گروه اجتماعی- مینا شهنی: هنوز معلوم نیست که سعید مرتضوی از مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی کنار گذاشته می‌شود یا در هیبت مقامی دیگر در تأمین اجتماعی ماندگار خواهد شد.

تامین اجتماعی

براساس حکمی که یک هفته پیش از سوی دیوان عدالت اداری به تصویب رسیده‌بود، سعید مرتضوی می‌بایست از سمت مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی کنار گذاشته می‌شد. علی اکبر بختیاری، مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دیوان عدالت اداری در توضیح این حکم گفت:

رای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال حکم سعید مرتضوی روز چهارشنبه (27دی) به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ و روز شنبه (30دی‌ماه) نیز در روزنامه رسمی به چاپ رسیده‌است و این رأی قطعی است.به‌دنبال صدور حکم دیوان عدالت اداری در روز دوشنبه 25دی، حسین مظفر معاون نظارت مجلس نیز عصر همان روز، طی نامه رسمی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی غیرقانونی بودن سمت مرتضوی را اعلام کرد.

دیروز نیز حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ قضاییه، در نشست خبری‌ هفتگی‌اش درباره آخرین وضعیت پرونده‌ مدیرعاملی سعید مرتضوی گفت:وقتی از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص سؤال شد اعلام کردند براساس قانون عمل می‌کنند که امیدواریم همانگونه باشد اما اگر اقدامی خلاف قانون انجام شود موضوع مجرای خاص خودش را طی خواهد کرد.

یک روز قبل نیز عضو هیأت رئیسه‌ کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از وعده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تعیین جانشین مرتضوی تا سه‌شنبه‌ (امروز) خبر داده بود.ابوالفضل ابوترابی به خبرگزاری مهر گفته‌بود: پس از اعلام رأی دیوان عدالت اداری درخصوص ابطال حکم مدیرعاملی سعید مرتضوی از سازمان تأمین اجتماعی، همکاران پارلمانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلساتی که با برخی نمایندگان مجلس داشتند، از قول آقای شیخ‌الاسلامی اعلام کردند که جانشین سعید مرتضوی تا سه‌شنبه(امروز) مشخص می‌شود.

خبرگزاری مهر نیز خبر دیگری درباره‌ آینده‌ شغلی سعید مرتضوی منتشر کرده که براساس آن قرار است او را به‌عنوان سرپرست در سازمان تأمین اجتماعی نگه دارند. این خبر که به نقل از یک منبع آگاه منتشر شده‌‌است، ‌با نقل جمله‌ «جانشین مرتضوی خودش است.» از سوی این منبع اعلام کرده که:براساس اطلاعات رسیده، پریشب حکمی مبنی بر سرپرستی مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی به وی ابلاغ شده است و بدین‌ترتیب مرتضوی در سازمان تأمین اجتماعی می‌ماند.

این منبع آگاه همچنین به مهر گفته که: تعیین حکم سرپرستی در محدوده اختیارات دولت است و کسی نمی‌تواند در این خصوص اظهارنظر و مخالفتی کند.در این شرایط خبرهایی هم درباره استیضاح وزیر کار منتشر شده است، ‌در این خبرها آمده که جمعی از نمایندگان به‌دنبال جمع‌آوری امضا ‌برای طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند.

براساس این گزارش، هشت نماینده مجلس ازجمله احمد توکلی و علی مطهری و. . . در تذکری کتبی به شیخ الاسلامی در تاریخ سه دی‌ماه خواستار جلوگیری از ادامه تصدی مرتضوی شدند و تأکید کردند درصورت عدم‌برکناری وی از راه‌های قانونی دیگر استفاده خواهند کرد.

سعید مرتضوی روز 28اسفند سال90از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی معرفی ‌شد و گروهی از نمایندگان مجلس در همان زمان این انتصاب را غیرقانونی خواندند و علیه این حکم انتصاب به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

رأی دیوان در تاریخ 14مرداد به نفع نمایندگان صادر و مرتضوی رسما از کار برکنار شد اما دولت ناگهان اساسنامه تأمین اجتماعی را تغییر داد و براساس این تغییرات مرتضوی را همچنان در سمت مدیرعامل تأمین اجتماعی نگه داشت. پس از آن علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، اصلاح اساسنامه تأمین اجتماعی را غیرقانونی اعلام کرد و بار دیگر این ماجرا در دیوان مطرح شد، رأی قضات دیوان بر این قرار گرفت که اصلاح اساسنامه از سوی دولت خلاف قانون بوده و طبعا، مرتضوی هم که براساس این اصلاح در مسند باقی مانده‌بود، با حکم دیوان عزل شد اما او تا لحظه تنظیم این خبر همچنان مدیرعامل تأمین اجتماعی است.

به دستور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی،نمایندگان خواستار اسیتضاح و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،برای اجرای احکام قانونی جلسه‌ای تشکیل دادند. در این جلسه مقرر شد نمایندگان تا صبح چهارشنبه اعلام وصول استیضاح را به تعویق بیندازند.

کد خبر 198606
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز