چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

صدف کوه‌کن : روزانه بیش از 12 هزار کودک در کشورهای آفریقایی به دلائل مختلف جانشان را از دست می‌دهند.

وقتی به دنیا می‌آیی، کسی از تو سؤال نمی‌کند کجا را دوست داری؟ کدام مادر،کدام پدر،کدام سرزمین را می‌پسندی؟ می‌آیی و بعدتر یاد می‌گیری، راهت را انتخاب کنی. اما گاهی این انتخاب را هم از تو می‌گیرند، وقتی که نیامده پشت سر نبودنت آب می‌ریزند.

به گفته مقامات سازمان جهانی بهداشت، روزانه بیش از 12 هزار کودک در کشورهای آفریقایی به دلائل مختلف جانشان را از دست می‌دهند. فقر، سوء تغذیه، گرسنگی و بیماری‌های ایدز، مالاریا و دیگر بیماری‌ها از عوامل اصلی مرگ کودکان در آفریقا اعلام شده است.

 صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز در گزارشی که اخیراً منتشر کرده است، گزارش داده که طی شش ماه گذشته ۱۳۹ هزار نوزاد مبتلا به ایدز در موزامبیک متولد شده‌اند و با تشخیص ابتلای ۱۴۶ هزار زن باردار به ایدز در موزامبیک، یک برنامه درمان دارویی برای پیشگیری از انتقال ویروس HIV از مادر به نوزاد به اجرا درآمده است.

بر اساس آمار وزارت بهداشت موزامبیک، در سال گذشته حدود ۲۰ هزار کودک کمتر از پنج سال در این کشور بر اثر ابتلا به ایدز جان باختند.

آفریقا با حدود 25 میلیون نفر مبتلا به ویروس ایدز، 8/2 میلیون عفونت جدید و 1/2میلیون نفر مرگ و میر در سال گذشته، در وضعیتی یاس‌آور قرار دارد که در این میان، حدود 5/1 میلیون نفر (حدود 2/16 درصد) از این افراد موزامبیکی هستند.

 البته این کشور نیز مانند بسیاری از کشورهای جنوب آفریقا در حال مبارزه با ایدز است و به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود این چشم‌انداز تاریک، پس از سال‌ها اخبار بد در مورد این بیماری مهلک در آفریقا، امسال کارشناسان بهداشتی ابراز امیدواری می‌کنند که ممکن است در سال‌های آینده با انجام اقدامی ساده مثل ختنه کردن مردان بشود نتایج بهتری در این مبارزه گرفت.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این اقدام می‌تواند در 20 سال آینده در آفریقای حاشیه صحرا تقریباً از 6 میلیون عفونت جدید HIV جلوگیری کند و جان سه میلیون نفر ر ا نجات دهد و یکی از نویددهنده‌ترین مداخلات بر ضد بیماری ایدز باشد که نه علاج قطعی برای آن وجود دارد و نه امید قریب‌الوقوع برای ساختن واکسن آن. در حالی که داروهای ضد رترو ویروسی بسیار گران‌قیمت هستند و کشورهای آفریقایی بسیار فقیر.

در حالی که دانشمندان در کشورهای توسعه یافته هر روز به راهکارهای جدیدی برای کاهش وزن دست می‌یابند و رسانه‌های گروهی اخبار مرتبط با چاقی را در صدر خبرهای خود قرار می‌دهند، هنوز در آفریقا کودکانی از گرسنگی جان می‌بازند تا قاعده کلی تعادل در این جهان حفظ شود.

بنا به گفته جیمز موریس، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، از هر 3 نفر در کشورهای آفریقایی یک نفر از بحران سوءتغذیه رنج می‌برد.که اکثر این گرسنگان و قربانیان بیماری و فقر در آفریقا، کودکان هستند.

به گفته وی، در حال حاضر 4 میلیون نفر در زیمبابوه، 3 میلیون نفر در سودان، 1 میلیون و 600 هزار نفر در مالاوی، 1 میلیون و 200 هزار نفر در زامبیا و 900 هزار نفر در موزامبیک به شدت به مواد غذایی نیاز دارند.

کد خبر 19883

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز