چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک روز بعد از هشدار فرمانده ارتش مصر درباره خطر فروپاشی کشور درصورت ادامه وضعیت موجود، محمد البرادعی از رهبران اصلی مخالف دولت خواستار گفت‌وگوی ملی همه گروه‌ها و احزاب با دولت شد.

مصر

به گزارش خبرگزاری رویترز، البرادعی در بیانیه‌ای خواستار آن شده که نشست فوری برای مذاکره میان همه گروه‌های مخالف، محمد مرسی رئیس‌جمهور، وزرای ارشد دولت او، حزب حاکم و جنبش سلفی‌ها برگزار شود. به گفته او، این نخستین گام از یک مذاکره جدی میان همه طرف‌ها در مصر است.

درخواست البرادعی در حالی صورت گرفته‌است که در ماه‌های گذشته مرسی بارها از مخالفان خواسته‌بود وارد مذاکره شوند اما رهبران مخالف، هرگونه مذاکره با دولت مرسی را به تعهد او برای تشکیل یک دولت ائتلافی با حضور همه گروه‌ها مشروط کرده‌بودند. اکنون به‌نظر می‌رسد که این شرط برداشته‌شده‌است.

شهرهای بزرگ مصر ازجمله قاهره، سوئز، اسماعیلیه و پور‌سعید همچنان صحنه اعتراض‌های گسترده خیابانی و زد و خورد میان مردم و نیروهای امنیتی است. با وجود اعلام وضعیت اضطراری از سوی رئیس‌جمهور در شهرهای کانون درگیری، کسی به قوانین منع رفت‌وآمد توجهی نمی‌کند و همزمان، نیروهای ارتش و معترضان در خیابان‌ها به‌سرمی‌برند. صبح دیروز در نزدیکی میدان تحریر قاهره صدها نفر از معترضان و مخالفان دولت با نیروهای امنیتی و طرفداران دولت درگیر شدند.

همزمان با ادامه درگیری‌ها در شهرهای مصر، مرسی که در روزهای گذشته دو سفر خارجی‌اش را به‌خاطر شرایط فوق‌العاده کشورش لغو کرده‌بود، دیروز برای گفت‌وگو با مقامات آلمانی درباره همکاری‌های سیاسی اقتصادی، عازم آلمان شد. خبرگزاری رویترز گزارش داده‌است که هدف از این سفر، متقاعد کردن رهبران اروپا درباره ماهیت دمکراتیک فعالیت مرسی و اخوان‌المسلمین در مصر است. قرار بود مرسی علاوه بر آلمان، در این سفر از فرانسه هم دیدن کند اما به‌دلیل شرایط فوق‌العاده در مصر، این سفر کوتاه شده و تنها به آلمان محدود شده‌است. این سفر یکروزه بوده و او دیشب به قاهره بازگشته است.

وزیر خارجه آلمان صبح دیروز و قبل از دیدار با مرسی، در مصاحبه‌ای با رادیو آلمان گفت: ما در روزهای اخیر تصاویر نگران‌کننده‌ای از خشونت و تخریب در مصر دیدیم و از هر دو طرف درگیری‌ها می‌خواهیم که با هم مذاکره کنند. او همچنین تأکید کرد که کمک آلمان به اقتصاد مصر، به پایبندی رهبران مصر به ارزش‌ها و اصول دمکراتیک بستگی دارد. وزیر خارجه آلمان همچنین به فیلم ویدئویی‌ای اشاره کرده که اخیرا از رئیس‌جمهور مصر و نظرات او علیه یهودیان منتشر شده‌است.

او از این اظهارنظرات مرسی انتقاد کرد.مرسی در این سفر با صدراعظم آلمان و همچنین وزیر اقتصاد این کشور دیدار کرد. همراه مرسی در این سفر علاوه بر گروهی از وزرای بلندپایه مصر، 100بازرگان مصری بودند که درباره همکاری‌های اقتصادی و تجاری با آلمانی‌ها گفت‌وگو کردند.مصر سومین شریک بزرگ تجاری آلمان در میان کشورهای عربی است و حجم تجارت دوجانبه میان این دو کشور به 4.1میلیارد یورو می‌رسد.

ممنوعیت فعالیت یک گروه در مصر

درحالی‌که در بحبوحه ناآرامی‌های مصر نقش و فعالیت گروهی موسوم به Black block (گروه سیاه) نظرها را به‌خود جلب کرده، دادستانی کل مصر تبلیغ این گروه را ازجمله جرم‌هایی تلقی کرد که باعث خدشه‌دار کردن امنیت کشور می‌شود.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، درحالی‌که میدان تحریر و تعدادی از میدان‌های اصلی استان‌های مصر شاهد هزاران تظاهرات‌کننده است که در دومین سالگرد انقلاب 25ژانویه برای اعلام مخالفت خود با نظام مصر به خیابان‌ها آمده‌اند، آنچه نظرها را به‌خود جلب کرده، گروه جدیدی است که مصری‌ها برای نخستین‌بار آنها را دیده‌اند. این گروه جوانان نقابداری هستند که لباس‌های سیاه بر تن می‌کنند و نام گروه سیاه را بر خود نهاده‌اند و در میدان تحریر دیده شده‌اند.

بلک بلاک با تأکید بر اینکه آنها درصدد مبارزه با فساد و سرنگونی گردنکشان هستند، اعلام کرده‌اند که اخوان‌المسلمین یک گروه فاشیست است و باید با خشونت با آنها مقابله کرد. فعالیت این جنبش به کاخ ریاست‌جمهوری نیز کشیده شده و آنها از طریق پرتاب کوکتل مولوتف درصدد آتش زدن این کاخ بودند. این گروه هدف اصلی خود را مقابله با جریان‌های اسلامگرا اعلام کرده‌است.

کد خبر 199581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز