کارشناسی‌های اولیه نشان می‌دهد که هزینه حوزه سلامت در سال آینده بین 40 تا 60درصد افزایش خواهد داشت.

بیمارستان

سید‌شهاب‌الدین صدر، رئیس‌کل سازمان نظام پزشکی کل کشور، با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا تعرفه‌های پزشکی بخش عمومی و خصوصی سال 1390 را تا قبل از پایان امسال به تصویب برسانیم.به گزارش ایلنا، صدر با اشاره به اینکه تأکید سازمان نظام پزشکی بر واقعی شدن قیمت‌ها در بخش درمان است، گفت: باتوجه به افزایش هزینه‌ها در حوزه سلامت، دولت باید تدابیر لازم را برای حمایت، هم از بخش دولتی و هم از بخش خصوصی انجام دهد تا هزینه‌های این دوبخش جبران شود و مخصوصا بخش خصوصی در بخش ارائه خدمات دچار مشکل نشود.

او تأکید کرد: در برنامه پنجم در ماده پنجم، تعیین تعرفه‌های بخش غیردولتی هم مانند بخش دولتی به هیأت وزیران واگذار شده است که نظام پزشکی با آن مخالف بود ولی به هر حال این قانون تصویب شد و در طول این پنج سال، این اختیار از سازمان نظام پزشکی سلب شده است. با وجود اینکه این کار وظیفه دائمی ماست ولی تأکید ما این است که اگر تعیین تعرفه‌ها توسط هیأت دولت به تعرفه‌های واقعی نزدیک نباشد، وضعیت فعلی از آنچه که هست خراب‌تر می‌شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور، ادغام وزارت بهداشت و وزارت علوم را از لحاظ کارشناسی غیرعملی خوانده و توضیح داد: اگر هم بحث ادغام در مورد دانشگاه‌های علوم‌پزشکی باشد و آنها با وزارت علوم ادغام شوند آن نیز به لحاظ اینکه وزارت بهداشت هزینه بسیار فراوانی را برای انسجام واحدهای آموزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی صرف کرده است به لحاظ اقتصادی به صرفه نیست؛ حتی اگر وزارت علوم هم بخواهد مجددا دانشگاه‌های علوم پزشکی را تحت پوشش خود درآورد هزینه بسیاری را باید تقبل کند، لذا حتما باید در این زمینه کار کارشناسی و دقیقی صورت گیرد و تأکید ما این است که بهترین کار استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

باید به افزایش مشارکت مردم توجه کرد

صدر تأکید کرد: با وجود اینکه برای پیشرفت در حوزه سلامت نیازمند مشارکت مردم در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف هستیم هنوز دستگاه‌های اجرایی دولتی اجرای مشارکت مردم را بر‌نمی‌تابند. در حقیقت بخش خصوصی در حوزه سلامت بیشترین بار خدمت‌ رسانی را بر عهده دارد، در حالی که بر اساس قانون اساسی این وظیفه بر دوش دولت است و دولت باید خدمات بهداشتی و پزشکی را در اختیار شهروندان قرار دهد.

با برگزاری آزمون دستیاری توسط سازمان سنجش موافق نیستیم

او ادامه داد: سال گذشته همان طور که وزیر بهداشت هم پذیرفت در سلامت آزمون دستیاری شک و تردید به وجود آمد و این امتحان باطل شد. برخی می‌گویند باید این آزمون توسط سازمان سنجش برگزار شود اما جمع‌بندی ما در کمیسیون بهداشت مجلس این است که این کار باید توسط خود وزارت بهداشت انجام و تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.

او ادامه داد: وزارت بهداشت باید اعتماد‌سازی‌ را در جامعه تحت پوشش خود به وجود آورد تا دیگر از این جریانات پیش نیاید.
صدر تأکید کرد: آنچه زمینه‌ساز تقلب در آزمون دستیاری شد یکی اتخاذ سیاست‌های نادرست در چند سال گذشته است که باعث شده پزشکان عمومی، هم در ارائه خدمت و هم در مسائل اقتصادی دارای مشکلات زیادی شوند و به همین دلیل تمایل داشته باشند که از حوزه پزشکی عمومی خارج شوند و دلیل دیگری که زمینه‌ساز این تخلفات است عدم وجود یک نظام ارجاع در نظام پزشکی ماست زیرا مردم با کوچک‌ترین ناراحتی به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند، درصورتی که با اجرای قانون پزشک خانواده و نظام ارجاع، 95درصد خدمات و مراجعات توسط پزشکان عمومی انجام ‌شده و مشکلات ما تا حد زیادی در این زمینه مرتفع می‌شود.

او تأکید کرد: نیازی نیست که این آزمون‌ها به صورت متمرکز برگزار شود بلکه اگر به دانشگاه‌ها اختیار بدهند که امتحان دستیاری را خودشان برگزار کنند، احتمال و ریسک تخلفات پایین می‌آید چون نباید سرنوشت افراد به یک امتحان متمرکز وابسته باشد.

کد خبر 127839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز