گروه اقتصادی: چند روزی است که خبر جلسات مشترک دولت و مجلس برای حمایت از معیشت خانوارها به تیتر یک روزنامه‌های کشور تبدیل شده است اما تصمیمات نهایی در این خصوص چه زمان و در چه قالبی اتخاذ خواهد شد؟

غلامرضا کاتب

دراین باره با غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تا الان در جلسات مشترک چه تصمیماتی به‌صورت قطعی اتخاذ شده است؟

با صراحت اعلام می‌کنم که هیچ تصمیمی تا‌کنون به‌صورت قطعی مصوب نشده و بنابراین نمی‌توان در این خصوص وعده‌ای به مردم داد. تنها چیزی که مورد توافق واقع شده این است که یک بسته حمایتی برای شب عید درنظر گرفته شود تا قدرت خرید مردم که در این مدت با کاهش قابل‌توجهی مواجه بوده تا حدودی جبران شود. همچنین باید توجه داشت که اخباری که از جلسات مشترک به‌عنوان پرداخت 100هزار تومان پول نقد، ارائه سبد کالا یا کارت اعتباری به دو، پنج و یا هفت دهک مطرح شده هیچ کدام تا‌کنون مبنای قانونی ندارد.

  • با توجه به اینکه چند جلسه در دو هفته گذشته برگزار شده فکر می‌کنید تصمیمات نهایی چه زمان اتخاذ شود؟

در هفته جاری مجلس تعطیل است اما در جلسه روز یکشنبه قطعا مجلس تصمیماتی در این خصوص اتخاذ و مبالغ و شیوه پرداخت را مشخص می‌کند. در حال حاضر تمام مباحثی که به آن اشاره شد به‌عنوان پیشنهاد‌هایی در کمیسیون در حال بحث و بررسی است و به‌زودی تکلیف شیوه و ارقام پرداخت‌ها مشخص خواهد شد.

  • آیا این پرداخت‌ها به‌صورت دائمی است؟

خیر. تمام جلسات مشترک و یا جلسات تخصصی کمیسیون برنامه و بودجه برای این است که در شب عید کمکی به مردم شود اما این بدان معنی نیست که هیچ کمک دیگری برای ماه‌های آینده مطرح نباشد. درصورت تصویب فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها حتما به‌گونه‌ای عمل خواهد شد که مانع از افزایش فشار اقتصادی به مردم شود. به هر حال مجلس تمام تلاش خود را برای کنترل تورم می‌کند. همچنین کمک‌هایی که در آخر سال می‌شود حتما تورم فعلی را پوشش می‌دهد.

  • بنابراین آیا فرایند پیشنهاد، ارائه طرح یا لایحه و تصویب قانون، تا شب عید قابل اتمام خواهد بود تا خانوارهای هدف از این کمک‌ها برخوردار شوند؟

قطعا تلاش دولت و مجلس بر این است که مصوبه مذکور را در زودترین زمان ممکن داشته باشند و پروسه پرداخت کمک‌ها را شروع کنند. البته این امر در شرایطی است که قرار باشد کمک‌هایی فراتر از ردیف‌های اعتباری بودجه انجام شود. در غیراین صورت دولت می‌تواند با استفاده از اعتباراتی که در ردیف‌های سازمان بهزیستی وجود دارد به اقشار تحت پوشش این سازمان کمک کند.

  • ظاهراً پیشنهاد دولت در این جلسات، افزایش درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها به 100هزار میلیارد تومان بوده است. آیا این اتفاق زمینه‌ساز بالاتر‌رفتن نرخ تورم نیست؟

البته در این خصوص مردم باید مطمئن باشند که طبق قانون، دولت تا پایان امسال اجازه افزایش مجدد قیمت‌ها را ندارد. از سوی دیگر باز هم تأکید می‌کنم که پیشنهاد‌های ارائه شده تا‌کنون تصویب نشده و حتما درصورت ارائه فاز دوم در قالب قانون بودجه 92، بحث‌ها به‌صورت جدی‌تری مطرح و بررسی می‌شود.

  • در هفته گذشته بحث‌هایی درباره برداشت از صندوق توسعه ملی و یا استفاده از منابع مابه‌التفاوت فروش ارز برای پرداخت این کمک‌ها مطرح شده بود. آیا استفاده از منابع مورد تأیید مجلس است؟

درصورتی که چنین پیشنهادهایی قوت بگیرد باید به‌منظور اجرایی‌شدن در قالب لایحه‌ای جداگانه به مجلس بیاید تا درصورت تصویب در صحن علنی، مجوز آن صادر شود.

کد خبر 198967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز