جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

هشتمین برنامه از سری دوم ثریا این هفته به موضوع مخابرات در دو حوزه استفاده از توان داخلی در ساخت تجهیزات و خدمات ارزش افزوده پرداخت.

به گزارش همشهری، محسن مقصودی مجری کارشناس این برنامه در طرح مسئله اولیه برنامه گفت: تجهیزات مخابراتی کشور تقریبا به‌صورت کامل از خارج و خصوصا شرکت‌های چینی وارد کشور می‌شود، درحالی‌که هند تنها با داشتن دو برابر دانشجویان فناوری اطلاعات نسبت به کشورمان، درآمدی بیش از 100برابر کشورمان در حوزه فناوری اطلاعات دارد. مهندس وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول گفت: در زمینه خدمات در حوزه‌هایی مانند سیستم پیامک، OTT، شبکه‌های جانبی و شبکه کابل از داخل استفاده کرده‌ایم. در حوزه تجهیزات نیز در گذشته قراردادی برای شش میلیون کاربر بسته شده بود که در برخی از شهرها اجرا شد اما توقع مخاطبان ما بالاتر بود و این تجهیزات پاسخگو نبود.

وی به خدمات ارزش افزوده‌ای که این شرکت ارائه می‌کند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود چهارهزار و 860 خدمت ارائه می‌شود و در سال گذشته حدود 60میلیارد تومان درآمد داشتیم که در آمد امسال ما به بیش از 120میلیارد خواهد رسید. مهندس محمود لیالی مشاور وزیر ارتباطات نیز گفت: در تولید داخل دچار دور تسلسل باطل هستیم، یعنی محصولاتی که در داخل تولید می‌شود باید خریداری داشته باشد که تولیدکننده بتواند به سمت جلو و تولید تجهیزات با فناوری بالاتر حرکت کند اما توقع اپراتورهای کشور از تولیدکنندگان داخلی بسیار بالاست.

مهندس طلایی قائم‌مقام مدیرعامل اپراتور ایرانسل نیز با اشاره به تلاش این شرکت برای استفاده از توان داخلی گفت: ما زمانی که شروع به‌کار کردیم سازنده دکل مخابراتی نداشتیم ولی الان دکل‌ساز داریم و می‌توانیم به کشورهای دیگر صادرکنیم و بیش از 300شرکت با ما در حوزه ارائه خدمات و تجهیزات همکار هستند.

ما طبق قانون مکلف به رعایت سهم 51درصد استفاده از توان داخلی بودیم و از وزارت صنایع(سابق) نیز برای آنکه از شرکت‌های داخلی در کنار شرکت‌های خارجی استفاده کنیم مجوز گرفته‌ایم.فرنگ مدیرعامل اپراتور جدید رایتل نیز گفت: ما در داخل اصلا توان ساخت تجهیزاتی مانند BTS را نداریم.

کد خبر 198953

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز