شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: استانداردسازی خدمات نظام پزشکی کشور و ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت در دستور کار دوره جدید فعالیت سازمان نظام پزشکی کشور قرار می‌گیرد. ا

سلامت

ین مطلب را دکتر علی‌رضا زالی رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد.انتخابات هیأت رئیسه و اعضای شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور روز جمعه برگزار شد و تعدادی از پزشکان کشور سکان‌دار مسئولیت در حوزه سلامت کشور شدند. اما این افراد چه اهدافی را دنبال خواهند کرد و چه برنامه‌هایی دارند؟

دکتر علیرضا زالی، رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور به همشهری گفت: به اعتقاد من، ارتقای جایگاه و منزلت جامعه پزشکی کشور از مباحث راهبردی است که باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به‌ویژه رسانه‌ها، در جهت تحقق کامل آن بیش از گذشته گام برداشت به همین منظور باید بتوانیم با استراتژی مشخص و فرایند مشارکت فعالانه جامعه پزشکی براساس انسجام صنفی، اقدامات جدی انجام داد تا جامعه پزشکان کشور در کنار سازمان نظام پزشکی قرار گیرند.

از سوی دیگر، سازمان نظام پزشکی باید به‌عنوان یک نهاد صنفی مقتدر بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد که بن‌مایه اصلی این امر نیز مشارکت فعالانه جامعه پزشکی است چراکه معتقد هستم سازمان نظام پزشکی، وقتی می‌تواند توفیق داشته باشد که با بدنه جامعه پزشکی ارتباط داشته باشد.او افزود: به‌نظر می‌رسد همه نهادهای فعال در حوزه سلامت از قبیل انجمن‌های علمی و تخصصی می‌توانند در یک فرایند هم گرایانه در جهت رسیدن به اهداف متعالی نظام سلامت کمک‌رسان باشند.

دکتر علی‌رضا زالی گفت: یکی دیگر از مباحث جدی در سازمان نظام پزشکی، استانداردسازی خدمات نظام پزشکی کشور و در کنار آن ارتقای کیفیت خدمات حوزه سلامت است که به اعتقاد من در سال‌های قبل به دلایل مختلف جدی گرفته نشده است و باید به این امر نگاه جدی کرد. او افزود: تدوین آیین‌نامه‌های نوین، بازنگری ضوابط و استفاده از نظرات مشترک سازمان نظام پزشکی کشور و وزارت بهداشت و درمان می‌تواند در جهت رسیدن به این اهداف، راهگشا باشد.

دکتر زالی تصریح کرد: باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها و تعامل سازنده در جهت مطالبات و خواسته‌های متراکم و انباشته‌شده جامعه پزشکان کشور گام برداشت و در این زمینه از خرد جمعی بهره جست.رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور گفت: جامعه پزشکی باید بتواند با استفاده از فرایندهای خود‌پالایشی و خودتنظیمی در تنظیم ارتباطات مبتنی بر اخلاق نقش‌آفرینی کند. او افزود: احیای طب عمومی، مناسب‌ترین راهکار برای توسعه و ترویج سلامت است که می‌تواند هم مشکلات پزشکان عمومی را کاهش دهد و هم به صرفه جویی در منابع کمک کند.

دکتر محمدمهدی گلمکانی، عضو منتخب شورای‌عالی نظام پزشکی کشور نیز در این‌باره اظهار داشت: از آنجا که سازمان نظام پزشکی کشور می‌تواند در فرایندهای تأثیرگذار در نظام سلامت نقش‌آفرینی کند بنابراین باید بتواند از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کند.

او افزود: به اعتقاد من، باز آفرینی و ارتقای منزلت جامعه پزشکی کشور، ارائه خدمات مطلوب آموزشی و پژوهشی، ارائه راهکارهای جدی برای ارتباط اخلاقی بین پزشک و بیمار، برطرف شدن مشکلات جامعه پزشکان و دفاع از حقوق آنها از اهداف جدی سازمان نظام پزشکی است که باید برای تحقق کامل آن گام‌های جدی برداشت.

دکتر گلمکانی گفت: تعریف و طراحی سامانه‌ای که افراد بتوانند در آن نظرات خود را ارائه دهند از دیگر برنامه‌هایی است که به اعتقاد من می‌تواند به افزایش مشارکت جامعه پزشکی و مردم برای برطرف شدن مشکلات موجود نظام سلامت کمک کند.
او تصریح کرد: با تهیه و تنظیم یک سند راهبردی می‌توان چشم‌انداز پنج ساله‌ای را برای سازمان ترسیم کرد و طبق اهداف و ماموریت‌های مشخص و زمانبندی شده در جهت عملیاتی شدن آنها گام برداشت.

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران افزود: شورای‌عالی نظام پزشکی کشور باید نماینده همه افراد سازمان باشد و مراقبت جدی کند که تخطی انجام نگیرد. از سوی دیگر، سازمان نظام پزشکی باید بتواند متناسب با موقعیت‌های زمانی نسبت به موضوعات مختلف جامعه پزشکی و سلامت کشور واکنش مناسب و کارشناسانه نشان دهد و اجازه ندهد که دخالت‌های غیرمرتبط در اراده جامعه پزشکی خللی ایجاد کند.

عضو منتخب شورای‌عالی نظام پزشکی کشور اظهار داشت: باید سازوکارهای جدی طراحی شود که هم حقوق مردم و هم حقوق جامعه پزشکی کشور به‌طور مطلوب رعایت شود و در این زمینه استفاده از تمام ظرفیت‌ها و تعامل جدی با سایر دستگاه‌های مرتبط با نظام سلامت کشور ضروری است.

کد خبر 211334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز