گروه اقتصادی: واکنش‌ها به تحولات پیرامونی بانک مرکزی همچنان ادامه دارد. از یک سو پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به دفاع از برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک‌ها روی آورده و محمود بهمنی هم هرچند گفته است که از تحقیق و تفحص استقبال می‌کند

اما تأکید کرده که در این شرایط که ما شمشیر به‌دست جبهه جلو را داریم از پشت به گردنمان می‌زنند که این بی‌انصافی است اما از سوی دیگر یک نماینده مجلس نسبت به ابهام و اتهام مطرح شده علیه برخی نمایندگان مجلس هشدار داده که اگر مستندات ارائه نشود، مجلسی‌ها از بانک مرکزی شکایت می‌کنند.

بانک مرکزی این روزها در برزخی از ابهام‌ها به سر می‌برد. آیا این شرایط در هفته‌های آینده هم ادامه می‌یابد؟ به گزارش ایرنا، محمود بهمنی دیروز پس از پایان جلسه هیأت دولت اظهارداشت: تحقیق و تفحص، 500تومان قیمت ارز را افزایش داده است و چه‌کسی باید پاسخگو باشد؟ او تأکید کرد: پشت تحقیق و تفحص از بانک مرکزی ابهامات و مسائلی وجود دارد که ان‌شاءالله بازخواهد شد و باید نهادهای نظارتی وارد قضیه شوند زیرا اینها مسائل امنیتی هستند که باید لحاظ گردد.

دولت: باید از بانک مرکزی قدردانی شود

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هم در واکنش به برخی فشارهای تبلیغاتی و نامهربانی‌های رسانه‌ای علیه رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که این فشارهای تبلیغاتی درحالی است که مبارزه با فساد و تخلفات پولی و بانکی شایسته قدردانی است نه برخورد و تنبیه. در اطلاعیه این پایگاه آمده است: برداشت از حساب برخی بانک‌ها به‌دلیل قصور آنها در برخی زمینه‌ها ازجمله تخلفات ارزی بوده است که با وجود تذکرات متعدد و مکرر بانک مرکزی و در پی اصرار این بانک‌ها این مسیر نادرست ادامه یافته است و اسناد این تخلفات به نهادها و مراجع نظارتی و قضایی ارسال و اقدام بانک مرکزی در برداشت از حساب برخی بانک‌ها به استناد اصل 138قانون اساسی و براساس مجوز و مصوبه هیأت وزیران انجام شده است.

شکایت نمایندگان از بانک مرکزی

اما یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: معلوم نیست این همه دلارهایی که در بازار به فروش می‌رسد و به ریال تبدیل می‌شوند در کجا به مصرف می‌رسد. به گزارش مهر، مسعود پزشکیان اظهار داشت: به تازگی معاون نظارتی بانک مرکزی ادعای ذی‌نفع بودن برخی از نمایندگان منطقه شمال‌غرب کشور درصندوق جوانان خیر را مطرح کرده بود که ما خود از دولت تقاضا داریم اسامی این نمایندگان را اعلام کنند که اگر این کار را نکنند، نمایندگان استان شکایتی را علیه بانک مرکزی ترتیب می‌دهند.

انفصال از خدمت بهمنی با نظر دادگاه رفع می‌شود

رئیس دیوان محاسبات هم با بیان اینکه رئیس‌کل بانک مرکزی تاکنون مصوبه دولت در برداشت از حساب بانک‌ها را به دیوان ارائه نکرده، گفت: درصورتی که چنین مصوبه‌ای ‌وجود دارد آقای بهمنی باید آن را به هیأت‌های مستشاری ارائه دهد. به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی در مورد حکم انفصال از خدمت رئیس‌کل بانک مرکزی به‌دلیل برداشت از حساب بانک‌ها در پایان سال گذشته اظهار داشت: اعلام شده که این اقدام بانک مرکزی در راستای مصوبه هیأت وزیران بوده اما تاکنون به ما مصوبه‌ای ارائه نکرده‌اند.

وی افزود: درصورتی که چنین مصوبه‌‌ای وجود داشته باشد رئیس‌کل بانک مرکزی باید آن را به هیأت‌های مستشاری ارائه می‌داد و هم‌اکنون می‌تواند این مصوبه را به دادگاه تجدید‌نظر ارائه دهد و متناسب با آن حکم داده خواهد شد. رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه حکم انفصال آقای بهمنی تا قبل از نهایی شدن، قابلیت اجرا ندارد، در مورد زمان برگزاری دادگاه تجدید‌نظر گفت: ابتدا باید تقاضای تجدید‌نظر ارائه و سپس این درخواست در نوبت رسیدگی قرار گیرد؛ این تقاضا از طرف رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه شده و بررسی آن در نوبت رسیدگی قرار دارد که هنوز زمان بررسی آن مشخص نیست.

کد خبر 198838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز