گروه اجتماعی: نه بخاری مقصر حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد پیرانشهر است و نه خدمتگزار و نه معلم کلاس و نه اصولا فرد یا دستگاهی.

مدرسه

این اظهارنظر رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی است.توکل حیدری دیروز به ایسنا اعلام کرد: با کارشناسی‌های انجام‌شده در حادثه‌ آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد، تاکنون هیچ شخص یا نهادی به‌عنوان مقصر شناخته و معرفی نشده است.وی درباره جزئیات قضایی پرونده آتش‌سوزی مدرسه دخترانه روستای شین‌آباد اظهار کرد: در جریان این حادثه بیان شده است که اگر مستخدم مدرسه به جای اینکه بخاری را بیرون اندازد، دانش‌آموزان را به بیرون هدایت می‌کرد شاهد تلفات کمتری بودیم، یا اینکه اگر در مدرسه کپسول آتش‌نشانی وجود داشت با استفاده از آن می‌شد جلوی این حادثه را گرفت. چنین تقصیراتی مطرح است که البته اینگونه تقصیرات، ‌قضایی محسوب نمی‌شود.

وی گفت: درباره اینکه سازمان هلال احمر یا معلم مدرسه مقصر باشند نیز هیچ شکایت و گزارشی دریافت نکرده‌ایم، البته معلم یا مدیر مدرسه نیز خدای‌ناکرده به عمد دراین حادثه سهل‌انگاری نکرده‌‌اند. درخصوص اینکه آیا بخاری مدرسه ‌ از رده خارج یا فرسوده بوده است نیز کارشناسان اظهارنظری نداشته‌‌اند.رئیس دادگستری آذربایجان غربی افزود: در این حادثه و گزارش‌های آن «تقصیر» به‌معنای قضایی که کسی یا سازمانی مقصر باشد، بیان نشده است و با اینکه متأسفانه دومین دانش‌آموز نیز فوت کرد تاکنون کسی شکایتی انجام نداده است، البته این شکایت نکردن شاید به این دلیل باشد که وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و کشور اعلام کرده‌اند که تمام خسارت‌ها و تضمین‌های مربوط به جراحی زیبایی دانش‌آموزان را می‌پردازند.

وی بیان کرد: همانطور که قبل‌تر هم گفته‌ بوده‌ام، دیه این عزیزان در حال پرداخت است که با این پرداخت نیازی به طرح شکایت در مراجع قضایی نیست و تاکنون نیز در این‌باره فردی برای شکایت به دادسرای پیرانشهر مراجعه نکرده است.

پرونده هنوز باز است

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در این‌باره به همشهری گفت: پرونده حادثه آتش‌‌سوزی دبستان دخترانه انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد پیرانشهر همچنان باز است و هنوز مداوای مصدومان به پایان نرسیده است. رسول خضری اظهار کرد: دو هفته پیش به دستور رئیس مجلس کمیته ویژه‌ای مأمور پیگیری وضعیت درمانی آسیب‌دیدگان حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی شین‌آباد شد که به اتفاق اعضای این کمیته نشستی با وزیر آموزش و پرورش داشتیم و همه مسائل این مصدومان مانند دیه وهزینه‌های درمانی را مطرح و به اجماع در این‌باره دست یافتیم.

وی افزود: پروتکلی نیز در این‌باره در معاون پارلمانی و حقوقی وزارت آموزش و پرورش تدوین شده که برای ضمانت اجرای آن، در هیأت وزیران مصوب می‌شود تا دولت بعدی هم ملزم به اجرای آن باشد.نماینده مردم سردشت و پیرانشهر گفت: هم‌اکنون 12مصدوم این حادثه به‌علت شدت جراحات در بیمارستان‌های تبریز، اصفهان و مشهد در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و درمان آنها همچنان ادامه دارد.

نصب پکیچ

به گفته نماینده مردم سردشت و پیرانشهر پس از وقوع آتش‌سوزی که منجر به کشته شدن دو دانش‌آموز دختر پایه چهارم دبستان و مصدومیت چند دانش‌آموز دیگر شد، هم‌اکنون در دبستان انقلاب اسلامی پکیج گرمایشی استاندارد نصب شده است. خضری این پرسش را مطرح کرد: آیا باید حوادثی مانند آنچه در دبستان روستای شین‌آباد رخ داد اتفاق بیفتد تا مسئولان به فکر نصب سامانه گرمایشی استاندارد و ایمن بیفتند، اگر بودجه وجود دارد چرا پیش از وقوع چنین حوادثی این کارها انجام نمی‌شود. وی پیش از این اعلام کرده که خانواده‌های دانش‌آموزان حادثه‌دیده می‌توانند از وزارت آموزش و پرورش شکایت کنند و خودم هزینه وکالت آنها را برای احقاق حقوق این بچه‌های معصوم از جیب می‌پردازم.

آنچه گذشت

صبحگاه 15آذر‌ماه امسال کلاس چهارم ابتدایی دبستان دخترانه انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد پیرانشهر دچار آتش‌سوزی شد، بخاری نفتی‌ای که کلاس درس با آن گرم می‌شد دچار حادثه شد و 33دانش‌آموز این کلاس، دو معلم و یک نفر خدمتگزار مصدوم شدند.
دو نفر از دانش‌آموزان به‌نام‌های سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده به‌علت شدت سوختگی فوت کردند و درمان بسیاری از مصدومان در مراکز درمانی خارج از استان آذربایجان‌غربی همچنان ادامه دارد.

عذرخواهی اجباری

این حادثه با حواشی بسیاری همراه بود. پس از بروز حادثه آتش‌سوزی دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد پیرانشهر برخی از نمایندگان، رسانه‌ها و افکار عمومی خواستار استعفای حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش شدند. چند روز پیش از حادثه روستای شین‌آباد، در مصر بر اثر بی‌احتیاطی یک سوزنبان، قطار حامل دانش‌آموزان دچار حادثه شد که بلافاصله وزیر راه و ترابری مصر استعفا کرد.

اما در ایران وزیر آموزش و پرورش حتی حاضر به عذرخواهی هم نشد. وزیر آموزش و پرورش در توضیحاتی که در مجلس بیان کرد گفت: شاید اگر قبل از اینکه اقدامی برای خارج کردن بخاری از کلاس انجام می‌شد و دانش‌آموزان از کلاس تخلیه می‌شدند این اتفاق نمی‌افتاد. ‌ نماینده مردم سردشت و پیرانشهر یکی از نمایندگانی است که اصرار داشت وزیر آموزش و پرورش برای احترام به افکار عمومی و دلجویی از خانواده‌های دانش‌آموزان مصدوم باید استعفا بدهد. رسول خضری در این‌باره به همشهری گفت: اگر دختر آقای حاجی‌بابایی هم در حادثه آتش‌سوزی مصدوم می‌شد این چنین برخورد می‌کرد؟

به هر روی وزیر آموزش و پرورش درنهایت وقتی با فضای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روبه رو شد و امکان استیضاحش نیز مطرح شد گفت: از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش وپرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم! حاجی‌بابایی در مجلس گفت: درست نیست که وزیر آموزش و پرورش تا آخر عمر برای هر اتفاقی که در این وزارتخانه می‌افتد عذرخواهی کند. البته او در مورد مقصر حادثه نیز گفت: مقصر در حادثه آتش‌سوزی این مدرسه دخترانه، معلم مدرسه بوده که به جای اینکه دانش‌آموزان را از کلاس خارج کند قصد داشته بخاری را جابه‌جا کند که به‌علت داغ بودن بخاری از دستش رها شده و مدرسه آتش گرفته است.

کد خبر 196872
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز