جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: آخرین نماز جمعه دی‌ ماه 91 در تهران به امامت آیت‌الله احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، سید احمد خاتمی خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت‌های پیش‌روی هفته جاری، گفت: تقوا باید در تمام عرصه‌های جامعه مشاهده شود، من خودم و شما را به تقوا و حریم نگهداری دعوت می‌کنم. تقوی جامع‌ترین آثار اخلاقی است که همچون در پیکره نظام اخلاقی دین از جمله عرصه‌ خانوادگی، تعلیم و تعلم، اقتصاد و ... جاری است.

وی افزود: تقوی باید پوششی باشد که تمام زندگی ما را فرا بگیرد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن شهادت امام حسن عسکری(ع) ادامه داد: بعد از امام جواد(ع) کوتاه‌ترین عمر را امام حسن عسکری(ع) داشت و دوره امامت ایشان در سخترین شرایط گذشت و محل زندگی ایشان باشگاه افسران عباسی بود.

آیت‌الله خاتمی گفت: با این حال ایشان در چنین شرایطی عَلَم امامت را برداشت و هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه فرهنگی دین خود را به دین رسول‌الله ادا کرد.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالروز آغاز امامت حجت‌ابن الحسن(عج) افزود: اعتقاد به یک منجی که در آخر زمان، جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد، اعتقاد بین‌المللی الهیون عالم است و این اعتقاد که این شخص از خاندان حضرت رسول اکرم است یک اعتقاد بین‌المللی اسلامی است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به آیات و احادیث تاییدکننده امامت حضرت صاحب‌الزمان(عج) در آخر زمان، ادامه داد: انشاءالله خداوند همه ما را از منتظران امام عصر(عج) قرار دهد.

آیت‌الله خاتمی همچنین به فرا رسیدن هفته وحدت اشاره کرد و گفت: مقصود از وحدت این است که در مقابله با دشمنان اسلام که شیعه و سنی برای آنان مطرح نیست، با یکدیگر ائتلاف کنیم. در جنوب لبنان با حزب‌الله لبنان که شیعه است، می‌جنگند و در غزه نیز مسلمانان سنی را بمب‌باران می‌کنند، آنها اساس اسلام را نمی‌خواهند و از جان گرفتن خیزش اسلامی نگرانند. در اینجا وحدت معنا پیدا می‌کند که در مقابل این دشمنان کینه‌توز هوشیارانه بایستند و اجازه استفاده از اختلافات را ندهند.

وی به هفته وقف نیز اشاره کرد و افزود: وقف معنای کامل صدقه جاری است، وقف یک نهاد ممتاز دینی است، وقف است که سرمایه شخص را پایدار می‌کند و حتی باعث می‌شود که در عالم برزخ نیز به حساب وی ثواب بریزند. انشاءالله واقفان به طور جدی وارد این عرصه شوند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به فرا رسیدن ماه‌های دی و بهمن که یادآور حوادث شیرین انقلاب است، گفت: فرار شاه در 26 دیماه سروری به مردم داد که در عمر دوم انقلاب بی‌نظیر بود. آنها که حکومت ستم‌شاهی را دیده بودند، این خبر برای آنها بسیار خوشحال‌کننده بود. در 22 بهمن نیز گل پیروزی در گلستان انقلاب اسلامی به بار نشست.

آیت‌الله خاتمی گفت: از آن زمان آمریکا هر توطئه‌ای که از دست وی بربیاید به کار می‌برد که می‌توان به جنگ تحمیلی، جنگ قومیت‌ها، کودتاها و ده‌ها توطئه دیگر اشاره کرد، ولی این انقلاب خم به ابرو نیاورد و مانند سرو قامت‌کشیده ایستاد.

وی افزود: یکی از این توطئه‌ها فتنه سال 88 بود که دقیقا از خارج دیکته شده بود و در داخل اجرا می‌شد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به برخی تحلیل‌ها که طی یکی دو هفته گذشته مطرح شده است، تصریح کرد: ما احساس کردیم در صورتی که در مقابل این تحلیل‌ها وارد نشویم ممکن است شما پدیدآوردگان حماسه 9 دیماه بدهکار شوید و سران فتنه طلبکار شوند و این بسیار گزنده است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: اظهار نظر در این کشور آزاد است، قرار نیست همه مثل ما فکر بکنند. ما معتقدیم اظهارنظر آزاد است. ممکن است شخصیتی حرفی را بزند که ما قبول نداشته باشیم اما بزرگی وی را پذیرفته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی گفته‌ها در مورد اینکه سران فتنه آدم‌هایی متدین و شریف بوده‌اند، پذیرفته نیست، افزود: این حرف بسیار نادرست است و از نظر بنده حقیر قابل قبول نیست.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به برخی بیانات مقام معظم رهبری در خصوص فتنه ادامه داد: از نظر مقام معظم رهبری فتنه این است که زمانی افرادی با ظاهر صلاح اما با باطن دشمنی فضا را غبارآلود کنند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه تصریح کرد: زمانی که فتنه وارد می‌شود، بسیاری آن را نمی‌شناسند اما زمانی که گذشت متوجه می‌شوند که چه دامی برای آنها پهن شده است.

وی افزود: فضای فتنه، فضای غبارآلود است. در فتنه سال 88 فضا غبارآلود شد یا نه؟ هیچکس نمی‌تواند بگوید که فضا غبارآلود نشد و معتقد هم نیستیم که هر کس به داخل خیابان آمد، معاند بود. برای بعضی‌ها فضا را غبارآلود جلوه داده بودند اما برخی‌ها نیز این تحرکات را حمایت می‌کردند.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به در جریان فتنه 33 دروغ گفته شد، ادامه داد:‌ دروغ اول، دروغ تقلب بود که امریکایی‌ها و سران کشورهای استکباری از آن حمایت کردند، اما آنها در اعترافات خود به صراحت گفتند که ما سندی برای تقلب نداشتیم و می‌خواستیم مردم را تحریک کنیم.

آیت‌الله خاتمی گفت: یکی از سران فتنه به صراحت گفت که شورای نگهبان با چشم‌ پوشیدن بر انبوه تقلبات که آن را نیز نتوانستند ثابت کنند، دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

وی افزود: بعدها خود آنها اعتراف کردند که مسئله تقلب رمز اغتشاش بود.

خطیب امروز نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه دروغ دوم تجاوز به زندانیان بود، گفت: یکی از سران فتنه با چنین حرفی آب به آسیاب دشمن ریخت اما هیچگاه نتوانست آن را اثبات کند. قوه قضائیه هیئت 3 نفره‌ای را تشکیل داد و با حوصله حرف‌های وی را شنیدند، اما نتوانست چنین اتهامی را ثابت کند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 هیئتی را تشکیل داد اما این هیئت نیز نتوانست چنین مسئله‌ای را ثابت کند. گرچه بعدها یکی از همپالگی‌های فتنه، عدم صدق چنین مسئله‌ای را تایید کرد، اما چنین مطلبی یک اتهام بزرگ به نظام بود.

وی افزود: آنها گفتند، دختری را گرفتند، شکنجه کردند، بدنش را سوزاندند و در بهشت زهرا دفنش کردند و بعد هم مجلس فاتحه برایش گرفتند و یکی از سران فتنه هم برایش اشک تمساح ریخت اما بعد از مدتی خود آن دختر به تلویزیون آمد.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: من معتقدم هر کدام از این دروغ‌ها برای سرافکندگی سران فتنه کافی است اما من تعجب می‌کنم هنوز 3 سال نگذشته است برخی می‌گویند اینها سران فتنه نیستند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به استفاده ابزاری سران فتنه از مردم گفت: در انتخابات 40 میلیون نفر پای صندوق‌های رای آمدند و این مسئله یک ثروت عظیمی برای ملت بود اما سران فتنه به خاطر تشنگی قدرت این سرمایه اجتماعی را به آتش کشیدند و بعد خود را نماد مردم معرفی کردند.

وی افزود: بدعت ابطال انتخابات نیز یکی دیگر از مسائل مهم در فتنه سال 88 بود. یکی از سران فتنه به صراحت به این مسئله اشاره کرد که هیچ راهی جز ابطال انتخابات برای نظام باقی نمانده است، در حالی که بعدها خود به صراحت به این مسئله اشاره کردند که 500 هزار تقلب امکان‌پذیر است اما نه فاصله 11 میلیونی. اما ما می‌گوییم که حتی یک تقلب هم در شأن جمهوری اسلامی نیست.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: اما فتنه‌گران در بحث تقلب می‌دمیدند و برخی دیگر نیز که تقلب را مطرح نمی‌کردند، صحبت از رفراندوم می‌کردند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری در خصوص زیر پا گذاشتن قانون و مسئولیت شکنندگان قانون در مورد خون‌های ریخته شده و خشونت‌ها، گفت: در مدت 8 ماه فتنه ما شاهد کشته و مجروح شدن تعدادی از مردم این کشور بخصوص جوان‌ها بودیم.

وی افزود: ما شورش و التهاب را در کشور داشتیم که شما مردم تهران شاهد آن بودید، یکی از استراتژیست‌های فتنه قبل از انتخابات گفته بود که ما آنقدر رای نداریم که انتخابات را ببریم اما اینقدر رای داریم که کشور را بهم بریزیم. حمله به مساجد و عزاداران حسینی، بخش دیگری از این فتنه بود.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: روز عاشورا چه خبر بود، خیابان‌های تهران تبدیل به میدان جنگ شده بود و با آن قیافه کذایی با عزاداران برخورد می‌کردند. اما یکی از سران فتنه آنها را خداجویان می‌نامید و به جای محکومیت آنها، نظام را محکوم می‌کرد.

آیت‌الله خاتمی گفت: مسئله دیگر تبدیل مناسبت‌های دینی به میتینگ علیه نظام بود. در روز قدس با روزه‌خواری فریاد می‌زدند «نه غزه نه لبنان، جانم فدای ایران» در روز 13 آبان و 16 آذر که مناسبت‌های ضد آمریکایی بود، علیه نظامی شعار می‌دادند که در مقابل آمریکا ایستاده است.

وی افزود: شکستن قبح ارتباط با بیگانگان مسئله دیگر است و اوباما به صراحت به این نکته اشاره کرد و نتانیاهو نیز فتنه‌گران را سرمایه اسرائیل در ایران خواند. وزیر اطلاعات وقت به صراحت گفت که فتنه‌گران 100 تماس با سفارت انگلیس داشته و یکی از کارمندان فارسی زبان سفارت نیز در آشوب‌ها حضور داشته است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: جمع شدن تمام گروه‌های مخالف نظام از جمله سلطنت‌طلبان، منافقین آدمکش، کمونیست‌ها، استحاله شده‌ها و فراری‌ شده‌ها از این ملت همگی در این جریان علیه ملت ایران گارد گرفتند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: بنده دوستانه از برخی عزیزان می‌خواهم که آیا با همه این شرایط شما شک دارید که این‌ها از سران فتنه هستند یا نه.

وی افزود: بله، قیامتی هم در کار است و ما باید پاسخگو باشیم اما پاسخگوی تمام رفتارهای خودمان.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: من از این تریبون می بینم که تطهیر فتنه‌گران تبدیل به یک جریان می شود. در غیر این صورت من این مسئله را مطرح نمی‌کردم اما من احساس خطر می‌کنم و می‌گویم شما مردم درست عمل کردید و با بصیرت وارد میدان شدید.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به فرا رسیدن انتخابات 11 ریاست جمهوری گفت: انشاءالله تظاهرات روز 22 بهمن زمینه‌ای برای حضور پرشور در انتخابات شوند.

وی افزود: سابقه ندارد در تاریخ انقلاب‌های دنیا که هنوز 50 روز از پیروزی انقلاب نگذشته بود، شما مردم پای صندوق‌های رای بیایید و از آن زمان تاکنون 30 بار پای صندوق رای آمدید. در تمام این انتخابات‌ها حضور باشکوه داشته‌ایم. در زمان خود انجام گرفته است. سالم و قانونی بوده است و فضا، فضای رقابتی بوده و در حالتی آزاد انجام گرفته است. مقام معظم رهبری نیز بر تمام این مسائل تاکید داشته است. انتخابات ما همیشه آزاد بوده است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: اما از آن زمان که فرموده‌اند شعار انتخابات آزاد پر کردن جدول دشمن است، اینها روی این کلمه زوم کردند. بدبخت‌های آواره و ذلیل خارج از کشور و برخی از فتنه‌گران اگر ما هم بیرون می‌بودیم کمپین انتخابات آزاد تشکیل می‌دادیم. بدانید شما به حدی منفور این ملتید که هرچه بگویید مردم علیه شما عمل می‌کند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی گفت: این مسئله از پدیده‌های دوره ریاست جمهوری ایشان بود و در فضایی صمیمی و با ادبیاتی دوستانه صحبت شد. مردم مشکل دارند و می‌خواهند مشکل حل شود و این کار جز با همکاری این دو امکان نخواهد داشت. امیدواریم در ادامه دولت همین سبک دنبال شود و بدانند مردم از دعوای رسانه‌ای مسئولان رنجیده خواهند بود.

آیت‌الله‌ خاتمی همچنین به کشتار شیعیان در عراق و پاکستان اشاره کرد و افزود: چه کسانی این کار را می‌کنند همان کسانی هستند که آمریکا و سوریه پول خرج آنها می‌کنند تا مسلمانان را بکشند که تکفیری‌ها هستند.

وی گفت: آمریکا تروریست‌پرور است و تروریست‌ها را با پول خود و همپیمانان خود به سوریه می‌فرستد. جنس این جنایات در پاکستان از جنس همان جنایات سوریه است و دست مرتجعین عرب در این کار به وضوح قابل مشاهده است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد:‌ ما به بازماندگان این جنایات می‌گوییم که صبر کنید چرا که پیروزی با شماست.

آیت‌الله خاتمی همچنین در سخنانی در خطبه اول نمازجمعه تهران، اظهار داشت: تقوا انسان را در فراز و نشیب کار بیمه می‌کند که در دایره معصیت و نافرمانی حق قرار نگیرد.

وی در بخشی از سخنانش به بیان سبک زندگی از نگاه دینی پرداخت و اظهار داشت: دین برای زندگی انسان برنامه‌ریزی دارد که 9 شاخصه مهم برای این موضوع مطرح شده است؛ انسان و حق‌مداری در زندگی اجتماعی، داشتن رابطه مکتبی، رعایت حقوق متقابل، خیرخواهی، مهر مقدس و خشم مقدس در زندگی، اعتدال در برخوردهای اجتماعی، تغافل، خدمت‌گذاری و ادب در برخوردهای اجتماعی، این 9شاخصه هستند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران همچنین یادآور شد: اولین اصل یعنی انسان و حق‌مداری در زندگی اجتماعی، یک ضرورت در زندگی دینی است و منهای آن نمی‌توان ادعای زندگی دینی داشت و انسان نباید از اصل حق خروج کند.

«در عرصه زندگی اجتماعی، گاهی با کسی که خوب هستیم، حاضر نیستیم کمترین نقدی در مورد او بشنویم و با کسی که بد می‌شویم، حاضر نیستیم کمترین مدح و ستایشی درباره او بشنویم؛ گاهی یک موضعی از فردی را مورد نقد قرار می‌دهیم بعد آن مسئله به شخصیت آن فرد سرایت داده می‌شود که این کار درست نیست؛ معنای نقد داشتن به یک موضع، به معنای این نیست که همه ارزشهای فرد را زیر سؤال ببریم.»

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سامان‌دهی دین با دو چیز است، انصاف و حق‌مداری و همچنین همراهی کردن با مؤمنین و متدینین؛ انصاف اختلافات را از بین می‌برد و سبب دوستی می‌شود.

وی در خاتمه گفت: حق‌مداری در 4 عرصه حق‌گویی، پذیرش حق، عمل به حق و حق‌مداری در خشنودی و خشمگین بودن، بسیار مهم و کلیدی است.

کد خبر 198170
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز