گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: داستان تکراری کارنامه ترم اول دانش‌آموزان و دریافت اجباری پول از پدران ومادران دانش‌آموزان فرارسید و والدین برای دریافت کارنامه فرزندان خود باید به مدرسه کمک مالی بکنند و البته به گفته مسئولان آموزش و پرورش کمک‌ها داوطلبانه است و نه اجباری!

school

با آنکه آموزش و پرورش هنوز به اکثرمدارس عادی دولتی سرانه پرداخت نکرده است اما مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران گفت: مدیران مدارسی که از پدران و مادران دانش‌آموزان به اجبار پول بگیرند توبیخ می‌‌شود.سید‌علی یزدی در این‌باره به فارس گفت: نباید خانواده‌ها به اجبار و خارج از حد متعارف، مجبور به پرداخت وجوهی به مدرسه شوند و درصورتی که چنین مواردی باشد، پیگیری می‌کنیم و متخلفین توبیخ می‌شوند.

وی درخصوص گلایه برخی خانواده‌ها از اخذ اجباری وجه در مدارس اظهار داشت: خانواده‌ها شکایات خود را درخصوص اخذ اجباری وجه به بازرسی آموزش و پرورش اطلاع دهند تا از طریق مناطق و استان پیگیری کنیم.مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: اخذ وجه هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس ممنوع است و با خاطیان به‌شدت برخورد می‌شود؛ در طول سال و پس از تشکیل انجمن اولیا و مربیان هر مدرسه، این انجمن در تعامل با مدرسه می‌تواند برای بهبود شرایط مدرسه کمک‌های داوطلبانه دریافت کند. وی با بیان اینکه معتقدم درصورتی که مدرسه‌ای از نظر مالی مشکل حادی دارد، آموزش و پرورش موظف است که به آن مدرسه کمک کند، افزود: در رابطه با هوشمندسازی مدارس درصورتی که در قالب کمک‌های داوطلبانه باشد، مانعی ندارد.

سرانه‌ای که پرداخت نشده است

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در حالی ادعای برخورد با مدیران مدارسی که از پدران و مادران دانش‌آموزان به اجبار پول می‌گیرند را دارد که‌ماه گذشته در نشست مدیران مدارس شهر تهران با وزیر آموزش و پرورش که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد رسما اعلام کرد که حتی یک ریال هم سرانه به مدارس پرداخت نشده است. مدیر یکی از مدارس شهر تهران در این‌باره به همشهری گفت: اگر آموزش و پرورش سرانه را به موقع به‌حساب مدارس عادی دولتی واریز کند لزومی ندارد که ما برای گردش چرخ مدارس دست به دامان پدران و مادران دانش‌آموزان شویم.وی با انتقاد از واریز نشدن سرانه دانش‌آموزی به‌حساب مدارس اظهار کرد:

ما مجبوریم برای اداره مدارس و تأمین هزینه‌های جاری از والدین دانش‌آموزان پول دریافت کنیم، مدیران مدارس باید طوری از مردم پول بگیرند که شکایتی به‌دنبال نداشته باشد و اگر کسی از ما شکایت کند بلافاصله با ما برخورد می‌کنند. مدیر یکی دیگر از مدارس شهر تهران نیز افزود: اگر رئیس آموزش و پرورش شهر تهران مدعی است که سرانه‌ای به مدارس پرداخت کرده است فهرست مدارس را اعلام کند تا پدران و مادران دانش‌آموزان هم بدانند که به مدرسه فرزندشان چه مبلغی سرانه تعلق گرفته است. وی افزود: مدیران مدارس از یک طرف باید به هر طریقی شده هزینه‌های جاری مدارس را تأمین کنند و از طرف دیگر نباید شکایتی از آنها مطرح شود که این دو متناقض یکدیگر هستند.

سکوت

پدر یک دانش‌آموز نیز در این‌باره به همشهری گفت: انجمن‌ اولیا و مربیان مدارس معمولا تحت سلطه مدیر مدرسه است و هر چه مدیر مدرسه بگوید آنها تأیید می‌کنند و در برخی موارد خودشان مبلغی را که برای کمک به تأمین هزینه‌های مدرسه تصویب می‌کنند پرداخت نمی‌کنند. وی در واکنش به اینکه گفته می‌شود اگر پدران و مادران دانش‌آموزان شکایتی درباره دریافت پول در مدارس دارند به آموزش و پرورش اعلام کنند، گفت:

اگر شکایت کنیم، تنها به آینده فرزندمان لطمه زده‌ایم، بنابراین به‌خاطر ترس از مشکلات احتمالی که برای فرزندمان پیش بینی می‌کنیم از شکایت صرف‌نظر می‌کنیم. پدر دانش‌آموزی افزود: اینکه مدعی هستند مردم داوطلبانه کمک می‌کنند 90درصد اینگونه نیست و مردم از سر اجبار و ترس از مسائل بعدی سعی می‌کنند با مدرسه تعامل کنند و کم و بیش خواسته‌های مدیر مدرسه را اجابت کنند. وی گفت: وقتی به مدیر مدرسه اعتراض می‌کنیم، می‌گوید آموزش و پرورش به ما سرانه نمی‌دهد و ما پول نداریم و ناگزیر باید از شما پول بگیریم تا مدرسه تعطیل نشود.

داستان تکراری سرانه و کمک‌های داوطلبانه

با وجود گفته‌های مسئولان ارشد دولت مبنی بر چند برابر شدن بودجه آموزش و پرورش در دولت دهم نسبت به دولت‌های پیشین، شاهد هستیم که امسال سرانه‌ای به اکثر مدارس عادی دولتی پرداخت نشده است. حکایت سرانه دانش‌آموزی مدارس هر سال تکرار می‌شود اما امسال این ماجرا نمود بیشتری پیدا کرده است؛ سرانه مدارس واریز نشده، نرخ تورم نیز افزایش یافته و مدارس حتی برای ارائه ‌پلی کپی‌ به دانش‌آموزان کاغذ ندارند و توقع دارند مردم کمک کنند. این در حالی است که مردم به لحاظ اقتصادی در تنگنا بوده و برای پرداخت کمک‌های به‌اصطلاح داوطلبانه دچار مشکل می‌شوند.البته از سال گذشته هزینه هوشمندسازی مدارس نیز به مردم تحمیل شده است.

اینکه چرا به مدارس سرانه پرداخت نشده جای پرسش دارد زیرا تاکنون هر چند ناچیز اما سرانه به مدارس پرداخت می‌شد و مسئولان آموزش و پرورش باید پاسخ بدهند که چرا با وجود چند برابر شدن بودجه آموزش و پرورش که معاون اول رئیس‌جمهور مدعی آن است، سرانه مدارس واریز نشده است؟ نکته دیگر اینکه مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده «نباید خانواده‌ها به اجبار و خارج از حد متعارف، مجبور به پرداخت وجوهی به مدرسه شوند و درصورتی که چنین مواردی باشد، پیگیری می‌کنیم و این افراد توبیخ می‌شوند»،‌ لطفا بفرمایید که حد متعارف کمک به مدرسه چقدر است که مردم بدانند و درصورتی که بیش از آن مطالبه شد اعلام شکایت کنند!

کد خبر 197294
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز