گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: مهلت یکماهه نمایندگان مجلس به وزیر جهادکشاورزی برای ارائه گزارش روند استاندارد‌سازی تولید محصولات کشاورزی و میزان استفاده و سلامت کودهای شیمیایی و سموم در حالی به پایان رسیده که عدم‌ارائه این گزارش نگرانی نمایندگان مجلس و مردم را موجب شده است.

کشاورزی

مهلت به پایان رسید

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اتمام مهلت یکماهه مجلس به وزیر جهادکشاورزی برای ارائه گزارش میزان پیشرفت در استاندارد‌سازی‌ تولید محصولات کشاورزی و نحوه استفاده از کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات به خبرنگار ما گفت: هنوز اتفاق خاصی در زمینه ارائه این گزارش نیفتاده و با این روند گزارش کمیسیون در زمینه استاندارد محصولات کشاورزی در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

عباس پاپی با بیان اینکه تحقیقات بیانگر افزایش میزان مبتلایان به بیماری‌های خاص مانند سرطان در کشور است، افزود: سهم عوامل محیطی و خوراک به‌دلیل تغییر روش‌های تولید محصولات کشاورزی در این مسئله افزایش یافته است به‌نحوی که اکنون نحوه و میزان استفاده از انواع سم و کود ارتباط مستقیمی با رشد این بیماری‌ها دارد، اما متأسفانه این موضوع رعایت نمی‌شود. وی با اشاره به اینکه در داخل کشور اقدام مناسبی برای استاندارد‌سازی تولید محصولات کشاورزی صورت نگرفته از واردات محصولات کشاورزی هندی و پاکستانی به کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: در برخی محصولات کشاورزی هندی و پاکستانی مانند برنج به‌دلیل استفاده بیش از حد از کود شیمیایی و سموم و تخریب خاک میزان آرسنیک بیش از حد مجاز و خطرناک است.

کمیسیون کشاورزی پیگیری می‌کند

یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس هم با بیان اینکه آمار خاصی از میزان آلودگی محصولات کشاورزی به سموم شیمیایی وجود ندارد، افزود: گرچه آمارهای ضد‌و نقیضی در این زمینه وجود دارد که قابل استناد نیست اما آنچه مسلم است بخشی از محصولات کشاورزی با استفاده از کودهای شیمیایی و سموم تولید می‌شود که خطر آلودگی دارد.

علی ایرانپور با اعلام اینکه کمیته ویژه کمیسیون کشاورزی بررسی سلامت کودهای شیمیایی عرضه شده با مواداولیه وارداتی را در دستور کار قرار داده است، مشکل اصلی بخش کشاورزی را واردات بی‌رویه قلمداد کرد و گفت: از ابتدای امسال تا‌کنون حدود 900هزار تن برنج به‌دلیل اختلافات آمار وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صنعت و بدون نظارت درستی وارد کشور شده که علاوه بر هزینه 900میلیون دلاری برای واردات این محصول سلامت مردم را تهدید می‌کند.

دفاع وزارت جهاد از کیفیت کودهای شیمیایی

وزارت جهادکشاورزی در اطلاعیه‌ای خرید کودهای شیمیایی وارداتی را مطابق استانداردهای بین‌المللی قلمداد و اعلام کرده که تمامی کودهای شیمیایی وارداتی مطابق استانداردهای بین‌المللی خریداری و براساس استانداردهای مورد تأیید مؤسسه تحقیقات آب و خاک تهیه و توزیع می‌شود؛ همچنین واردات آن در انحصار کشور خاصی نیست.

کد خبر 198354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز