گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور با حضور در مجلس خواستار اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها شد اما برای این منظور تأکید زیادی بر افزایش یارانه نقدی خانوارها داشت.

در این‌باره با غلامرضا مصباحی‌مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه این است که در بودجه92 مرحله دوم اجرای این قانون را درنظر بگیرد اما این منوط به چند شرط است. یکی اینکه اگر ما بازخورد مرحله اول را با یک اقدام کارشناسانه به‌دست بیاوریم، مرحله دوم را هم به‌گونه‌ای طراحی خواهیم کرد که هم این قانون اجرا شود و هم مایه پیدایش نگرانی‌هایی مانند دوره اول نباشد.

  • چه برنامه‌ای برای رفع نگرانی‌های موجود درباره احتمال افزایش هرچه بیشتر نرخ تورم با اجرای فاز دوم دارید؟

ما ممکن است دولت را مکلف به اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها کنیم ولی این اجرا منوط به شرایطی است و یکی از شرایط هم همانطور که گفتم این است که شاهد روند کاهشی نرخ تورم تا پایان سال باشیم، نه روند افزایشی که هم‌اکنون وجود دارد. اگر این شرایط احراز شد این قانون می‌تواند اجرایی شود. در واقع موافقت مجلس با اجرای مرحله بعد قانون مشروط است.

  • نگرانی‌هایی که به آن اشاره کردید از طریق چه اقداماتی از بین خواهد رفت؟

تأکید بر حمایت از تولید و اشتغال و نیز حمایت از خانواده‌های محروم‌تر جامعه به جای پرداخت به همه خانوارها، از اصول اساسی در این نگاه است. البته آن مقدار یارانه‌ای که در فاز اول پرداخت می‌شد کاهش نخواهد یافت و حتی خانوارهای پردرآمد جامعه هم این مبلغ را دریافت خواهند کرد ولی تعهدات جدیدی که ایجاد می‌شود بیشتر باید به سمت خانوارهای کم درآمدتر جامعه برود.

  • این کار در قالب پرداخت نقدی خواهد بود یا غیرنقدی؟

برخی صحبت از پرداخت نقدی هم می‌کنند ولی بیشتر نظر به پرداخت‌های غیرنقدی است؛ به‌گونه‌ای که یارانه نقدی هیچ خانواری در سال آینده تغییر نکند اما برخی خانوارها که جزء اقشار کم درآمد هستند از حمایت‌های غیرنقدی بیشتری نسبت به بقیه خانوارهای جامعه برخوردار شوند.

  • خیلی از کارشناسان معتقدند که هدفمندی یارانه‌ها باید در همین مرحله متوقف شود. شما چنین نظری ندارید؟

قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را نباید به‌طور کامل متوقف کرد چرا که توقف آن آثار زیانبار زیادی را به همراه دارد؛ ازجمله افزایش قاچاق سوخت. از زمانی که قیمت حامل‌های انرژی در بازارهای جهانی با توجه به نرخ دلار بالاتر رفته حجم قاچاق و نیز مصرف داخلی دوباره اوج گرفته است. مصرف بنزین از حدود 57میلیون لیتر در روز هم‌اکنون به حدود 73میلیون لیتر در روز رسیده و این نشان می‌دهد که نباید فاصله بین اجرای مرحله اول و دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها زیاد شود. بنابراین ناگزیریم که دوباره اصلاح قیمت‌ها را در دستور کار داشته باشیم.

  • آیا این اصلاح قیمت‌ها به منزله دومین گام از پنج مرحله هدفمندسازی یارانه‌هاست یا اینکه به‌معنای آزادسازی کامل قیمت‌هاست؟

ما اصلا معتقد به اجرای یکجای تمام گام‌های قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیستیم. در واقع باید با صراحت اعلام کنم که اجرای کامل این قانون تا پایان دولت دهم مقدور نخواهد بود و نباید تلاشی هم در این راستا انجام بگیرد چون قانونی که تصویب شده، زمان اجرا را تا پایان قانون برنامه پنجم توسعه تعیین کرده است. تا آن زمان هم سه سال دیگر وقت داریم.

کد خبر 198086
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز