همشهری آنلاین: تصویب بودجه 16 میلیارد و 750 میلیون تومانی شورای شهر تهران برای سال 92 و موافقت با افزایش 10 درصدی بهای خدمات مدیریت پسماند و تاکید بر فرهنگ سازی درجهت کاهش تولید زباله در شهر از جمله موضوعاتی بود که در پانصد و بیست و پنجمین جلسه شورا به رای گذاشته و تصویب شد.

 

به گزارش مهر، مهدی چمران پیش از بررسی موضوعات جلسه امروز (یکشنبه 8 بهمن) شورا به بررسی بودجه سال آینده شورا اشاره کرد و گفت: بودجه سال 92 شورای شهر تهران به دلیل برگزاری انتخابات شوراها به دو بخش تقسیم شده است چرا که با توجه به قانون مصوب مجلس برگزاری رسمی شوراها در دوره بعدی یکماه بعد از استقرار هیات دولت و ریاست جمهوری خواهد بود، بنابراین، بخش نخست بودجه برای شش ماهه اول سال آینده با افزایش 20 درصدی مواجه خواهد بود و برای شش ماهه دوم که اعضای شورای شهرتهران دو برابر خواهند شد ، رقم بودجه نیز دو برابر در نظر گرفته شده است.

وی افزود: بر همین اساس بودجه جاری سال آینده شورای شهر تهران رقمی معادل 16 میلیارد و 750 میلیون تومان خواهد بود

که نسبت به سال قبل که 8 میلیارد و 700 میلیون تومان بود دو برابر خواهد شد

چمران تاکید کرد: بودجه شورایاری نیز در سال گذشته دو میلیارد تومان پیش بینی شده بود که برای سال 92 این رقم معادل 5/2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین بودجه اختصاصی حسابرسی عملکرد مالی شهرداری تهران نیز حدود 5/2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش اعضای شورای شهر تهران با توجه به تغییر و تحولاتی که در سال 92 برای شوراها پیش خواهد آمد ، با مجموع بودجه 21 میلیارد و 750 میلیون تومان ، شورا و شورایاری ها برای سال 92 موافقت کردند.

همچنین در ادامه جلسه لایحه « اصلاحیه مصوبه چگونگی محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند» بررسی شد.

بر همین اساس شهرداری تهران با استناد به این که نحوه محاسبه بهای خدمات پسماند از سال 88 تاکنون تغییر نداشته و براساس دستور العمل وزارت کشور و تعرفه سال 84، بهای خدمات پسماند محاسبه می شود ، پیشنهاد افزایش بهای هر کیلو زباله از 32 تومان به 40 تومان را که معادل به شورای شهرارائه کرد که اعضای شورای شهر تهران با این استدلال که شهرداری نتوانسته است در فرهنگ سازی کاهش زباله و تفکیک از مبداء موفق عمل کند و همچنین افزایش بیش از حد عوارض در شرایط کنونی اقتصادی که فشار تورمی قیمت ها بر مردم سنگینی می کند با افزایش تنها 10 درصدی بهای خدمات پسماند برای سال 92 موافقت کردند.

مهدی پور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص میزان در آمد سالانه شهرداری تهران از عوارض پسماند،گفت: درحال حاضر و با توجه به مصوبه سال 88، هزینه پسماند برای هر واحد مسکونی بین 10 هزار و 900 تومان تا 41 هزار و 100 تومان است.

وی خاطر نشان کرد: در سال 91، حدود 200 میلیارد تومان قبض خدمات پسماند برای تهران صادر شده است که تاکنون 49 میلیارد تومان آن وصول شده است.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر در این خصوص یادآور شد، این عدم موفقیت در وصول قبوض خدمات پسماند نشان می دهد که فرهنگ سازی برای پرداخت عوارض پایدار شهر و نیز تولید کمتر پسماند و کاهش زباله به خوبی صورت نگرفته است.

وی افزود: چه کسی می گوید، هزینه عدم مدیریت صحیح در پسماند را باید مردم بپردازند. در زمانی که لایحه پسماند به شورا ارائه شد موضوع تفکیک زباله و موفقیت شهرداری در اجرای این طرح گوش فلک را کر کرد، چگونه است که این طرح در حال منتفی شدن است اگر در حوزه مدیریت پسماند نتوانسته‌ایم خوب عمل کنیم دلیلی برای افزایش قیمت‌ها نداریم.

حبیب کاشانی عضو کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه شورا نیز تاکید کرد: وظیفه ما فرهنگ سازی درجامعه در خصوص کاهش زباله و تفکیک آن از مبداء است اگر قرار باشد زباله شهر جمع آوری شود باید فرهنگ سازی صحیح صورت گیرد برای این کار هم باید هزینه پرداخت شود.

وی با یادآوری عدم تغییر قیمت بلیت اتوبوس‌ها در یک برهه زمانی طولانی گفت: طی سالهای طولانی قیمت بلیت اتوبوس براساس تورم افزایش نمی‌یافت ولی وقتی تصمیم به اصلاح این قمیت گذاری‌ها گرفته شد مقاومت‌هایی صورت گرفت. بنابراین اگر قرار است منابع درآمدی پایدار برای شهرداری در نظر گرفته شود باید افزایش نرخ عوارض براساس منطق سالانه صورت گیرد نه اینکه چند سال افزایش نداشته باشیم بعد بخواهیم آن را در یکسال جبران کنیم.

حسن بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز خاطر نشان کرد: چه فرمولی وجود دارد که زباله دزدها پولدار‌تر می‌شوند و مردم عادی باید میلیاردها تومان هزینه بپردازند. زباله جمع کردن ما فقط مکانیزه شده ولی کارهای دیگرش بدتر شده است.

وی تاکید کرد: واقعا فرهنگ سازی در بحث جمع آوری و تفکیک زباله صورت نگرفته است اینکه می‌گویند فرهنگ سازی شده این گونه نیست. پلاکارد زدن تنها بخشی از آموزش شهروندی است این موضوعات باید پرورش پیدا کند.

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز پیشنهاد داد تا کمیته تخصصی در کمیسیون فرهنگی شورا تشکیل شود و روی فرهنگ سازی زباله در شهر مطالعات تخصصی صورت گیرد.

بر همین اساس اعضای شورا با این پیشنهاد رئیس کمیسیون فرهنگی شورا موافقت کردند و افزایش بهای محاسبه خدمات پسماند را تنها تاسقف 10 درصد قانونی دانستند ضمن آنکه فرهنگ سازی برای دریافت مطالبات شهرداری و کاهش تولید زباله نیز در سال 92 باید صورت گیرد.

کد خبر 199234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز