همشهری آنلاین: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اظهار اطمینان کرده است که به زودی دیداری بین ایران و گروه ۱+۵ برگزار خواهد شد.

پرس تی وی به نقل از اسوشیتدپرس نوشت: اشتون روز پنجشنبه (۱۲ بهمن، ۳۱ ژانویه) گفت: «من اطمینان دارم که به زودی دیداری (بین ایران و ۱+۵) برگزار خواهد شد.»

اشتون در این مذاکرات نماینده گروه ۱+۵ (امریکا، فرانسه، روسیه، انگلیس، چین و آلمان) است.

این در حالی است که علی اکبر صالحی وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه اظهار کرد که هیچ قرار و یا تاریخ مشخصی برای دور جدید مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ مشخص نشده است.

ایران و گروه ۱+۵ چندین دور مذاکره چندجانبه درباره موضوع هسته‌ای ایران برگزار کرده‌اند. آخرین دور از مذاکرات بین ایران و پنج عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در ماه ژوئن سال ۲۰۱۲ در مسکو برگزار شد.

تهران اعلام کرده است از آمادگی گروه ۱+۵ برای برگزاری مذاکرات سازنده با ایران استقبال می‌کند.

امریکا، رژیم اسرائیل و تعدادی از متحدان آن‌ها بارها ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم کرده‌اند.

ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فنآوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

از سوی دیگر ،آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازرسی‌های بی‌شماری از تاسیسات هسته‌ای ایران به عمل آورده اما هیچ‌گاه مدرکی مبنی بر وجود انحراف در برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران به سوی ساخت سلاح اتمی به دست نیاورده است.

کد خبر 199696
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز