سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

کرج - فتانه احدی: از کرج که به سمت جاده چالوس حرکت کنید بعد از پیمودن 65کیلومتر ‌به نسا می‌رسید.

منطقه عشایرنشین

 در سمت چپ جاده یک راه فرعی وجود دارد که بعد از پیمودن 20کیلومتر به روستای آزادبر می‌رسید؛ بعد از طی20کیلومتر دیگر هم به منطقه عشایرنشین ‌لارک‌ خواهید رسید. بزها و گوسفندان‌، چادرهای عشایر و ‌طبیعت بکر و زیبا همه نشانه‌های حضور عشایر در این نقطه از استان البرز است.

لارک؛ ییلاق عشایر

مرتع‌دار و عشایر نمونه استان که 25سال است به تولید گوشت و شیر و فراورده‌های آن اشتغال دارد، می‌گوید: منطقه لارک آزادبر ییلاقی است که از 15خرداد به این منطقه کوچ می‌کنیم و تا 15مهر دراین مکان ساکن هستیم. علیجان پویا می‌افزاید: در این مکان به تولید پنیر، ماست و حدود 25نوع فراورده لبنی از شیر گوسفند و بز می‌پردازیم.

نیاز به حمایت دولت

پویا درخصوص مشکلات عشایر می‌گوید: هنگام بارندگی در این منطقه بسیار دچار زحمت می‌شویم برای اینکه بتوانیم در این شرایط به خوبی زندگی کنیم‌ امکانات کافی نداریم،‌ ‌برای همین چند اتاق به‌عنوان سرپناه در روزهای بارانی ساخته‌ایم و امیدواریم اداره منابع طبیعی از ما حمایت کند و از این اقدام جلوگیری نکند.

پویا می‌افزاید: ادعای مالکیت بر این منطقه نداریم اما واقعا زندگی در شرایط جوی نامناسب در این منطقه برای خانواده ما سخت است. زنان و کودکان تحمل این شرایط برایشان دشوار است. وی با اشاره به نبود سیستم مخابراتی در آزادبر می‌گوید: در این منطقه دکل مخابراتی وجود ندارد و ما برای ارتباط با بیرون از این منطقه دچار مشکل هستیم و در این چهار‌ماه که اینجا هستیم، با کسی ارتباط تلفنی نداریم.

وی می‌افزاید: ما تولید‌کننده هستیم اما از سوی دولت حمایت نمی‌شویم. برای اینکه گوشت کشوررا تأمین کنیم و گوشت وارد نشود تلاش می‌کنیم اما آنگونه که باید توجهی به ما نمی‌شود. پویا می‌گوید: علوفه‌ای که تهیه می‌کنیم بسیار گران است و در مقابل گوشت را ارزان به بازار عرضه می‌کنیم البته در این میان تنها واسطه‌ها هستند که سود می‌برند. وی می‌گوید: اگر علوفه ما با قیمت مناسب تأمین شود قطعا ما نیز می‌توانیم دام بیشتری تولید کنیم.

تضمینی برای خرید نیست

پویا می‌گوید: با زحمت بسیار ‌ گوسفند را پروار می‌کنیم اما هیچ تضمینی از سوی دولت برای خرید وجود ندارد. سال گذشته دچار ضرر مالی شدیم. وی می‌گوید: اگر دولت تضمینی برای خرید گوسفندهایمان به ما بدهد. قطعا باعث می‌شود با انگیزه بیشتری به تولید گوشت بپردازیم.

پویا سرقت دام‌ها را از مشکلات مهم دانسته و می‌گوید: میلیون‌ها تومان سرمایه خود را در مراتع رها کرده‌ایم بدون هیچ‌گونه امنیتی. اگر صبح یا شب سارقان به گله‌ها حمله کنند ما نمی‌توانیم کاری کنیم. وی می‌افزاید: باید مورد حمایت باشیم تا بتوانیم دام‌های خود را بیمه کنیم چرا که برخی از عشایر توان بیمه کردن را ندارند. پویا می‌گوید: از سوی مسئولان برای عشایر باید حمایت و امکانات فراهم شود زیرا ادامه کار و زندگی و تولید ما تنها در سایه این حمایت‌ها امکان‌پذیراست.

نجمه فیروزیان یکی از زنان‌سخت‌کوش عشایر نیز به خبرنگار ما می‌گوید: از صبح تا شب آنقدرکار هست که بیکار نباشیم. تهیه فراورده‌های لبنی ساعت‌ها ما را به‌خود مشغول می‌کند. وی می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم به عشایر رسیدگی کنند. مشکلات ما خیلی زیاد است. گلنسا مستخدمین یکی دیگر از زنان عشایر می‌گوید: از مسئولان دامپزشکی می‌خواهیم تا برای بهداشت دام‌هایمان ما را یاری دهند.

زری پاکزادیان یکی دیگر از عشایر هم می‌گوید: درخصوص تهیه آرد برای پخت نان دچار مشکل هستیم. قیمت آرد کیسه‌ای 26هزار تومان خیلی گران است.وی می‌افزاید: چوپان‌ها از ما نان می‌خواهند و اگر غذایشان تأمین نشود دست از کار می‌کشند.

توان حل همه مشکلات را نداریم

رئیس سازمان امور عشایری‌ کشور می‌گوید: عشایر دو درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، 20درصد پروتئین و 35درصد صنایع‌دستی کشور را تولید می‌کنند و 25درصد دام و یک سوم مراتع کشور را در اختیار دارند. جهانشاه صدیق می‌گوید: به‌دلیل تولید‌کننده بودن عشایر باید از آنها حمایت شود و مایحتاج زندگی‌شان را باید در اختیارشان گذاشت، تا بتوانند دام‌های بیشتری تولید کنند و محتاج کشورهای بیگانه نباشیم. وی می‌افزاید: در پنج سال گذشته به‌علت خشکسالی، آبرسانی و تهیه علوفه برای عشایر یکی از دغدغه‌های سازمان امور عشایر بود.

صدیق تأکید می‌کند: عشایر مشکلات بسیاری دارند. ما نمی‌توانیم به همه امور آنان رسیدگی کنیم. ما تنها می‌توانیم به بخشی از امور ‌ رسیدگی کنیم. با اینکه براساس آیین‌نامه ساماندهی عشایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر به کمک سازمان ما آمدند تا بتوانیم مشکلات عشایر را حل کنیم اما هنوز مشکلات بسیار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان البرز نیز درخصوص اعتبارات عشایری سال 90می‌گوید: بعد از استان شدن البرز اعتبارات بیشتری برای عشایر اختصاص یافت. علی اصغر منصور خاکی می‌افزاید: در سال 90، 300میلیون تومان از اعتبارات ملی و 600میلیون تومان از اعتبارات استانی برای 50طرح عمرانی عشایری اختصاص پیدا کرده است. رئیس اداره امور عشایر جهادکشاورزی استان هم می‌گوید: در استان البرز 860خانوار با چهار‌هزار و 800نفر جمعیت وجود دارد.

کد خبر 179380

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز