چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

گروه اجتماعی: امسال 10 میلیارد تومان برای اجرای برنامه پیشگیری از ایدز در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

سید محمود میرزمانی، معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور، در این باره گفت: امسال با امضای یک تفاهمنامه میان وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و سازمان بهزیستی بودجه‌ای معادل 10 میلیارد تومان برای اجرای طرح پیشگیری از شیوع ایدز در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

میرزمانی با تاکید بر اینکه بودجه مورد نظر در لایحه بودجه سال جاری دیده شده  افزود: بودجه در نظر گرفته شده برای پیشگیری از ایدز توسط وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در اختیار سازمان بهزیستی گذاشته می‌شود و این سازمان به فراخور نیاز جامعه به برنامه‌ریزی در این زمینه خواهد پرداخت.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه برنامه پیشگیری از ایدز در طول سال گذشته به وسیله سازمان بهزیستی در کشور اجرا شده است توضیح داد: سال گذشته  معتادان تزریقی و افرادی که رفتار پرخطر داشتند در زمینه پیشگیری از ابتلا به ایدز تحت آموزش قرار گرفتند در همین رابطه سازمان بهزیستی با در اختیار قرار دادن سرنگ  و تشویق افراد تحت پوشش در استفاده از این ابزار سعی در کنترل ابتلا به ایدز میان معتادان داشته است.

وی افزود: این برنامه 45 هزار نفر از افراد گروه هدف را تحت پوشش قرار داده و با ارائه آموزش‌های لازم آنها را تشویق به آموزش دادن به سایر همتایانشان کرده‌است.

به گفته میرزمانی موفقیت این برنامه در سال گذشته سبب شد تا امسال 10 میلیارد تومان برای  کنترل ایدز در قالب برنامه ملی راهبردی برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شود.

در پی اجرای این طرح کمیته پیشگیری از ایدز و کاهش آسیب، با هدف اجرای برنامه راهبردی کنترل ایدز، در معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی کشور راه اندازی شد.

میرزمانی افزود: در برنامه اجرا شده سال گذشته جمعیت هدف از میان معتادان و افرادی که رفتار پر خطر دارند انتخاب شدند حال آنکه در برنامه در نظر گرفته شده برای امسال گروه هدف گسترش یافته و علاوه بر جمعیت در معرض آسیب، سعی خواهد شد تمامی افراد جامعه زیر پوشش برنامه پیشگیری از ابتلا به ایدز قرار ‌گیرند.

بر اساس گفته‌های معاون فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی در اجرای این طرح‌ ‌سعی خواهد شد تا با آموزش افرادی به عنوان مربی از آنان  برای آموزش سایر افراد، گروه‌های در معرض خطر و انتقال آگاهی در سطوح  بیشتری از جامعه استفاده شود.

آخرین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وجود  14 هزار و 544 فرد آلوده به این ویروس در کشورمان تأیید شده‌است.

همچنین تعداد مبتلایان به ایدز (ورود به مرحله نهایی بیماری) 928 نفر است و یک‌هزار و 827 ایرانی نیز تاکنون در اثر ابتلا به ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

در همین گزارش آمده‌است از مجموع  موارد مبتلا به HIV و ایدز بر حسب  راه انتقال در ایران تا تاریخ اول فروردین 86 اعتیاد تزریقی با 5/65 درصد و سپس راه انتقال نامشخص با 9/24 درصد، راه انتقال از طریق تماس جنسی 4/7 درصد، دریافت خون و فرآ‌ورده‌های خونی با شیوع 7/1 درصد و بالاخره انتقال از مادر به کودک با شیوع 5/0 درصد به ترتیب راه‌های انتقال به لحاظ شیوع و فراوانی  است.گفتنی است برآوردهای غیر رسمی تعداد  افراد مبتلا به ایدز در ایران را بین 5 تا 7 برابر آمار اعلام‌شده از سوی مسئولان دولتی می‌داند.

کد خبر 19948

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز