کرمان- فرشاد پگاه: عشایر قشر مولد کشور هستند اما خشکسالی‌های سال‌های اخیر آنچنان مشکلاتی را برای آنها به‌وجود آورده که دیگر خبری از آن هیاهوی عشایری در اکثر استان‌ها مشاهده نمی‌شود.

گوسفند - عشایر

عشایر 10درصد کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در استان کرمان نیز 6درصد از جمعیت استان را این قشر پرتلاش در بردارند. امید منصور بهمنی، مشاور استاندار در امور عشایر استان کرمان در گفت‌وگویی با خبرنگار ما گفت: عشایر افرادی پر تلاش با قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیاد در زمینه‌های تولید هستند که در عین حال کم‌توقع و قانع‌ زندگی می‌کنند و این درصورتی است که آنان بیشترین فواید را برای کشور دارند اما از کمترین امکانات بهره‌مند هستند. وی افزود: نخستین مشکل عشایر استان کرمان خشکسالی است که در طول سال‌های متمادی عرصه را بر آنها تنگ کرده و جادارد با توجه به قابلیت‌های بالای این قشر که حدود 25درصد مواد پروتئینی و لبنی را تولید می‌کنند حمایت بیشتری از آنها صورت بگیرد. منصور بهمنی دومین مشکل عشایر استان کرمان را تقویم کوچ عشایر عنوان کرد و افزود: حدودا در دهه 50 که مدیریت مراتع از نظام ایلی به سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور انتقال پیدا کرد، قانونی تحت عنوان تقویم کوچ عشایر مصوب و اجرایی شد بدین شرح که عشایر مدتی از سال را در ییلاق، مدتی را در قشلاق و مدتی را حد فاصل این دو یعنی میان‌بند باید بگذرانند. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به‌خاطر خشکسالی و نبود آب و علوفه امکان استفاده از میان‌بندها نیست، بنابراین این قانون احتیاج به بازنگری و اصلاح دارد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

مشاور استاندار در امور عشایری مشکل سوم عشایر را آب شرب بهداشتی عشایر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از مناطق عشایری به‌وسیله آبرسانی سیار و توسط ادارات عشایری تامین آب می‌شوند. وی یکی دیگر از مشکلات عشایر را معادنی عنوان کرد که در مناطق عشایری وجود دارند و ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در معادنی که در مناطق عشایری مورد اکتشاف و بهره‌برداری قرار می‌گیرند از نیروی کار خود عشایر و فرزندان آنان استفاده شود و عشایر نیز در درصدی از سود خالص معادن سهیم شوند.

وی مشکل پنجم عشایر را مشکلات مرتعی ذکر کرد و گفت: پیش از آنکه منطقه‌ای به‌وسیله ادارات منابع طبیعی یا سازمان محیط‌زیست برای حفظ حیات گونه‌های گیاهی و جانوری، قرق اعلام ‌شوند باید فکری برای عشایر ذی‌نفع شود و اختلافات مرتعی که بین عشایر، روستاییان و مالکین وجود دارد این هم از طریق ممیزی مجدد و شناسایی عشایر واقعی باید ساماندهی شود.

مشاور استاندار در امور عشایری افزود: اخیرا با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی و استفاده زیاد عشایر از علوفه‌های دستی به‌علت فقر مراتع، قیمت تولیدات عشایری متناسب با این افزایش قیمت‌ها رشد پیدا نکرده است و به قول معروف گله‌ها، گله‌ها را می‌خورد. (گله‌ها را می‌فروشند و خرج بقیه می‌کنند).

منصوربهمنی یکی از ویژگی‌های عشایر خصوصا عشایر استان کرمان را اعتقادات محکم دینی و مذهبی آنها خصوصا پایبندی آنها به اصل مطلقه ولایت فقیه دانست و افزود: برای اثبات این مدعا می‌شود به 600شهید، 500جانباز و آزاده و 10هزار رزمنده دفاع مقدس که از این قشر تقدیم به اسلام و انقلاب شده اشاره کرد. هم‌اکنون نیز 15هزار بسیجی فعال و 10هزار بسیجی عادی از جامعه عشایری گوش به فرمان رهبری هستند.

کد خبر 171519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز