یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: با نزدیک‌شدن به تاریخ برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی، پزشکان و متخصصان مختلف حوزه سلامت درباره ماموریت‌ها و اهداف این سازمان و عملکرد گذشته آن، بیشتر اظهارنظر می‌کنند.

نظام پزشکی

در همین زمینه برخی صاحب‌نظران این حوزه اظهار داشته‌اند که سازمان نظام پزشکی نیازمند پوست‌اندازی است.دکتر شهرام سهرابی در این زمینه به خبرنگار همشهری گفت: سازمان نظام پزشکی بزرگ‌ترین سازمان غیردولتی در ایران است که حدود 200هزار نفر عضو دارد.

پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان، ماماها، علوم آزمایشگاهی‌ها و بقیه رشته‌هایی که به‌نحوی با سلامت مردم سرو کار دارند عضو این سازمان هستند. همه اقشار نامبرده به نوعی در راستای ارتقای علم و آگاهی مردم در زمینه سلامت و ارتقای سطح سلامت آنها خدمت رسانی می‌کنند.

سازمان نظام پزشکی نیز براساس اهداف تعیین‌شده برای تحقق‌بخشیدن به ارزش‌های عالیه اسلام در کلیه امور پزشکی، تلاش در جهت حفظ و حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی و حفظ و حمایت از حقوق بیماران در برابر شاغلان حرف پزشکی و تلاش در جهت ارتقای سطح دانش پزشکی و اهدافی از این دست، سازماندهی شده است.

وی افزود: حال این پرسش در ذهن به‌وجود می‌آید که کدام‌یک از اهداف و وظایف این سازمان سیاسی است یا رنگ و بوی سیاسی دارد؟ چرا برخی افراد یا جریان‌ها این صنف و انتخابات آن‌را سیاسی می‌کنند؟ آیا دولت همانگونه که در دیگر سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی نفوذ دارد و دخالت می‌کند قصد دارد این بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی را نیز تصرف یا در ارکان آن دخالت کند؟

دکتر داوودی امی، کارشناس نظام سلامت نیز در گفت‌وگو با همشهری از افزایش ناعادلانه مالیات جامعه پزشکی در مقایسه با سایر اصناف انتقاد کرد. دکتر امی گفت: جامعه پزشکی کمتر از دودرصد جامعه اصناف کشور را تشکیل می‌دهد اما نزدیک به هفت‌درصد از کل مالیات مشاغل را در سطح کشور به دولت می‌پردازد که این عدم‌تعادل موجب اعتراض جامعه پزشکی شده است.

وی تصریح کرد: در شرایطی که سرانه مالیات قطعی بسیاری از اصناف پردرآمد جامعه از سرانه مالیات کارکنان دولت هم کمتر است، اما سرانه مالیات قطعی پزشکان تقریباً5/2برابر مالیات کارکنان دولت است. این متخصص بیهوشی افزود: در چند سال اخیر سرانه مالیات قطعی بسیاری از اصناف پردرآمد به نحو تعجب آوری کاهش یافته اما سرانه مالیات قطعی جامعه پزشکی مشمول بیشترین افزایش در کل اصناف کشور شده است و هم‌اکنون جامعه پزشکی یکی از بیشترین سرانه‌های مالیات را در میان کل اصناف کشور به دولت می‌پردازد.

این در حالی است که به‌علت مشکلات سازمان‌های بیمه‌گر، گرانی تجهیزات پزشکی، اجرای طرح پزشک خانواده، بالاتر بودن تورم بخش‌های درمان نسبت به میانگین تورم جامعه و افزایش تعداد شاغلان حرف پزشکی، درآمد مطب‌ها و مراکز پزشکی کاهش یافته اما سامانه ممیزی مالیاتی کشور در تشخیص صحیح و نحوه محاسبه درآمد واقعی جامعه پزشکی ناکارآمد است و در عین حال به‌نظرات فنی و کارشناسی سازمان نظام پزشکی هم توجهی ندارد و درواقع جامعه پزشکی مالیات عناوین حرفه‌ای خود را باید بپردازد.

دیوار بی‌اعتمادی ایجاد نشود

عضو شورای‌عالی نظام‌پزشکی با تأکید بر ضرورت پوست‌اندازی ساختاری در سازمان نظام‌پزشکی و جامعه پزشکی تأکید کرد: نباید به سمتی حرکت شود که مجددا دیوار بی‌اعتمادی میان مردم و جامعه پزشکی بنا شود. دکتر علیرضا زالی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح مهم‌ترین ضرورت‌های سازمان نظام‌پزشکی در شرایط کنونی گفت: شاید مهم‌ترین ضرورت سازمان نظام‌پزشکی این است که در وهله اول با نگاهی عمیق و راهبردی بتواند امکان تحقق و تبلور ظرفیت‌های مدنی موجود در جامعه پزشکی که بسیار بسیط و فراگیر هستند را فراهم کند.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد به‌نوعی در مواردی انفکاک بدنه جامعه پزشکی از نهادهای صنفی خود ازجمله نظام‌پزشکی را شاهد بوده‌ایم. بر این اساس بیش از هرزمانی لازم است به این سمت همگرایانه حرکت کند تا با تغییرات مناسب راهبردی در سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی مجددا حضور خود را با عینیت بیشتری در نظام پزشکی متبلور ببیند.

بنابراین شاید یکی از مهم‌ترین کارهایی که به‌عنوان یک مشی حرفه‌ای باید به آن توجه شود طراحی تسهیلات لازم است تا بخش مدنی جامعه پزشکی بتواند به‌عنوان پشتوانه در مجموعه نظام‌پزشکی مورد توجه واقع شود. این عضو شورای‌عالی سازمان نظام‌پزشکی با تأکید بر آنکه سازمان نظام‌پزشکی و جامعه پزشکی به پوست‌اندازی ساختاری نیاز دارند، افزود:

براساس رصدی که در دو سال اخیر صورت گرفته، مشارکت جامعه پزشکی در انجمن‌های علمی - تخصصی حاکی از آن است که این مشی در حال اتفاق افتادن است که صاحبان اصلی فرایند یعنی خود جامعه پزشکی بتوانند در بخش‌های مختلف تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کنند. امیدواریم این مشی با قوت ادامه یابد. شاید سازمان نظام پزشکی بتواند در این زمینه به‌عنوان یک گرانیگاه عمل کند و حول این گرانیگاه به هر یک از مشکلات صنفی و رفاهی جامعه پزشکی توجه ویژه شود.

کد خبر 199260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز