همشهری آنلاین: امروز به گفته بسیاری از مسئولان دولت بخش قابل توجهی از پولی که در قالب یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می شود به دلیل تورم مستهلک شده است به این معنی که ۴۰ هزار تومان امروز هرگز معنی ۴۰ هزار تومان دو سال پیش را ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدرضا باهنر در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح هدفمندی یارانه ها جزء آرزوی های دیرینه دولت ها و مجالس گذشته بود و طرحی است که از اجرای آن ناگزیر هستیم و باید آن را به سر منزل مقصود برسانیم.

 باهنر همچنین تصریح کرد: دلیلی که از ابتدای کار اختلاف نظر داشتیم و دولت محترم مدعی بود که تمام این داستان را یکباره اجرا کند بر این مسئله بود که مجلس اعتقاد داشت که ظرف ۵ سال بهتر می توان به نقاط ضعف و قوت اجرایی این طرح پی برد در حالی که هر یک از این دو سناریو نقاط ضعف و قوتی داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور گفت: اجرای مرحله اول هدفمندی برخی از منافع را نصیب کرده و به همین دلیل باید در نهایت مرحله بعدی را شروع و اجرا کنیم اما اشکالات اساسی در مرحله اول احساس شد که تصور می کنیم تا این اشکالات برطرف نشود و در خصوص آن با دولت به تفاهم نرسیم برداشتن قدم دوم درست نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه اختلاف نظر کارشناسی وجود دارد این است که ما معتقدیم تا جایی که امکان دارد باید اقتصاد خانوار را با خدمات عمومی جبران کنیم.

باهنر با اشاره به بودجه سال ۹۱ افزود: در بودجه سال ۹۱ تصویب کردیم که مرحله دوم در بخش سلامت، بیمه بیکاری و تقویت بنگاه های تولیدی باید در دستور کار قرار گیرد و متخصصین امر سلامت و بهداشت نیز بارها بر این مسئله تأکید کردند که اگر نیمی از نقدینگی که امروز به خانوار تزریق می کنیم به بخش سلامت اختصاص می دادیم می توانستیم بالای ۹۰ درصد شهروندان را از هزینه های درمانی معاف کنیم.

وی ادامه داد: بعضی درمان های سخت مثل جراحی های قلب باز، تالاسمی ها و بسیاری بیماری های سخت دیگر فشارهای زیادی به خانواده ها وارد می کند و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند که مریض تنها باید درد بیماری داشته باشد و درد بی پولی نکشد متأسفانه باید گفت امروز درد بی پولی خانواده هایی که مریض دارند بسیار بیشتر از درد خود بیماری است.

باهنر با انتقاد از شرایط فعلی گفت: نرخ بیکاری در شرایط امروز کشور بسیاری از خانواده ها را آزار می دهد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص توزیع یارانه نقدی گفت: امروز به گفته بسیاری از مسئولان دولت بخش قابل توجهی از پولی که در قالب یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می شود به دلیل تورم مستهلک شده است به این معنی که ۴۰ هزار تومان امروز هرگز معنی ۴۰ هزار تومان دو سال پیش را ندارد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم در این میدان بدویم اگر فردا روز مبلغی را به عنوان یارانه نقدی به مردم بدهیم مجبور هستیم مبلغ بیشتر از آن را از جیب مردم برداریم.

باهنر با تأکید بر اینکه بنگاه های تولیدی در وضعیت خوبی نیستند گفت: مسئله بیکاری و فروپاشی برخی از بنگاه های تولیدی در شرایط امروز کشور بسیار روشن است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین تأکید کرد: به نظر می رسد روند ۷ سال گذشته در حالی که نقاط مثبت و قابل دفاعی دارد اما منجر به متزلزل شدن برخی از شاخص های اقتصاد کشور شده و در این مدت باقی مانده از عمر دولت دهم باید دست به دست هم دهیم تا برخی از مشکلات مردم را حل کرده و اقتصاد خانوار را از فشاری که بر آن وارد می شود نجات دهیم.

کد خبر 198038
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز