گروه دانش و سلامت: کارشناسان می‌گویند افرادی که سابقه پاکدستی ندارند نباید به هیأت مدیره بزرگ‌ترین سازمان مدنی ایران راه یابند.

انتخابات نظام پزشکی


اشاره این کارشناسان به انتخابات پیش روی سازمان نظام پزشکی است که چهارم اسفند‌ماه آینده در سراسر کشور برگزار می‌شود و در آن 200هزار نفر شرکت خواهند کرد. برای این انتخابات حدود پنج هزار نفر کاندیدا شده‌اند. با وجود این، گزارش‌های رسیده حکایت از برنامه‌ریزی برخی طیف‌های سیاسی برای به‌دست‌آوردن کرسی‌های این سازمان دارد که از آن به‌عنوان پارلمان سلامت نام‌برده شده است.

در همین زمینه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: باید از ورود افراد فاقد صلاحیت به انتخابات نظام پزشکی جلوگیری شود. محمد‌حسین قربانی گفت: دستگاه‌های نظارتی نباید به افرادی که از چارچوب نظام خارج شده‌اند، اجازه ورود به انتخابات نظام‌پزشکی را بدهند.

وی با بیان اینکه مردم زاویه خود را با فتنه‌گران و خارج‌شدگان از دایره نظام مشخص کرده‌اند افزود: در واقع مردم دست رد به سینه حامیان فتنه زده‌اند لذا کسانی که از فتنه‌گران حمایت می‌کنند جایگاهی در میان مردم نداشته و نباید اجازه شرکت در انتخابات نظام پزشکی را داشته باشند.

در همین حال رئیس هیأت نظارت مرکزی ششمین دوره انتخابات سازمان نظام‌پزشکی از ثبت‌نام چهارهزار و 921کاندیدا جهت شرکت در ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در سراسر کشور خبر داد و گفت: پس از بررسی صلاحیت کاندیداهای شرکت کننده، اسامی رد صلاحیت‌ شده‌ها 29تا 30دی‌ماه به اطلاع کاندیداهای مربوطه می‌رسد. پس از طی این مراحل، تبلیغات کاندیداها از 23بهمن‌ماه آغاز می‌شود و به‌مدت 10روز ادامه خواهد داشت. نهایتا ششمین دوره انتخابات نظام پزشکی در چهارم اسفند‌ماه برگزار خواهد شد.

سازمان نظام پزشکی ایران در سال 1348تشکیل شد و در پی شش مرحله انتخابات بین سال‌های1348تا1365مشغول فعالیت بود. در سال 1365نظام‌پزشکی منحل و اداره آن از طرف نخست‌وزیر وقت به‌عهده آقای دکتر هادی منافی گذاشته شد. قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مشتمل بر 39 ماده و 34 تبصره مطابق اصل 85قانون اساسی در جلسه مورخ 4/4/1369در کمیسیون بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 5/4/1369برای پنج سال اجرای آزمایشی به تصویب مجلس رسید و در تاریخ 2/5/1369از تأیید شورای نگهبان گذشت. ضمناً انتخابات هیأت مدیره‌های شهرستان‌ها در تاریخ 11/5/1370در سراسر کشور وهمزمان در تهران و 52شهر دیگر با شرکت بیش از 12هزار نفر از پزشکان، دندانپزشکان، داروسازان و متخصصین علوم آزمایشگاهی سراسر کشور برگزار شد و از آن زمان تا‌کنون، هر چهار سال انتخابات به‌صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شده است. همچنین قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی پس از تصویب در صحن علنی مجلس در تاریخ 25/9/1383از سوی رئیس‌جمهور به وزارت بهداشت، در‌مان وآموزش پزشکی جهت اجرا ابلاغ شد.

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران سازمانی است مستقل و دارای شخصیت حقوقی که به‌منظور تحقق بخشیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل شده است. مهم‌ترین اهداف سازمان مذکور عبارتند از: 1- تلاش در جهت تحقق بخشیدن به ارزش‌های عالیه اسلام در کلیه امور پزشکی 2- تلاش در جهت ارتقای سطح دانش پزشکی.

کد خبر 197581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز