سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: رئیس‌جمهور در هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی خطاب به محققان و پژوهشگران جامعه پزشکی کشور با اشاره به اعلام خبر رونمایی از 30 داروی نوترکیب جدید تا پایان بهمن‌ماه گفت:

احمدی نژاد

با توجه به اینکه در حال حاضر کلاً حدود 170 داروی نوترکیب در جهان تولید شده است، این ظرفیت در ایران وجود دارد که با چند گام به‌زودی به کشورهای پیشرو در این عرصه برسد. محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه منابع بیماری‌زای زیادی وجود دارد که سلامت انسان را تهدید می‌کند، افزود:

شما باید در زمینه مواد خوراکی، کار دروازه‌بانی را به‌درستی انجام دهید، چرا که در حال حاضر منابع بیماری‌زای زیادی وجود دارد که سلامت انسان را به خطر انداخته است. بخشی از این منابع بیماری‌زا در محیط است، بخشی از آن در هوا و بخشی دیگر شامل تنش‌ها و فشارهاست اما بخش اصلی منابع بیماری‌زا در خوراک است که به همین دلیل جامعه پزشکی باید در این زمینه فیلتر و دروازه‌بان خوراک مردم باشد. او غذاهای سریع را ازجمله عوامل اصلی تولید بیماری‌های پیچیده ذکر کرد و افزود:

خوردن بیش از حد گوشت گاو باعث بیماری می‌شود ولی اگر من بگویم که گوشت گاو نخورید، می‌گویند کمبود گوشت گاو وجود دارد و می‌خواهد آن را جبران کند بنابراین شما باید این نکات را به مردم آموزش دهید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید.

احمدی‌نژاد گفت: در زمینه چگونگی مصرف غذا باید آموزش‌های اساسی از پایه و از مقطع اول دبستان صورت پذیرد.رئیس‌جمهور افزود: کار پزشکی در دنیا امروزه یک تجارت است و صادرات 370 میلیاردی تجهیزات پزشکی آنها همین‌طوری نیست؛ چرا که برخی بیماری منتشر می‌کنند تا دارو بفروشند. اینها از لحاظ انسانی سقوط کرده‌اند. کسی که بمب میکروبی و اتمی برای تسلط بر کشورها می‌سازد، بعید نیست که بیماری صادر کند که پول در بیاورد. یادمان هست که در دوران دفاع‌مقدس، داروی اهدایی فرستادند که آن داروها عامل بیماری هپاتیت بود.

احمدی‌نژاد گفت: در حوزه بهداشت و درمان کارهای بسیار خوبی انجام شده و پیشرفت در این زمینه با سرعت در حال گسترش است؛ به‌طوری که ما هر روز در این حوزه خبرهای خوبی می‌شنویم.رئیس‌جمهور با بیان اینکه هنوز جنگ میکروبی در دنیا وجود دارد، گفت: زمانی در کشور مصرف روغن با ترانس بالا تبلیغ می‌شد و این روغن‌ها به‌تدریج جایگزین روغن طبیعی شد و بعد مشخص شد که این روغن‌ها عامل بیماری هستند و به مرور سعی شد که حذف شوند. چه کسانی این روغن‌ها را برای ما فرستادند؟ کسانی که به راحتی آدم می‌کشند، نمی‌توانند پنهانی آدم بکشند؟

احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لذت انسان‌بودن هنگامی در کام انسان به‌طور واقعی می‌نشیند که انسان سالم باشد چرا که اگر انسان از سلامت کامل برخوردار نباشد، سایر لذت‌ها برایش بی‌معنا خواهد بود.او به سرعت رشد علمی در کشور اشاره کرد و گفت: حجم تولیدات علمی حوزه بهداشت و درمان در کشور افتخار‌آمیز است و ایران این ظرفیت را دارد که در دنیا هم برترین باشد.

در هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی که روز گذشته در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم گفت: این باید هشدار برای کشور باشد که 50درصد ارز تخصیص‌یافته برای واردات سه درصد داروهای مصرفی مردم هزینه می‌شود. بنابراین باید برای تولید این داروهای حساس، همت و توجهی بیش از گذشته داشته باشیم. حسن طریقت منفرد افزود: باید بپذیریم که امروزه طب نوین و جدید دیگر پاسخگوی همه نیازهای بشر نیست و به‌نظر می‌رسد که ظلم غیرمنصفانه‌ای به طب سنتی در کشور شده و این درحالی است که طب بومی ایرانی می‌تواند مقرون‌به‌صرفه‌تر هم باشد.

سرپرست وزیر بهداشت اظهار داشت: یکی از مشکلات دنیای امروز، غذای ناسالم است، به‌طوری که کارشناسان معتقدند که خسارات ناشی از تولید، نگهداری و فراوری مواد غذایی کمتر از عوارض سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی- عروقی نیست؛ به همین دلیل باید تلاش کنیم که آنچه سر سفره مردم می‌رود، عاری از سموم و مواد آسیب‌زا باشد.

کد خبر 197947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز