گروه محیط‌زیست: برخلاف مسئولانی که بدون پشتوانه درباره منابع طبیعی و رویشگاه‌های جنگلی اظهارنظر می‌کنند روز گذشته مسئول طرح خروج دام از جنگل سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه مهم‌ترین عامل تخریب جنگل وابستگی خانوارها و دام به آن است افزود: متأسفانه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه خود را برای اجرای طرح خروج دام از جنگل موظف نمی‌دانند. این دیدگاهی است که همه کارشناسان و صاحب‌نظران منابع طبیعی برآن صحه می‌گذارند.


میربهاء‌الدین شفاهی افزود: عدم‌برخورد قاطع و سریع دستگاه‌های قضایی با متخلفین و متمردین اجرای طرح یکی دیگر از موانع اجرای این طرح است.

به گفته وی وجود معضلات روز‌افزون اجتماعی، اقتصادی و وابستگی فزاینده روستائیان به عرصه‌های منابع طبیعی به‌دلیل توسعه‌نیافتگی این مناطق، افزایش جمعیت، تنوع تقاضا در آبادی‌ها و دسترسی آسان به منابع طبیعی نسبت به سایر منابع، روند خروج خانوار و دام از جنگل را با مشکل مواجه کرده است.

شفاهی ادامه داد: با وجود اینکه پس از تصویب این طرح در سال82 با عنوان طرح صیانت از جنگل‌های شمال و ماده 15قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی،‌ دولت موظف به اجرای طرح مذکور است، منابع و اعتبارات مورد نیاز تأمین و ارائه نمی‌شود.

مسئول طرح خروج دام از جنگل سازمان جنگل‌ها درخصوص نتایج عدم‌اجرای این طرح گفت: براساس داده‌های مطالعاتی طرح جامع مقدماتی در سال64، بدون اجرای این طرح تا سه دهه بعد جنگل‌های منطقه به کلی تخریب و منهدم می‌شد که با اجرای آن ضمن جلوگیری از این روند، هزینه‌های احیا و جنگل‌کاری منطقه نیز در بسیاری از عرصه‌ها به‌دلیل زادآوری و تجدید حیات کاهش یافته است.

شفاهی با بیان اینکه تا سه دهه پیش بیش از چهار میلیون دام در جنگل‌ها وجود داشت، افزود: طبق آخرین آمار در سال90 این تعداد به یک‌میلیون دام رسیده است، همچنین چهارهزار و 449خانوار از جنگل‌ها خارج شده‌اند. وی درباره روش‌های خروج دام و خانوار از جنگل اظهار کرد: از سال68 تا‌کنون که این طرح به اجرا درآمده اقداماتی ازجمله ادغام آبادی‌های کوچک و ناپایدار در روستاهای بزرگ داخل جنگل، ایجاد اشتغال در طرح‌های جنگلداری وتأمین و واگذاری زمین معادل ارزش مبلغ مابازای خروج دام از جنگل انجام شده است.این گزارش می‌افزاید: با توجه به نتایج خوب خروج دام از جنگل انتظار می‌رود مسئولان به جای طرح‌هایی که فاقد پشتوانه کارشناسی است با تمهیدات لازم زمینه خروج کامل دام از رویشگاه‌های جنگلی را فراهم سازند.

 

کد خبر 198507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز