علی‌اصغر محمدی : سرانه مدارس دولتی امسال واریز نشده است و مدیران مدارس به ناچار برای تأمین هزینه‌های جاری دست به دامان پدران و مادران دانش‌آموزان شده‌اند.

این مشکل در مدارس عادی دولتی نمود بیشتری پیدا کرده زیرا دانش‌‌آموزان خانواده‌های کم‌بضاعت و بی‌بضاعت در این مدارس هستند.وزیر آموزش و پرورش بارها تأکید کرد که این وزارتخانه مشکل بودجه‌ای ندارد و دریافت پول اجباری در مدارس دولتی غیرقانونی است و همه کمک‌ها به مدارس دولتی جنبه داوطلبانه دارد؛ حتی برای هوشمندسازی مدارس.

ماجرای سرانه مدارس دولتی امسال با توجه به مشکلات اقتصادی مانند غده چرکینی بود که درنهایت سرگشود و وزیر آموزش و پرورش پس از مدت‌ها مقاومت و به‌رغم میل باطنی مجبور به بیان این واقعیت تلخ شد.در همین حال معاون اول رئیس‌جمهور نیز طی دو سال اخیر بارها به صراحت از چند برابر‌شدن بودجه آموزش و پرورش سخن گفته است. محمدرضا رحیمی مهرماه امسال اعلام کرد که بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم نسبت به دولت‌های قبل از احمدی‌نژاد چهار برابر شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور مهرماه 90 نیز در اظهاراتی مشابه از برطرف‌شدن همه کمبودهای وزارت آموزش و پرورش در سرویس دهی به دانش‌آموزان خبر داد و گفت: بودجه‌های آموزش و پرورش طی دولت‌های نهم و دهم به یک عدد غیرقابل باور رسیده و آموزش و پرورش توانسته است همه کمبودهای خود را جبران کند.

اذعان به پرداخت نشدن سرانه

وزیر آموزش و پرورش یکشنبه هفته پیش با اذعان به پرداخت نشدن سرانه مدارس تصریح کرد که با وزرای مربوطه هماهنگ کرده‌ایم که با توجه به اینکه هم‌‌اکنون سرانه به مدارس دولتی نمی‌دهیم، آنها نیز همه وجوه آب، برق و گاز مدارس را دریافت نکنند و هیچ مدرسه‌ای به‌دلیل نپرداختن قبوض، با قطع آب، برق و گاز مواجه نشود.با توجه به پرداخت‌نشدن سرانه مدارس دولتی اعم از عادی و خاص، مدیران این مدارس وظیفه‌ای بس دشوار دارند؛

از یک طرف باید هزینه‌های مدارس را تأمین کنند و از طرف دیگر درصورت اعتراض به این موضوع باید پاسخگو باشند. البته اکنون پدران و مادران به‌علت ترس از برخوردهای آتی با فرزندشان پس از اعتراض به دریافت پول اجباری سعی می‌کنند تا حد امکان به خواسته‌های آموزش و پرورش پاسخ مثبت بدهند.آموزش و پرورش همواره با کسری بودجه‌ دست به گریبان بوده است تا جایی که علیرضا علی‌احمدی، وزیر سابق آموزش و پرورش بهمن‌ماه 87به صراحت گفت که حقایق را فدای مصلحت خود نخواهم کرد، من برای این کسری بودجه آموزش و پرورش چندبار بغض کرده‌ و ذلیل شده‌ام.

پرسش چند مجهولی و بی‌پاسخ

سال 80آمار کل دانش‌آموزان کشور 17میلیون و 607هزار نفر بوده، این آمار امسال براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز است. مقایسه این آمارها نشان می‌دهد که آمار دانش‌آموزان سال 91نسبت به سال 80بیش از
پنج میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

آمار کل کارکنان وزارت آموزش و پرورش در سال 81حدود دو میلیون و 500هزار نفر بوده که هم‌اکنون به زیر یک میلیون نفر تقلیل یافته است، همچنین به گفته معاون اول رئیس‌جمهور در دولت دهم نسبت به دولت‌های پیش از احمدی‌نژاد بودجه این وزارتخانه چهار برابر شده است.

با توجه به مطالب بیان شده، معاون اول رئیس‌جمهور یا وزیر آموزش و پرورش پاسخ دهند که وضعیت کنونی آموزش و پرورش زاییده چه عواملی است؟ چگونه است که با وجود افزایش چند برابری بودجه، کاهش چشمگیر تعداد دانش‌آموزان و کارکنان آموزش و پرورش و کمک‌های چند صد میلیارد تومانی که خیرین می‌کنند، هنوز سرانه مدارس پرداخت نشده و دریافت شهریه از دانش‌آموزان در مدارس دولتی، این چنین اسفناک باشد؟

کد خبر 198199
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز