سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با اعلام حالت فوق‌العاده در استان‌های شرقی مصر، عملا رئیس‌جمهور مدیریت این استان‌ها را به ارتش سپرد تا این بار نظامیان از دروازه سوئز به قدرت بازگردند.

مصر

این در حالی است که دیروز فرمانده ارتش مصر که همزمان وزیر دفاع هم هست، درباره فروپاشی حاکمیت مصر هشدار داد. به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع مصر در واکنش به درگیری‌های جاری در شهر پورسعید که تاکنون 50کشته برجای گذاشته، هشدار داد که ادامه منازعات میان گروه‌های مختلف سیاسی و اختلاف نظر درباره مدیریت کشور، حاکمیت سیاسی مصر را به نابودی خواهد کشاند و آینده نسل‌های آتی را تهدید می‌کند.

این دومین باری است که ارتش از دروازه اعلام حالت فوق‌العاده به عرصه قدرت بازمی‌گردد. پیش از این و درپی تحولات شبه جزیره سینا، رئیس‌جمهور ناچار شد مدیریت این منطقه را به‌دست ارتش بسپارد.عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر یکی از مهم‌ترین عوامل استقرار نیروهای ارتش در استان‌های کانال سوئز را حمایت از این کانال استراتژیک توصیف کرد.

محمد مرسی، رئیس‌جمهور مصر دوشنبه شب در پی شدت‌گرفتن بحران در سه استان پورسعید، سوئز و اسماعیلیه، حالت فوق‌العاده و منع آمد و شد اعلام کرد و مخالفان را به گفت‌وگو فراخواند. در واکنش به این تصمیم، هزاران نفر از مخالفان دولت در خیابان‌ها تظاهرات کردند و عملا منع آمد و شد به اجرا درنیامد.

اما در ادامه درگیری‌ها میان معترضان و ارتش مصر، حدود 50نفر کشته شدند و شمار زخمی‌شدگان نیز از یک هزار نفر گذشت. پس از صدور حکم اعدام 21نفر از 37متهم کشتار 74نفری سال گذشته میلادی در استادیوم پورسعید، معترضان به این حکم به خیابان‌ها ریختند.

اما درحالی‌که آتش آشوب و ناآرامی علاوه بر پایتخت، سه استان دیگر را فراگرفته بود، رئیس‌جمهور محمد مرسی در سخنانی احزاب مصری را به گفت‌وگوی ملی فراخواند اما جبهه نجات ملی اصلی‌ترین ائتلاف مخالفان رئیس‌جمهور، ضمن رد این فراخوان، وی را به عدم‌جدیت و ارائه ندادن هیچ تعهدی برای اجرای نتایج این گفت‌وگو متهم کرد. با این حال، مرسی بی‌اعتنا به این مخالفت، نخستین گفت‌وگوی ملی را در غیاب پنج حزب از احزاب یازده‌گانه دعوت‌شده برای گفت‌وگو برگزار کرد.

کد خبر 199465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز