گروه اقتصادی - رضا کربلایی: مجلس به تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی از ابتدای سال90 تا‌کنون رأی داد و تلاش‌های محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی برای منصرف کردن نمایندگان درخواست‌کننده تحقیق و تفحص هم بی‌نتیجه ماند.

 حالا سؤال این است که تصویب درخواست تحقیق و تفحص تا چه میزان به شفافیت در سیاست‌های ارزی و پولی و استقلال رأی و عمل بانک مرکزی کمک می‌کند؟ برای رسیدن به نتیجه مطلوب مجلس چه اقدام‌هایی باید انجام دهد تا شائبه سیاسی شدن این مصوبه مهم از بین برود؟ با دکتر احمد حاتمی یزد از مدیران باسابقه شبکه بانکی کشور گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • رأی مثبت مجلس به تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت این است که بانک مرکزی در سال‌های اخیر مجری دستورات دولت بوده و استقلال رأی و عمل نداشته و متأسفانه بانک مرکزی در دوره ریاست فعلی از عزت و صیانت لازم برخوردار نبوده است. از سوی دیگر تحقیق و تفحص حق نمایندگان مجلس است و تا‌کنون از این حق به نحو احسن استفاده نشده است.

  • فکر می‌کنید نتیجه این تحقیق و تفحص چه خواهد شد؟

تجربه نشان داده که تحقیق و تفحص‌ها از شبکه بانکی به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود. شاهد این مدعا را می‌توان در سال‌های گذشته هم جست‌وجو کرد که وقتی درخواست تحقیق و تفحص از شبکه بانکی مطرح شد، در عمل هیچ اقدام شایسته‌ای انجام نگرفت و بانک‌ها برای جلب رضایت متقاضیان تحقیق و تفحص آنها را به چند سفر خارجی فرستادند و حتی برخی تحقیق و تفحص‌های جنجالی سال‌های گذشته هم نتیجه مطلوبی نداشت و نتوانست عموم مردم را قانع کند. از این حیث فکر نمی‌کنم تحقیق و تفحص از بانک مرکزی هم به نتیجه مطلوب برسد.

  • انتظار بدنه کارشناسی کشور از تحقیق و تفحص چیست؛ به‌ویژه اینکه بازه زمانی مصوبه مجلس به عملکرد بانک مرکزی از ابتدای سال90 به بعد محدود شده است؟

انتظار این است که این تحقیق و تفحص به بدنه کارشناسی مستقل و صاحب رأی سپرده شود. ما الان هم در داخل بانک مرکزی و هم خارج از آن کارشناسان خبره و زبده‌ای داریم که می‌توانند به مثبت و مؤثر بودن نتایج تحقیق و تفحص کمک کنند. تأکید می‌کنم نباید مسئولیت کار را به افراد و کارشناسان با انگیزه سیاسی سپرد.

  • برای اینکه این تحقیق و تفحص قربانی انگیزه‌های سیاسی مدافعان و مخالفان نشود، چه اقدامی باید صورت گیرد؟

تنها اقدام لازم و ضروری سپردن مسئولیت به افراد متخصص در زمینه ارزی و پولی است تا یک گزارش حرفه‌ای تهیه و تقدیم مجلس کنند، حتی می‌توان از مؤسسات دارای تخصص ارزی و پولی بهره جست و اصلا نباید دامنه مسئولیت افراد را محدود به کارشناسان درون سیستم بانکی کرد اما من نگران سیاسی شدن موضوع بین دولت و مجلس هستم.

  • آیا تحقیق و تفحص از بانک مرکزی آن‌هم در ماه‌های پایانی عمر دولت به تزلزل در بدنه کارشناسی بانک مرکزی منجر نخواهد شد؟

نه، این مسئله موضوعیت ندارد؛چرا که اگر بدنه کارشناسی این بانک براساس نظر کارشناسی تصمیم‌گیری کنند اصلا نباید نگران باشند و تنها مدیران و کارشناسانی که مسئولیت را برمبنای روابط سیاسی عهده‌دار هستند، باید نگران باشند.

کد خبر 198490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز