می‌توان امیدوار بود که توسعه گردشگری عشایری بتواند نقش زیادی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی جدید برای عشایر کشور داشته باشد.

کد خبر 199741

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز